Gå til innhold

hva er sunt å spise?

girlthing

Anbefalte innlegg

hei.. jeg ahr veldig lyst til å gå ned i vekt... jeg har spist lite i en periode og gikk ned 5 kg .. nå har jeg plutselig begynt å spise mye.. veldig mye.. slik at jeg har fått vondt i magen etterpå-...jeg prøver å kontrolere meg men det går ikke.. vær så snill å hjelp meg slik at jeg ikke går opp i vekt.. jeg synes jeg er litt overvekting... jeg veier 54 kg og er 160 cm.. jeg blir 16 til sommeren..ikke si at jeg kommer til å vokse for det gjlr jeg ikke... jeg har vokst 1 -2 cm de siste årene...jeg blir ikke lengre... hva kan jeg gjøre for å minke vekten..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest motisaz

når du spiser lite en periode blir som oftest sånn at du plutselig "sprekker" og spiser masse..mer enn du gjorde før..som du har erfart..det beste er å helle rlegge om kostholdt(nå vet jo ikke jeg om du spiser usunt da) for godt..mindre snop og brus..mere grønnsaker og frukt...å spise lite for å gå ned i vekt e rbare dumt..da går du opp igjen med en gang du spiser normalt igjen..og mosjonere..da får du muskler.

en annen ting ut i fra det du sier høres du passe ut..og høres ikke ut som du har noe som helst behov for å gå ned..husk på at du kanskje ikke er ferdig utvikla enda og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stina

når du spiser lite en periode blir som oftest sånn at du plutselig "sprekker" og spiser masse..mer enn du gjorde før..som du har erfart..det beste er å helle rlegge om kostholdt(nå vet jo ikke jeg om du spiser usunt da) for godt..mindre snop og brus..mere grønnsaker og frukt...å spise lite for å gå ned i vekt e rbare dumt..da går du opp igjen med en gang du spiser normalt igjen..og mosjonere..da får du muskler.

en annen ting ut i fra det du sier høres du passe ut..og høres ikke ut som du har noe som helst behov for å gå ned..husk på at du kanskje ikke er ferdig utvikla enda og.

Ikke det at jeg ser noen grunn til at du skal gå ned i vekt, men det er jo ikke farlig å spise sunt! Grovbrød til frokost er ihvertfall fint å spise. Dropp ikke frokosten, det er dagens viktigste måltid! Ellers er grønnsaker veldig sunt og kalori fattig. Frukt er bra som mellommåltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei girlthing

Det beste du kan gjøre for vekten din er å spise fire-fem faste måltider per dag (ca hver 3-4 time). Dermed vil du unngå å overspise og slik ha en stabil vekt. Du skal være oppmerksom på at et mønster med lavt matinntak i en periode, for så å føle at man overspiser i neste periode kan være med å utvikle en spiseforstyrrelse. Du bør prioritere å unngå dette framfor å strebe etter en unaturlig lav vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

jeg spiser ikke godteri potetgull eller is jeg drikker heller ikke brus... når jeg spiser brødskiver får jeg et sug etter dem....jeg greier ikke å slutte å spise... det er som om jeg er av hengig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest motisaz

jeg spiser ikke godteri potetgull eller is jeg drikker heller ikke brus... når jeg spiser brødskiver får jeg et sug etter dem....jeg greier ikke å slutte å spise... det er som om jeg er av hengig..

ja..vet hva du mener..kan også få sug av brød..hvis jeg ikke spiser noe går det greit..men tar jeg en skive..hender det lett at jeg ikke greier å stoppe..spiser og spiser..henger over brød skuffen og spiser..det er helt sprøtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...