Gå til innhold

Visse folk bør pines til døde!

Anbefalte innlegg

Gjest Violsa

mhm..

det å plage mennesker er selvsagt verre en dyr.

men det sier noe om mennesket.

Antisosial oppførsel kan ofte starte med å plage dyr. Selv om det kan høres som en bagatell så husker jeg en gutt som sitter i fengsel i dag og som barn ble diagnostisert med ADHD. Han puttet en veps i et syltetøyglass og ristet masse på det .og kastet det nedover bakker og sånt. Selvfølgelig har de fleste liten medfølelse for en veps. Men det sier litt om et menneske hvis det skader dyr eller uskyldige skapninger.

er et stort faresignal på hvordan de vil behandle andre mennesker i fremtiden også.

denne gutten satt også på en liten skogbrann i barndommen

det er tegn på antisosial oppførsel. Faren min som er tøffeste mannen i hele verden , jaktet og alt mulig klarte ikke å skyte noen kattunger og tok de til dyrlegen pga det

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

22

• keinstein

11

• give fur the cold sholder

9

• frosken

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Amoline

Dette svaret var ikke til deg.

Svaret var en respons på Mirandolina's utsagn om at "men dyr er like mye verdt som mennesker.."

I Norge er det vanlig å avlive dyr som er skadet. Ved et sammenstøt mellom elg og bil kan både elgen og bilfører (og eventuelle pasasjerer) bli skadet. Her til lands vil man da sørge for å avlive elgen, vanligvis ved skyting, og gi skadde mennesker nødvendig medisinsk behandling.

I sin ytterst konsekvens vil det synet at dyr og mennesker er like mye verdt, kunne snu dette på hodet. Altså skyt mannen og legg elgen i ambulansen.

Jeg synes all form for pining er motbydelig. Barna mine ville fått en uforglemmelig overhøvling om de hadde bedrevet dyreplageri. (Noen de heldigvis har samme avsky for som meg.) Men jeg stiller enda strengere krav til hvordan de behandler sine med_mennesker_.

Jeg har problmer med å ta personer som likestiller dyr og mennesker seriøst i sitt dyrevernengasjement. Og jeg har problemer med å legge mye av sjelen min i dyrevern fordi jeg synes jeg ikke har gjort nok for mine medmennesker.

Jeg ville ikke like å gå med en pelskrage fra dyr som var pint ihjel. Men det er mye verre for meg å tenke på at jeg uten å vite det kanskje går i klær som er sydd av barnearbeidere på slavekontrakter.

mvh

Ja, men nå vrir du på perspektivet. Selve fokuset var rundt mishandling av andre, ikke en ulykke.

Det jeg leser ut fra dine svar er altså at det ikke er så viktig om et dyr mishandles, som om at et menneske mishandles. Men vi som er glad i dyr, mener at det er like ille om et dyr blir mishandlet som om et menneske blir mishandlet.

Faktum er at et dyr er også et liv og en sjel og har like stor evne til å føle smerte, som et menneske. Og som dyreelsker gjør det direkte vondt å se et dyr lide. Du som tydeligvis ikke er dyreelsker har ikke samme smerten ved å se et dyr lide.

Og sånn er vel vi mennesker forskjellige.................

Gjest Amoline

Vi vet ikke så mye om hvordan dyr opplever smerte. Heller ikke særlig mye om dyrs sjelsliv. Uansett er det å pine dyr en unødig og motbydelig handling.

Likevel reagerer jeg langt mer på menneskelig smerte. Siden jeg er menneske selv vet jeg noe om hvordan det oppleves.

At noen _ser_ troskyldig ut er et latterlig argument. Det som betyr noe er hvor mye lidelse som påføres og hvor forsvarsløs offeret er. Skal vi bry oss mer om og beskytte bedre de som har et utseende som tiltaler oss?

Det finnes hele land der mennesker lever under forferdelig lidelse pga andre mennesker. Så lenge det er så mye ugjort for disse menneskene vil jeg heller bruke tid, krefter, følelser og penger på disse framfor det store engasjementet for dyr.

Om vi ikke klarer å bry oss om våre egne, hvordan skal vi da klare å ta oss av dyr?

Jeg setter ét menneskeliv 1000 ganger høyere enn et liv til et dyr. Jeg får problemer med å ta folk som skriker opp om dyremisshandling seriøst om de samtidig virker likegyldig til menneskelig lidelse.

mvh

Jeg har ikke sagt at dyr ser troskyldig ut. Dyr er faktisk troskyldig, mye mer troskyldig enn mennesker noengang vil bli. Det er nok derfor så mange forbarmer seg over dyr. Det er også sånn at dyr (hvis du ikke visste det) føler smerte like sterkt som oss mennesker, og har følelser.

