Gå til innhold

vegetarianer

Gjest trudi

Anbefalte innlegg

Gjest trudi

hei.

jeg er en jente på 18 år som ble vegetarianer for ca 2 år siden. Jeg har lenge før jeg ble vegetarianer vært mye slapp, svimmel, trøtt, små kvalm, og fått en grusom hodepine. I høst fikk jeg en hoste som er helt grusom, føles som jeg kveles. Vet ikke om dette kan ha noe med at jeg er vegetarianer å gjøre, men jeg føler meg generelt ikke bra.Spiser som sagt ikke kjøtt, men tar vitamin og jern tilskudd.Tør ikke gå til lege for å ta blodprøve heller siden jeg har angst for dette. Lurer på hva det kan være, og om du har forslag til mat jeg bør spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, trudi!

Dette høres ut som noe som startet før du ble vegetarianer - og det virker alvolig nok til at du bør gå til en lege så snart som mulig! Til tross for angsten for blodprøver, må det vel være bedre å finne ut hva som er galt enn at du skal bli alvorlig syk?

Dersom du spiser en balansert vegetarisk kost, skulle ikke dette føre til mer sykdommer enn en diett med kjøtt/fisk. En vegetarisk kost bør inneholde kornprodukter, frukt, grønnsaker, belgfrukter, melk og melkeprodukter. Skjønte ikke helt innlegget til 'proteiner'. Det er lenge siden troen om at vegetarianere får for lite proteiner ble motbevist.

Igjen - vær så snill å gå til en lege. Det er ingen her inne som kan fortelle deg hva som er galt. Du er nødt til å få det undersøkt hos en lege.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest proteiner

Hei, trudi!

Dette høres ut som noe som startet før du ble vegetarianer - og det virker alvolig nok til at du bør gå til en lege så snart som mulig! Til tross for angsten for blodprøver, må det vel være bedre å finne ut hva som er galt enn at du skal bli alvorlig syk?

Dersom du spiser en balansert vegetarisk kost, skulle ikke dette føre til mer sykdommer enn en diett med kjøtt/fisk. En vegetarisk kost bør inneholde kornprodukter, frukt, grønnsaker, belgfrukter, melk og melkeprodukter. Skjønte ikke helt innlegget til 'proteiner'. Det er lenge siden troen om at vegetarianere får for lite proteiner ble motbevist.

Igjen - vær så snill å gå til en lege. Det er ingen her inne som kan fortelle deg hva som er galt. Du er nødt til å få det undersøkt hos en lege.

Vennlig hilsen

Hun ber om forslag til mat hun bør spise, jeg kommer bare med eksempler på mat hun kan spise, som kan erstatte kjøtt. Jeg har aldri påstått at hun har mangel på proteiner.

Hva var det du ikke skjønte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ber om forslag til mat hun bør spise, jeg kommer bare med eksempler på mat hun kan spise, som kan erstatte kjøtt. Jeg har aldri påstått at hun har mangel på proteiner.

Hva var det du ikke skjønte?

Hei!

Beklager så mye! Det var ikke meningen å kritisere deg. Jeg var bare litt mer fokusert på at hun måtte få undersøkt hva som var galt - enn å fortelle om kostholdet.

Det er riktig at belgfrukter er gode proteinkilder.Men man må passe på at man også får i seg kornprodukter sammen med fleste belgfruktene for å få alle de essensielle aminosyrene (Soyaproteinene er fullverdige - de er på høyde med egg og melk).

Vennlig hilsen ernæringsfysiolog (ikke 'ansatt' i DOL)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei trudi

Du bør absolutt oppsøke lege og diskuterer problemene dine når du ikke har følt deg i form på såpass lang tid. Det er ikke veldig sannsynlig at plagene dine er relatert til maten du spiser. Hosten din er nok ikke forårsaket av at du er vegetarianer. Det høres mer ut som astma-aktige problemer du beskriver. Dette kan nok legen svare deg bedre på enn meg. Du bør ikke la redsel for å få et lite stikk i armen gjøre at du ikke går til legen. Husk også at leger gjør mer enn å ta blodprøver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...