modesty Skrevet 1. april 2001 Del Skrevet 1. april 2001 Jeg har vært veggis noen måneder nå og trives veldig godt med det. Men jeg er litt engstelig for at jeg ikke får i meg alle de viktige næringsstoffene som man trenger, f.eks. nok proteiner, jern og b12-vitaminer. Vet at b12-vitaminer finnes i ost og fisk og sånt, men hvor mye trenger jeg egentlig av dette? Spiser jo ikke det hver dag.. Er det forresten noen som har tips til hvilke kosttilskudd det lønner seg og ta? Og noen bra protein-kilder hadde også vært greit å vite om... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 1. april 2001 Del Skrevet 1. april 2001 jeg bruker vitamineral..er veldi gfornøyd med det. Et glass melk dekker dagsbehovet av b12. Spiser du tilstrekkelig med mat, og variert..får du nok proteiner! men uansett er soyaprodukter, nøtter og frø, belgfrukter gode kilder 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Monica Dahlseide, Ernæringsfysiolog Skrevet 3. april 2001 Del Skrevet 3. april 2001 Hei! Motisaz hadde et bra svar. Pass på at du spiser variert av grove kornprodukter, frukt, grønnsaker, melk og melkeprodukter, egg, belgfrukter etc. Vil nevne at gode jernkilder er bl.a mørkgrønne bladgrønnsaker og linser. Opptaket forbedres av vit C - som jo også finnes i frukt og grønt. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 3. april 2001 Del Skrevet 3. april 2001 Hei modesty Det finnes ulike typer vegetarkost-regimer. Det virker som om du er det vi definerer som semi-vegetarianer. Dvs at du utelukker alt kjøtt fra kosten din. Du spiser fisk, ost/melkeprodukter, egg (?) og alle disse matvarene er gode proteinkilder. Andre gode proteinkilder er belgvekster (bønner, erter, linser). Proteiner tilføres også fra bl.a kornvarer og nøtter. B12 er et næringsstoff som kommer fra animalske kilder (mat fra dyr). Melk og melkeprodukter er spesielt gode kilder, og ved bruk av disse er det liten risiko for å utvikle B12 mangel. Omega-3 fettsyre inntaket kan sikres ved bruk av fet fisk dersom dette inngår i kostholdet, evt vha tran (1 barneskje pr dag). Tran vil i tillegg sikre et tilfredsstillende inntak vitamin D. Dersom du ikke spiser fisk kan vegetabilske oljer, og spesielt linfrøolje, inngå i kosten som kilder til omega-3 fettsyrer. Jerninntaket kan sikres ved regelmessig bruk av grove kornprodukter, brunost, prim og fisk/fiskepålegg. Ernæringsmangler ved vegetarkost er mest vanlig hos de som er veganere (spiser kun plantekost). For din del kan du ta et multivitamin- og mineralpreparat dersom du ønsker å ta et kosttilskudd "for sikkerhets skyld". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.