Du kan gjerne synes det er latterlig, men jeg synes det er minst like latterlig å gradere livsformer, det vitner som smålighet. Det som er det viktigste for meg, er å ta vare på alt levende vi nå engang har fått utdelt.

Gjest Amoline

mhm..

det å plage mennesker er selvsagt verre en dyr.

men det sier noe om mennesket.

Antisosial oppførsel kan ofte starte med å plage dyr. Selv om det kan høres som en bagatell så husker jeg en gutt som sitter i fengsel i dag og som barn ble diagnostisert med ADHD. Han puttet en veps i et syltetøyglass og ristet masse på det .og kastet det nedover bakker og sånt. Selvfølgelig har de fleste liten medfølelse for en veps. Men det sier litt om et menneske hvis det skader dyr eller uskyldige skapninger.

er et stort faresignal på hvordan de vil behandle andre mennesker i fremtiden også.

denne gutten satt også på en liten skogbrann i barndommen

det er tegn på antisosial oppførsel. Faren min som er tøffeste mannen i hele verden , jaktet og alt mulig klarte ikke å skyte noen kattunger og tok de til dyrlegen pga det

Det å plage mennesker er etter loven verre enn å plage dyr, men jeg mener det er like ille.

Som feks disse kattedrapene i Bergen, noen hadde hengt kattene i en ståltråd.

Det ble lovet ut dusør til 50 000 kr. Folk bryr seg.

Jeg mener det er like ille å skade et dyr som et menneske.

Et kattedrap er et menneskedrap og du er like psykisk syk. Og kan du drepe en katt kan du drepe et menneske i morgen, du er i alle fall ikke frisk!

Gjest Violsa

Bare i Kongo døde 1200 mennesker i forrige uke. En pinefull død med kolera. Stikk en tur dit i stedet du.

I Somalia har de begynt å hugge hodet, armer og ben av folk. Stikk en tur innom der også.

Hele Øst-Afrika er en katastrofe.

Men det bekymrer deg ikke?

ja , masse dør av sult i afrika

likevel velger hele norge å fokusere på to småjenter som ble drept i baneheia.

og terrorangrepene i london og New york fikk mye mer oppmerksomhet enn andre terroraksjoner.

Annonse

Gjest Violsa

Det å plage mennesker er etter loven verre enn å plage dyr, men jeg mener det er like ille.

Et kattedrap er et menneskedrap og du er like psykisk syk. Og kan du drepe en katt kan du drepe et menneske i morgen, du er i alle fall ikke frisk!

joda..

men er nå sett rettsystemet er. Om du har kuttet ei jente i ansiktet når du voldtar henne får du strengere straff enn om du bare voldtar henne.

Selv om det er like grusomt å bare true

Gjest Violsa

dyremishandling straffes i norge.

men å begynne å gradere opp mot mennesker og sånt..

er ikke enig.

og det er riktig at man velger å se på det som "verre" å drepe skade et menneske

er min subjektive mening da

Gjest Amoline

Bare i Kongo døde 1200 mennesker i forrige uke. En pinefull død med kolera. Stikk en tur dit i stedet du.

I Somalia har de begynt å hugge hodet, armer og ben av folk. Stikk en tur innom der også.

Hele Øst-Afrika er en katastrofe.

Men det bekymrer deg ikke?

Det er masse ting vi har å bekymre oss. Lidelse kan ikke graderes. Fordi et dyr ikke har samme hjernekapasitet som et menneske, så har det faktisk evne til å lide.

Hvem er det som graderer hvem som er viktigst?

Gjest Amoline

dyremishandling straffes i norge.

men å begynne å gradere opp mot mennesker og sånt..

er ikke enig.

og det er riktig at man velger å se på det som "verre" å drepe skade et menneske

er min subjektive mening da

les hva som står der. jeg er imot gradering. Visse andre her graderer.

Ja, men nå vrir du på perspektivet. Selve fokuset var rundt mishandling av andre, ikke en ulykke.

Det jeg leser ut fra dine svar er altså at det ikke er så viktig om et dyr mishandles, som om at et menneske mishandles. Men vi som er glad i dyr, mener at det er like ille om et dyr blir mishandlet som om et menneske blir mishandlet.

Faktum er at et dyr er også et liv og en sjel og har like stor evne til å føle smerte, som et menneske. Og som dyreelsker gjør det direkte vondt å se et dyr lide. Du som tydeligvis ikke er dyreelsker har ikke samme smerten ved å se et dyr lide.

Og sånn er vel vi mennesker forskjellige.................

