Gå til innhold

ikke helt riktig sted kanskje, men ble akutt knekt

Anbefalte innlegg

Dette er et typisk eksempel på kulturforskjeller mellom generasjoner.

Ungdom har en helt annen mobiltelefonkultur enn den litt eldre garde.

Dessuten er det slik at en melding normalt sett kun gir et eneste kort lydsignal.

Dersom det er en livsnødvendig sak det gjelder, så ringer man. En ringelyd vedvarer helt til noen tar telefonen.

hihi, jeg skjønner at du ikke har unger som er tomme for penger på mobiltelefonen.

Fortsetter under...

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

20

• Adriana

9

• DarkPink

9

• org

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest a survivor

Og så synes jeg at vi alle gjennom de kommentarene vi har gitt til dette fokuserer feil, meg selv inkludert.

For denne saken dreier seg ikke om mobiltelefonen, eller om faren til Zahara.

Hele saken dreier seg jo om Zahara selv, og hvordan h*n reagerte på dette. Når jeg tenker gjennom saken på nytt, så opplever jeg at innlegget var et lite rop om hvordan klare å håndtere denne situasjonen videre. Jeg opplever at Zahara ble såret av dette. Og hvordan skal dette håndteres? Det er dette jeg opplever innlegget til Zahara som, når jeg leser det på nytt.

Ønsker deg alt godt videre i din relasjon med din far, Zahara!

Kl 05 om natten sender en SMS/ringer kun hvis det er livsnødvendig.

Om det ikke var en ekstrem haste-SMS, har du fått normal tilbakemelding på totalt manglende folkeskikk!

Det gjør meg ingen ting om folk sender meg meldinger når det skal være på døgnet. Ikke e-post heller.

Jeg leser dem når det passer meg og sørger for at jeg ikke hører mobilen når jeg ikke vil. Mobilen varsler SMS med en knapt hørbar lyd.

Om noen derimot skulle ringe meg klokken 5 om morgenen, bør det være pokker så viktig.

Synes det er å overreagere noe grasalt å gå av hengslene for en SMS.

mvh

Og så synes jeg at vi alle gjennom de kommentarene vi har gitt til dette fokuserer feil, meg selv inkludert.

For denne saken dreier seg ikke om mobiltelefonen, eller om faren til Zahara.

Hele saken dreier seg jo om Zahara selv, og hvordan h*n reagerte på dette. Når jeg tenker gjennom saken på nytt, så opplever jeg at innlegget var et lite rop om hvordan klare å håndtere denne situasjonen videre. Jeg opplever at Zahara ble såret av dette. Og hvordan skal dette håndteres? Det er dette jeg opplever innlegget til Zahara som, når jeg leser det på nytt.

Ønsker deg alt godt videre i din relasjon med din far, Zahara!

Klart hun ble såret av å bli hudflettet av faren sin på denne måten! Særlig siden de har hatt litt vanskeligheter før, som trådstarter trodde var over.

Jeg tror "a survivor" har rett i forhold til at dette har med ulike generasjoner og kulturer å gjøre. Jeg selv ville aldri ha ringt til noen midt på natta, men jeg kunne vurdert å sende en melding. Er det ikke det som er litt poenget med meldinger da? At de kan brukes på ting som ikke superhaster liksom?

Jeg har alltid mobilen min på lydløs på natta og hvis jeg glemmer det og jeg får en melding kl 05 om natta så blir jeg ikke sint, men husker å slå den av neste natt :)

Dessuten er det jo opp til en selv om en ønsker å motta meldinger på natta da... På de fleste mobiler nå kan man vel stille inn hva slags lyd man ønsker selv. På natta kan det f.eks. være greit å ha meldinger på lydløs/lite pip, men samtidig kunne motta anrop :) Hvis noen trenger meg øyeblikkelig på natta så regner jeg med at de ringer og ikke sender melding. Som sagt synes jeg at det er en viss forskjell mellom å sende en melding og å ringe.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror "a survivor" har rett i forhold til at dette har med ulike generasjoner og kulturer å gjøre. Jeg selv ville aldri ha ringt til noen midt på natta, men jeg kunne vurdert å sende en melding. Er det ikke det som er litt poenget med meldinger da? At de kan brukes på ting som ikke superhaster liksom?

Jeg har alltid mobilen min på lydløs på natta og hvis jeg glemmer det og jeg får en melding kl 05 om natta så blir jeg ikke sint, men husker å slå den av neste natt :)

Dessuten er det jo opp til en selv om en ønsker å motta meldinger på natta da... På de fleste mobiler nå kan man vel stille inn hva slags lyd man ønsker selv. På natta kan det f.eks. være greit å ha meldinger på lydløs/lite pip, men samtidig kunne motta anrop :) Hvis noen trenger meg øyeblikkelig på natta så regner jeg med at de ringer og ikke sender melding. Som sagt synes jeg at det er en viss forskjell mellom å sende en melding og å ringe.

Husk at det er ganske mange som har mobilen på om natta for å få melding om noe viktig skjer, eksempelvis sykdom i familien eller at en har en eller annen vaktordning i jobben.

Jeg synes dette vitner om en ekstrem egosentrisitet og totalt manglende evne til å sette seg i den annens sted.

Annonse

Husk at det er ganske mange som har mobilen på om natta for å få melding om noe viktig skjer, eksempelvis sykdom i familien eller at en har en eller annen vaktordning i jobben.

Jeg synes dette vitner om en ekstrem egosentrisitet og totalt manglende evne til å sette seg i den annens sted.

