duchess Skrevet 29. mars 2001 Del Skrevet 29. mars 2001 Hei!Jeg har hørt at du ikke skal tøye ut etter hard styrketrening.Stemmer dette?Setter stor pris på svar.Takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CARVE Skrevet 29. mars 2001 Del Skrevet 29. mars 2001 Det stemmer! Du kan tøye LETT etter oppvarmingen og før du starter selve styrketreningen. Etter hard styrketrening trenger musklene hvile, og ikke at noen river og sliter i dem. Du blir ikke stivere av å ikke tøye etter trening. At du blir stivere er gammel vranglære som sitter utrolig fast i hodet på mange som trener. Om du er usikker, prøv begge deler i et par litt lengre perioder og finn det ut for deg selv. Skal du bli mykere er ekstra tøying bra. MEN, da må du gjøre det når musklene er utvilt og tåler det. Tøying er nemlig også trening og etter trening trenger muskler hvile. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
scandium Skrevet 30. mars 2001 Del Skrevet 30. mars 2001 Det stemmer! Du kan tøye LETT etter oppvarmingen og før du starter selve styrketreningen. Etter hard styrketrening trenger musklene hvile, og ikke at noen river og sliter i dem. Du blir ikke stivere av å ikke tøye etter trening. At du blir stivere er gammel vranglære som sitter utrolig fast i hodet på mange som trener. Om du er usikker, prøv begge deler i et par litt lengre perioder og finn det ut for deg selv. Skal du bli mykere er ekstra tøying bra. MEN, da må du gjøre det når musklene er utvilt og tåler det. Tøying er nemlig også trening og etter trening trenger muskler hvile. Eg er ueinig med deg. Kvar har du dokumentasjon for at tøying ikkje er nødvendig eller har effekt? Tøying er viktig for å vedlikehalde og utvikle bevegeligheten i muskelen, slik at ein unngår skader og aukar prestasjonsevna. Eg er derimot einig i at ein skal vere forsiktig med tøying etter styrketrening. Ein kan då skade fibra i muskelen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CARVE Skrevet 30. mars 2001 Del Skrevet 30. mars 2001 Eg er ueinig med deg. Kvar har du dokumentasjon for at tøying ikkje er nødvendig eller har effekt? Tøying er viktig for å vedlikehalde og utvikle bevegeligheten i muskelen, slik at ein unngår skader og aukar prestasjonsevna. Eg er derimot einig i at ein skal vere forsiktig med tøying etter styrketrening. Ein kan då skade fibra i muskelen. Jeg mener ikke at tøying ikke har effekt. Du blir mykere av å tøye. Men, om du bruker kroppen og trener styrke med rett teknikk og bruker musklene i hele sin lengde, blir du ikke stivere fordi om du ikke tøyer. Jeg har dette fra blader, denne siden, trim.no, John Gunnar Opheim og sist men ikke minst fra egen erfaring. Tidligere tøyde jeg hardt både før og etter styrketrening. Jeg er forholdsvis myk. For ca ett år siden fikk jeg info om at dette ikke var optimalt. Siden den gang har jeg bare tøyd lett mellom oppvarming og selve styrkeøkten. Jeg er ikke blitt stivere det siste året. Jeg trener styrke tre ganger i uken året rundt og har gjort det i flere år. I tillegg er jeg aktiv på snowboard og i brettseiling, begge sporter som stiller krav til bevegelighet. Jeg ville brukt tøying som trening om jeg hadde som mål å bli mykere, men jeg trenger ikke det. Og uansett ville jeg hatt tøyeøkten som en egen trening for seg selv og ikke i etter styrketrening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 30. mars 2001 Del Skrevet 30. mars 2001 Hei, ja, tøying legger belastning på bindevevet, og etter hard trening er du ekstra sårbar overfor strekk- og belastningssakder. Ta heller tøyingen i egen økter. Husk oppvarming. Spør meg gjerne om relatert stoff, [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.