Gjest nicole40 Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 jeg er en kvinne på 40,har hatt angst hele livet og depresjoner i 23 år.Jeg er kun deprimert om vinteren fordi jeg reagerer veldig når dagene blir kortere og jeg får mindre lys. Jeg tenker altså på det å flytte til Spania,hvor det bor andre nordmenn.Jeg må jo naturligvis vente til barnet mitt er voksen og innen den tid betale ned all gjeld. I vinter var det så ille at jeg gjentatte ganger måtte har sykepleiere fra legevakten hjem til meg. En så sterk angst at de mente jeg nesten vippet over i psykose. Jeg pleier ikke bli psykotisk men legen sier jeg har "nærpsykose". Jeg tok overdose med Atarax og våknet om morgenen med blå lepper. JEg klarer ikke den årstiden der. Det er umulig for meg uansett hvor mye jeg tar meg sammen og prøver så skjer det samme hver vinter at jeg blir vanvittig deprimert. Er det andre som har flyttet sydover pga psykisk sykdom? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
rose23 Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Jeg har tatt meg noen dager i SPania for å komme til hektene igjen når jeg har slitt psykisk. Det hjelper virkelig å kjenne varmen, se sola og lyset når en har gått å trakket i dritt hjemme en hel vinter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1823465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest my sunshine Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 hei! det finnes lysbehandling mot vinterdepresjon.det er en lampe du bruker i et visst antall minutter pr dag.kan du ikke undersøke med legen din om du kan få dette?lykke til:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1825008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicole40 Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 hei! det finnes lysbehandling mot vinterdepresjon.det er en lampe du bruker i et visst antall minutter pr dag.kan du ikke undersøke med legen din om du kan få dette?lykke til:) Jeg kjøpte meg en sånn lampe til 3000 kr. Den virker tildels men på langt nær godt nok. Dessuten er det så fryktelig grått og trist om vinteren,jeg blir like nedtrykt hver vinter.All glede forsvinner og jeg blir tyngre og tyngre.Jeg klarer ikke å snakke med folk og stenger meg inne i meg selv. Til slutt føles det som om alt stopper opp og jeg blir vakum i hodet.Så kommer en slags uvirkelighetsfølelse osv osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1825019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest my sunshine Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Jeg kjøpte meg en sånn lampe til 3000 kr. Den virker tildels men på langt nær godt nok. Dessuten er det så fryktelig grått og trist om vinteren,jeg blir like nedtrykt hver vinter.All glede forsvinner og jeg blir tyngre og tyngre.Jeg klarer ikke å snakke med folk og stenger meg inne i meg selv. Til slutt føles det som om alt stopper opp og jeg blir vakum i hodet.Så kommer en slags uvirkelighetsfølelse osv osv. har du prøvd medisinsk beh.? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1825079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicole40 Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 har du prøvd medisinsk beh.? Ja jeg bruker 3 forskjellige medisiner så ingenting er uprøvd når det gjelder det. Nå som det er sommer er jeg helt ok,nyter dagene og kjenner glede inni meg,prater med andre mennesker jeg treffer og syns dagene er fine.Jeg føler intiativ til å gjøre kjekke ting.Så nå er alt motsatt enn om vinteren. Jeg er ikke til å kjenne igjen når vinteren er her,en lukket,stille person som ikke prater eller hilser på noen. Går i min egen verden.Uff. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1825350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest my sunshine Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Ja jeg bruker 3 forskjellige medisiner så ingenting er uprøvd når det gjelder det. Nå som det er sommer er jeg helt ok,nyter dagene og kjenner glede inni meg,prater med andre mennesker jeg treffer og syns dagene er fine.Jeg føler intiativ til å gjøre kjekke ting.Så nå er alt motsatt enn om vinteren. Jeg er ikke til å kjenne igjen når vinteren er her,en lukket,stille person som ikke prater eller hilser på noen. Går i min egen verden.Uff. håper du finner fram til noe som kan hjelpe deg.klem fra meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1826530 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest my sunshine Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 hei! etter tips fra mbo kan jeg anbefale omega 3 og vitaminer.omega 3 er utrolig viktig for psyken. også har jeg lest og erfart at trening og å lytte til klassisk musikk(en halvtime pr dag m musikk) har effekt mot depresjon. håper dette kan hjelpe deg. lykke til!klem fra meg:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1827515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicole40 Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 hei! etter tips fra mbo kan jeg anbefale omega 3 og vitaminer.omega 3 er utrolig viktig for psyken. også har jeg lest og erfart at trening og å lytte til klassisk musikk(en halvtime pr dag m musikk) har effekt mot depresjon. håper dette kan hjelpe deg. lykke til!klem fra meg:) Hei! Ja jeg vet at omega-3 er viktig for psyken,jeg tar tran hver eneste dag.Takk for tipset om klassisk musikk,jeg skal prøve det! Syns Chopin har mye deilig klavermusikk å høre på!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1827669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest my sunshine Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Hei! Ja jeg vet at omega-3 er viktig for psyken,jeg tar tran hver eneste dag.Takk for tipset om klassisk musikk,jeg skal prøve det! Syns Chopin har mye deilig klavermusikk å høre på!! hei!er ikke så kjent med klassisk musikk selv ennå(har bare hørt på noen få artister ennå).kanskje jeg prøver chopin,jeg også.jeg skal prøve ut å ta ekstra omega3 i tillegg til tran,da jeg leste om at vi trenger mer omega3 enn anbefalt dose.ha det bra,da:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1827688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicole40 Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 hei!er ikke så kjent med klassisk musikk selv ennå(har bare hørt på noen få artister ennå).kanskje jeg prøver chopin,jeg også.jeg skal prøve ut å ta ekstra omega3 i tillegg til tran,da jeg leste om at vi trenger mer omega3 enn anbefalt dose.ha det bra,da:) Håper ingen leger leser dette,men jeg tar tredobbelt dose tran hver dag. Har også hørt om den gode effekten mot psyken.Tror neppe jeg får D-vitamin forgiftning ved så små doser. Det ville jo vært det samme som å ta en skje tran daglig og være storelsker av fet fisk,som også inneholder store doser omega-3.Jeg spiser lite fet fisk,men elsker både ørret,røkelaks og makrell.Jeg har så lett for å glemme å kjøpe det,kjøper bare kylling hver dag.Innimellom smeller jeg til med maaaaasse eggerøre og maaaasse røkelaks.Det er fantastisk godt!! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1827958 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest my sunshine Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Håper ingen leger leser dette,men jeg tar tredobbelt dose tran hver dag. Har også hørt om den gode effekten mot psyken.Tror neppe jeg får D-vitamin forgiftning ved så små doser. Det ville jo vært det samme som å ta en skje tran daglig og være storelsker av fet fisk,som også inneholder store doser omega-3.Jeg spiser lite fet fisk,men elsker både ørret,røkelaks og makrell.Jeg har så lett for å glemme å kjøpe det,kjøper bare kylling hver dag.Innimellom smeller jeg til med maaaaasse eggerøre og maaaasse røkelaks.Det er fantastisk godt!! ) hei,du får i hvertfall nok omega3,da.men jeg holder meg til vanlig dose tran,og tar omega 3 i tillegg. hørte nylig om noen som leste seg frisk fra depresjonen,ved å lese bøker om dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1828027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicole40 Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 hei,du får i hvertfall nok omega3,da.men jeg holder meg til vanlig dose tran,og tar omega 3 i tillegg. hørte nylig om noen som leste seg frisk fra depresjonen,ved å lese bøker om dette. Ja det kan nok hjelpe,men jeg er så utrolig tungsindig og negativ om vinteren at det er fælt.Nå om sommeren bare koser jeg meg og jeg har fine dager.Rart det der at noen skal snu sånn om på vinterstid. Jeg leser veldig mye bøker hele året,men ikke om depresjon. Tror lesingen redder meg fra ytterligere sykdom.Så utrolig godt å komme hjem og bare glemme alt utenfor leiligheten og bare rømme inn i gode bøker.Jeg