Ja, jeg er enig i at det er egosentrisk og uhøflig! Men jeg synes at det å sende en melding er hakket bedre enn å ringe noen kl 05 om natta. Jeg kan absolutt forstå at faren til Zahara ble sint over å blir forstyrret midt på natta, men han kunne sagt fra på en litt penere måte synes jeg... Det skal mer enn en liten melding til for at jeg vil forsvare utskjelling!

Når jeg står opp om morgenen går jeg alltid bort til mobilen for å sjekke om jeg har fått en melding i løpet av natta og ikke sjelden så har jeg det. Det er stort sett rundt 23-02 at jeg får de meldingene da... Men jeg hadde blitt skremt om noen hadde ringt meg kl 02 liksom ;)

Man sender da ikke bare en melding om man skal be noen komme på jobb eller fortelle om en krisesituasjon! Da ringer man. Meldinger ble oppfunnet nettopp for å bare gi en short message, og så kan folk bruke tiden sin på det når de vil.

Det jeg vil frem til er egentlig bare at jeg synes det er uhørt at du skriver så bastant om en smakssak. Da får du i det minste legge til en "jeg personlig synes".

Man sender da ikke bare en melding om man skal be noen komme på jobb eller fortelle om en krisesituasjon! Da ringer man. Meldinger ble oppfunnet nettopp for å bare gi en short message, og så kan folk bruke tiden sin på det når de vil.

Det jeg vil frem til er egentlig bare at jeg synes det er uhørt at du skriver så bastant om en smakssak. Da får du i det minste legge til en "jeg personlig synes".

Jeg synes det er et stort poeng å kunne vurdere hvem man sender sms til når. Sender aldri midt på natta til folk jeg ikke vet slår av mobil eller er våkne.

Er enig i at det her foreligger både kulturforskjeller og generasjonsforskjeller, men som i andre sammenhenger så innebærer vel sosial intelligens å kunne vurdere mottakers reaksjon?

Har du aldri vært nesten tom for penger på mobilen din? Ungene mine var stadig tomme når de var yngre, kontantkort og dårlig råd. Trodde det gjaldt de fleste rundt 18-20 år.

Gjest a survivor

Jeg synes det er et stort poeng å kunne vurdere hvem man sender sms til når. Sender aldri midt på natta til folk jeg ikke vet slår av mobil eller er våkne.

Er enig i at det her foreligger både kulturforskjeller og generasjonsforskjeller, men som i andre sammenhenger så innebærer vel sosial intelligens å kunne vurdere mottakers reaksjon?

Det er korrekt.

Jo, har man en gærning til far, så burde man kanskje vite at han ikke kan sendes sms til om natta, men jeg mener like fast at en fagperson ikke bør svare på den måten om et sånt emne.

Annonse

Hva har det med det jeg prater om å gjøre?

Du skjønner jo ikke at unger i den alderen sender meldinger hjem hvis noe er gærnt for de har ikke penger til å ringe. Så sms for voksne mennesker klokka 5 om natta, betyr ofte at noe er gått galt for ungene og de vil ha hjelp.

Jeg har opplevd det flere ganger jeg.

Du skjønner jo ikke at unger i den alderen sender meldinger hjem hvis noe er gærnt for de har ikke penger til å ringe. Så sms for voksne mennesker klokka 5 om natta, betyr ofte at noe er gått galt for ungene og de vil ha hjelp.

Jeg har opplevd det flere ganger jeg.

Vel, når man er 18-20 synes jeg man er mer enn voksen nok til å sørge for at en har penger til å ringe for, og det koster ikke stort mer å ringe og si ring meg enn å skrive det.

Men du har rett i at det er en vinkling jeg ikke tenkte på.

Uansett, det jeg reagerte på var at en fagperson kan skrive så bastant og kvasst på noe som ikke har fasitsvar.

Viktig poeng det der med å kunne vurdere mottakers reaksjon! Hvis jeg bare MÅ sende en melding til en jeg skal møte kl 08 om at jeg er forhindret fra å komme så kan jeg godt sende den meldingen kl 06 for å si fra omtrent på den tiden da jeg forventer at personen står opp. Noen annet er å sende en "Hva skjer´a-melding" til en annen kl 06 om morgenen :o)

Vel, når man er 18-20 synes jeg man er mer enn voksen nok til å sørge for at en har penger til å ringe for, og det koster ikke stort mer å ringe og si ring meg enn å skrive det.

Men du har rett i at det er en vinkling jeg ikke tenkte på.

Uansett, det jeg reagerte på var at en fagperson kan skrive så bastant og kvasst på noe som ikke har fasitsvar.

Jeg kjenner ingen unger i den alderen som har hatt penger på kortet mer enn to øyeblikk ;o)

Dessuten har jeg fått melding om natta om at familiemedlemmer er døde og det til og med av voksne mennesker. Men det er fordi de var helt på trynet pga dødsfallet.

Så jeg tror kanskje at nhd og jeg er på samme sted selv om ikke jeg står ansvarlig for hva han mener altså :o)

Jeg kjenner ingen unger i den alderen som har hatt penger på kortet mer enn to øyeblikk ;o)

Dessuten har jeg fått melding om natta om at familiemedlemmer er døde og det til og med av voksne mennesker. Men det er fordi de var helt på trynet pga dødsfallet.

Så jeg tror kanskje at nhd og jeg er på samme sted selv om ikke jeg står ansvarlig for hva han mener altså :o)

Men hør da! Du kan gjerne mene det samme som ham, men han bør ikke skrive sin mening som om den er fasiten, når like mange kan mene det helt motsatte. Da bør han skrive at alle opplever dette forskjellig, og har ulike grenser, og at en kanskje burde være obs på disse osv.

(Dessuten er ikke 20-åringer unger, og jeg kjenner ingen i den alderen som fortsatt bruker kontantkort) =p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...