Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser at NHD har skrevet en del her om at for mye søvn kan virke sløvende og depressivt. Bl.a i ett innlegg der en person forteller at h*n våkner svært deprimert etter å ha sovet på dagen, og i ett annet innlegg åpner han for muligheten for at en person som ofte føler seg fjern (mitt ord) til daglig, men som er opplagt etter en nattevakt, kanskje sover for mye til vanlig.

Men hvor mye søvn trenger vanligvis ett voksent menneske?

Som bipolar har jeg fått poengtert ofte at nok søvn er veldig viktig. Samme med faste rutiner. Det synes jeg ofte er vanskelig, men prøver hardt å få inn ett mønster. Legger meg i all hovedsak før 01 (vha innsovningstabl.), og står opp 09 (nå i ferien). Da får jeg 7-9 timers søvn. I tillegg legger jeg meg etter middag og sover av og til ca 1 time. Er dette å regne som for mye?

Er jo klar over at det er individuelle forskjeller mtp hva en trenger av søvn, men føler at det er litt vanskelig å bli klok på meg selv. Blir derfor glad for å høre andres erfaring og psykiaterens synspunkt. Jeg har faktisk aldri hørt dette med at søvn kan virke depressivt, men har erfart det endel ganger etter å ha sovet middagshvil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237110-om-s%C3%B8vn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...