Gå til innhold

Bipolar og sykmelding.NHD

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til gjennom flere diskusjoner her at man har diskutert bipolare som jobber i helsevesenet. Du har sagt at du ville ansatt noen som var bipolar 2 under forutsetning av at de sykmeldte seg når du mente det var nødvendig.

Samtidig sier du at sykmelding er dårlig medisin og at det ikke er måten å bli psykisk frisk på.

Er det oss bipolare i helsevesenet som er det store unntaket da?

Eller er det bare pasientene som er viktigere enn oss?

Er det depresjonen eller hypomanien du er redd for?

Jeg har selv vært i situasjonen å bli sykmeldt på grunn av lett depresjon fordi jeg jobber i psykiatrien. Etter 6(!) mnd borte er det ikke så lett for meg å skulle gå tilbake. Virker som at alle spilleregler som gjelder for andre sykmeldte ikke gjelder for meg.

Nå spørs det om jeg har noen jobb å gå tilbake til i det hele tatt, selv om jeg nok er mye friskere enn andre som er sykmeldte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236921-bipolar-og-sykmeldingnhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Sykemelding har ulike hensikter. En av disse er hensynet til arbeidsgiver og dennes oppgaver.

Jeg antar at ingen har lyst til å fly med en manisk kaptein, ei heller med en som er suicidal. På samme måte antar jeg at du ikke vil opereres av en manisk kirurg eller gå i psykoterapi hos en deprimert psykiater.

I noen yrker er det mulig å være på jobb og yte mindre en periode uten at det skaper farlige situasjoner for andre.

Derfor må dette bli en avveining mellom hensynet til den psyke og hensynet til de som berøres av dennes arbeid.

Mellom de to ytterpunkter helt sykemeldt og ikke sykemeldt, finnes også gradert sykemelding og omplassering til andre arbeisoppgaver en kan utføre også om en er syk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...