sitter på bussen hver dag og bare lengter etter bøkene mine! Men jeg leser om sommeren også.Er akkurat ferdig med en trilogi av Knut Faldbakken,så trist når jeg måtte klaske boken igjen etter siste side! Men jeg har en til liggende skrevet av han og den begynner jeg på i morgen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1828046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest my sunshine Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Ja det kan nok hjelpe,men jeg er så utrolig tungsindig og negativ om vinteren at det er fælt.Nå om sommeren bare koser jeg meg og jeg har fine dager.Rart det der at noen skal snu sånn om på vinterstid. Jeg leser veldig mye bøker hele året,men ikke om depresjon. Tror lesingen redder meg fra ytterligere sykdom.Så utrolig godt å komme hjem og bare glemme alt utenfor leiligheten og bare rømme inn i gode bøker.Jeg sitter på bussen hver dag og bare lengter etter bøkene mine! Men jeg leser om sommeren også.Er akkurat ferdig med en trilogi av Knut Faldbakken,så trist når jeg måtte klaske boken igjen etter siste side! Men jeg har en til liggende skrevet av han og den begynner jeg på i morgen. fint at du har funnet frem til lese glede-og at det redder deg unna å få det værre.jeg vet at mental helse driver et mestringsprosjekt(men jeg vet ikke om det gjelder depresjon,eller bare angst/traumer)ellers finnes det nok sikkert . mestringskurs i forhold til depresjon også,vil jeg tro.det finnes iallefall bøker om emnet.kanskje vi begge kan undersøke litt,og komme med tilbakemld her?jeg og kunne tenkt meg å "lest meg frisk"klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1828425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest my sunshine Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Ja det kan nok hjelpe,men jeg er så utrolig tungsindig og negativ om vinteren at det er fælt.Nå om sommeren bare koser jeg meg og jeg har fine dager.Rart det der at noen skal snu sånn om på vinterstid. Jeg leser veldig mye bøker hele året,men ikke om depresjon. Tror lesingen redder meg fra ytterligere sykdom.Så utrolig godt å komme hjem og bare glemme alt utenfor leiligheten og bare rømme inn i gode bøker.Jeg sitter på bussen hver dag og bare lengter etter bøkene mine! Men jeg leser om sommeren også.Er akkurat ferdig med en trilogi av Knut Faldbakken,så trist når jeg måtte klaske boken igjen etter siste side! Men jeg har en til liggende skrevet av han og den begynner jeg på i morgen. hei!jeg kom nettopp på noe en venninne fortalte meg. hun har gått til psykolog for depresjon,og hun har av psykologen lært noen knep hun bruker hver gang hun begynner å bli deprimert,så hun får stoppet depresjonen.jeg kan høre nærmere med henne.(men det kan jo være individuelt fra person til person)har du samtaler med psykolog?kanskje du kan få tilsvarende knep/oppskrift på å få stoppet depresjonen?(vet at det har med å snu tankene å gjøre)og jeg gleder meg til å begynne hos psykolog,for jeg håper å få tilsvarende knep som min venninne .klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1828446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicole40 Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 hei!jeg kom nettopp på noe en venninne fortalte meg. hun har gått til psykolog for depresjon,og hun har av psykologen lært noen knep hun bruker hver gang hun begynner å bli deprimert,så hun får stoppet depresjonen.jeg kan høre nærmere med henne.(men det kan jo være individuelt fra person til person)har du samtaler med psykolog?kanskje du kan få tilsvarende knep/oppskrift på å få stoppet depresjonen?(vet at det har med å snu tankene å gjøre)og jeg gleder meg til å begynne hos psykolog,for jeg håper å få tilsvarende knep som min venninne .klem Hei! Jeg har blitt henvist til psykolog av min lege og venter på å bli kallt inn. Ja,jeg skal jammen høre med psykologen om det du skriver,det er jo veldig interressant! Å lære seg knep for å få stoppet en begynnende depp eller et panikkanfall(som jeg er plaget med,kun om vinteren)må jo være bra å lære! Jeg kjenner selv at frisk luft gjør meg godt når jeg bare synker inni meg psykisk,så jeg pleier å sette meg ut,selv om det er bitende kaldt. Når jeg sitter alene i stua mi,om vinteren,og kjenner at "nå kommer adrenalinet og jeg får et anfall.så tar jeg på meg dunjakka og setter meg ut med en kopp kaffe. Oftest