Gjest 1988 Skrevet 31. mars 2001 Del Skrevet 31. mars 2001 Hallo! Jeg er en 13 år gammel jente som lurer på et par ting: 1. Hvite flekker på neglene, (bobler?) hva kommer det av? 2. Hver gang jeg strekker meg (etter å ha sittet en stund) blir jeg svimmel, alt blir svart og jeg mister nesten balansen. Mamma har jern-mangel. Har jeg det.? Det plager meg egentlig ikke. Syns det er ganske gøy;) 3. Jeg vil så gjerne holde meg i form og spise sunt, men har ingen motivasjon. Jeg må få noe som holder meg unna godteri og får meg til å trene! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 1. april 2001 Del Skrevet 1. april 2001 noen mener hvite riller kommer av sink mangel...men jeg har hørt at det ikke har noen årsak..det er bare noe som oppstår innimellom det høres ut som du kan ha jernmangel ja..prøv med jerntilskudd. Krom fåes kjøpt i tblettform i helsekost butikker..det skal hjelpe mot søthunger 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 3. april 2001 Del Skrevet 3. april 2001 Hei 1988 For å undersøke om du kan ha jernmangel må du ta en tur til legen og be om å få undersøkt dette vha en blodprøve. Du kan bli svimmel av å ha jernmangel. Du kan også bli svimmel hvis du spiser eller drikker for lite. Jeg kan dessverre ikke svare deg på hva hvite flekker på neglene kommer av, men både lav inntak av kalsium og sink har vært diskutert som mulige årsaker. Et sunt kosthold er et variert kosthold der man spiser mye forskjellig mat, bl.a brødvarer/kornprodukter/pasta/ris, fisk/kjøtt/bønner/erter/linser, melk og melkeprodukter, egg, grønnsaker/frukt/bær og poteter. Noe godteri kan fint inngå i et sunt kosthold. Det viktige med kosten er at den skal dekke behovene kroppen din har slik at du kan holde deg frisk og fungere optimalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.