Ulykken var et eksempel på hva som faktisk er en logisk konsekvens av at mennesker og dyr er like viktige. Poenget var ikke å dra inn en ulykke, men å vise en konsekvens av en tankegang på at dyr og mennesker er like verdifulle.

Hvis et hus brant og du visste det befant seg et barn og en pungrotte der inne; Ville du lett etter pungrotta eller barnet først? Er mennesker mer verd enn dyr, er svaret innlysende. Er det ingen forskjell kunne du jo like godt berget pungrotta, så fikk heller barnet være salderingsposten.

For min del ville jeg latt 1000 pungrotter brenne inne om jeg i stedet kunne berget ét menneske. Klarte jeg å få ut pungrottene i tillegg ville det vært en ekstra bonus.

Det å bry seg _mer_ om mennesker, betyr ikke at man _ikke_ bryr seg om dyr. Å bry seg _mer_ om mennesker som lider, betyr ikke at man er likegyldig til rent dyreplageri. Jeg har selv hatt flere dyr, og det var alltid trist når de døde. Jeg sørget over det. Men tapet kan ikke på noen som helst måte sammenlignes med tapet av et menneske som står meg nær.

Når du sier at mennesker er like mye eller nesten mer verdt enn dyr, har du tenkt over konsekvensene et slikt utsagn har? Det er det jeg har skissert her overfor.

Jeg klarer ikke å ta personer som setter dyr foran mennesker helt på alvor i sitt dyrevern. Det blir et verdisyn som er så totalt snudd på hodet fra mine verdier og fra det hele samfunnet bygger på.

Jeg tror dyrevernsaken taper svært mye på slike fundamentalistiske holdninger.

mvh

Annonse

hvem har bestemt at mennesker er viktigere?

Etter som jeg er et menneske selv, er det ganske naturlig for meg å sette mennesker høyere enn f.eks. brunsnegler.

Har du tenkt over de samfunnsmessige konsekvensene det ville få om mennesker og dyr ble satt _helt_ likt.

Sett at du hadde et barn og du gikk tur med barnet ditt. Så kom det en hund eller ulv å angrep barnet. Den eneste måten du kunne berge barnet på var å drepe ulven.

Konsekvensen av ditt verdisyn blir at du bare måtte se på at ulven tok barnet. For den er jo like mye verdt som barnet og fulgte bare sin natur stakkar.

mvh

ja , masse dør av sult i afrika

likevel velger hele norge å fokusere på to småjenter som ble drept i baneheia.

og terrorangrepene i london og New york fikk mye mer oppmerksomhet enn andre terroraksjoner.

Du har nettopp oppdaget mediafokusering.

Gjest Amoline

21 år fengsel for kattedrap, altså...

mvh

Det var en ironisk og sleivete kommentar av deg.

Men, Faktisk, når man henger en katt etter en ståltråd, så burde man straffes skikkelig.

Eller man piner en hundevalp sagte meg sikkert til døde.

Eller da jeg var ung, og noen ungdommer tok en sau, og knakk et ben, og så det andre, det tredje og så det fjerde.. til sauen rullet rundt på marka..

og da sauen var dø, høgde de hodet av han, tok det hodet til sauen med seg på skolen og spilte fotball med det.

En person som gjør sånt er farlig. Ville du gjort noe sånt?

Jeg synes IKKE straffene for dyremishandling er strenge nok. De burde vært MYE strengere.

Jeg har ikke sagt at dyr ser troskyldig ut. Dyr er faktisk troskyldig, mye mer troskyldig enn mennesker noengang vil bli. Det er nok derfor så mange forbarmer seg over dyr. Det er også sånn at dyr (hvis du ikke visste det) føler smerte like sterkt som oss mennesker, og har følelser.

Du kan gjerne synes det er latterlig, men jeg synes det er minst like latterlig å gradere livsformer, det vitner som smålighet. Det som er det viktigste for meg, er å ta vare på alt levende vi nå engang har fått utdelt.

Jeg har ikke sagt at dyr ikke opplever smerte. Det er det jo åpenbart at de gjør.

Jeg sa bare at vi ikke vet så mye om _hvordan_ dyr opplever smerte.

mvh

Det er masse ting vi har å bekymre oss. Lidelse kan ikke graderes. Fordi et dyr ikke har samme hjernekapasitet som et menneske, så har det faktisk evne til å lide.

Hvem er det som graderer hvem som er viktigst?

Jeg.

Heretter er det forbudt å forgifte rotter, men ikke mink.

Det er heretter tillatt å drepe katter, men ikke mus. Siden størrelsen ikke har noe å si.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...