samkosli Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Jeg har to sønner som begge har en psykisk lidelse. Den ene som nå er 34år fikk diagnosen Shizofreni for ca 14 år siden.Den andre sønnen som er 28 år har ikke ennå fått en sikker diagnose ,men psykiateren han er i behandlig hos, mener det er en bipolar lidelse. Far til mine barn tok sitt eget liv for 17 år siden.(uten at han fikk noen sikker diagnose,så vil jeg anta at han hadde en bipolar lidelse.) Det jeg ønsker å vite er : Hva er den beste behandligen for disse to ulike lidelsene ? Kan mine to sønner noen gang bli friske? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236823-hvilken-behandling-er-den-beste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carwing Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Begge sykdommene er livslange, men med riktig medisinering og psykoterapi for å lære seg hvordan leve med sykdommen kan mange leve "vanlige" liv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236823-hvilken-behandling-er-den-beste/#findComment-1820493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest missa n. Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 både jeg og mamma har bipolar lidelse, og begge ble friske/stabile med medisin LITIUM. jobb, skole, venner alt slik. Har det veldig bra. Legen sier jeg svinger LITT enda da, men ødelegger ikke livet mitt lenger. Har en kamerat som er schizofren, han bruker ZYPREXA, og er en super venn og han har det veldig bra, selv om han noen ganger har merkelige ideer. Han trenger ikke bli innlagt mer. Er om han tar dop at han blir verre... Er ikke noen dødsdom iallfall, disse lidelsene, med behandling. Jeg er iallfall veldig glad i livet mitt :-) (men det tok sabla lang tid å få det på plass med rett beh/med.) lykke lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236823-hvilken-behandling-er-den-beste/#findComment-1820606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Schizofreni: Den beste behandlingen for schizofreni er meget sammensatt. Medisiner er en nødvendig, men langt fra tilstrekkelig behandling. Medisinen fjerner/demper psykosen slik at de andre tiltakene er mulig å gjennomføre. Disse må individueliseres, men de følgende er blant de vanligste: Kognitiv psykoterapi mot spesifikke vansker som vrangforestillinger og/eller hallucinasjoner. Psykoedukativ behandling rettet mot pasienten og dens nærmeste. Flerfamiliegrupper for de pårørende. Trening i ADL- ferdigheter som å bo, lage mat, planlegge innkjøp, vaske seg selv, klær og hus, betale regniger, sunn økonomistyring osv (Re)Habilitering mot arbeid/aktivitet. Bipolar lidelse: Her er medisinering fulgt opp av en kompetent lege/psykiater det aller viktigste. Noe psyoterapi samt flerfamiliegrupper kan være viktige tilleggsbehandlinger. ... Prognose: Inntil nylig har en ment at schizofreni er en livslang lidelse. Det må en dessverre være forberedt på fortstt for de fleste. Dog kommer det stadig mer dokumentasjon på at schizofreni også kan gå over. I tillegg er det mange som kan bli svært bra av sin lidelse selv om de ikke blir helbredet. Den bipolare disposisjon er livsvarig. Men med korrekt medikasjon styrt av en spesialist, skal det være gode muligheter for å holde personen fri for nye episoder dvs frisk. I en kort periode var vi ved vår poliklinikk så heldige å ha god legebemanning. Vi ble enige om at pasienter med bipolar lidelse skulle følges opp av lege. På to år (to vår/sommer og den mellomliggende vinteren) hadde vi ingen innleggelser for mani! Når jeg forteller om dette andre steder, nekter de å tro det. Eksemlet viser imidlertid hva som er mulig med korrekt behandling av kompetente behandlere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236823-hvilken-behandling-er-den-beste/#findComment-1822328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.