hjelper det bare litt,men jeg er virkelig dårlig på vinterstid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1828548 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest my sunshine Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Hei! Jeg har blitt henvist til psykolog av min lege og venter på å bli kallt inn. Ja,jeg skal jammen høre med psykologen om det du skriver,det er jo veldig interressant! Å lære seg knep for å få stoppet en begynnende depp eller et panikkanfall(som jeg er plaget med,kun om vinteren)må jo være bra å lære! Jeg kjenner selv at frisk luft gjør meg godt når jeg bare synker inni meg psykisk,så jeg pleier å sette meg ut,selv om det er bitende kaldt. Når jeg sitter alene i stua mi,om vinteren,og kjenner at "nå kommer adrenalinet og jeg får et anfall.så tar jeg på meg dunjakka og setter meg ut med en kopp kaffe. Oftest hjelper det bare litt,men jeg er virkelig dårlig på vinterstid. hei!bra at du skal til psykolog!jeg har funnet ut at hos meg er det dårlig selvbilde som ofte fører til at jeg blir deppa,ved at jeg tenker negativt om meg selv.jeg vil jobbe med å snu tankene.( ved nærmere ettertanke,kan jeg ikke spørre min venninne om "trikset" hun kom fra til sammen psykologen sin,fordi ettersom vi har forskjellige problemer,blir det også individuelt "triks"eller oppskrift).oppskrifta har du selv,fikk jeg vite,en trenger bare evt hjelp til å komme fram til den.(har forresten hørt litt chopin,det var behagelig musikk:) )også synes jeg du er god til å gjøre ting som gjør at du ikke får det værre.lykke til, og klem fra meg.(du kan også allerede nå begynne å tenke over- og skrive ned om du har noen spesielle tanker forut et depresjon eller panikkanfall,så har du det klart før psykologtimen. jeg har allerede begynt å jobbe med å snu tankene(noen av dem) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1829360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicole40 Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 hei!bra at du skal til psykolog!jeg har funnet ut at hos meg er det dårlig selvbilde som ofte fører til at jeg blir deppa,ved at jeg tenker negativt om meg selv.jeg vil jobbe med å snu tankene.( ved nærmere ettertanke,kan jeg ikke spørre min venninne om "trikset" hun kom fra til sammen psykologen sin,fordi ettersom vi har forskjellige problemer,blir det også individuelt "triks"eller oppskrift).oppskrifta har du selv,fikk jeg vite,en trenger bare evt hjelp til å komme fram til den.(har forresten hørt litt chopin,det var behagelig musikk:) )også synes jeg du er god til å gjøre ting som gjør at du ikke får det værre.lykke til, og klem fra meg.(du kan også allerede nå begynne å tenke over- og skrive ned om du har noen spesielle tanker forut et depresjon eller panikkanfall,så har du det klart før psykologtimen. jeg har allerede begynt å jobbe med å snu tankene(noen av dem) Det er jo akkurat det samme jeg strever med! JEg kan sitte og tenke som så....: Jeg er dum,ingen vil snakke med meg.Jeg er dum,ingen vil se på meg.JEg strekker ikke til som medmenneske,jeg strekker ikke til overfor meg selv,jeg er sur,jeg er grinete,hvem vil besøke en som meg....osv... Ja,det er selvtilliten og selvrespekten som er farlig lav. JEg får bare ikke til å snu tankemønsteret.Det sitter som støpt i meg. Når jeg våkner om morgenen går det en halv time så står negative tanker i kø inni hodet mitt.Og da er det veldig vanskelig å klare å si hei til den man møter,og jeg stirrer ned i asfalten og tenker at jeg er ikke verdt å hilse på.At det beste er å gjemme meg vekk. Uff nei det er dumt at det er sånn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1829382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest my sunshine Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Det er jo akkurat det samme jeg strever med! JEg kan sitte og tenke som så....: Jeg er dum,ingen vil snakke med meg.Jeg er dum,ingen vil se på meg.JEg strekker ikke til som medmenneske,jeg strekker ikke til overfor meg selv,jeg er sur,jeg er grinete,hvem vil besøke en som meg....osv... Ja,det er selvtilliten og selvrespekten som er farlig lav. JEg får bare ikke til å snu tankemønsteret.Det sitter som støpt i meg. Når jeg våkner om morgenen går det en halv time så står negative tanker i kø inni hodet mitt.Og da er det veldig vanskelig å klare å si hei til den man møter,og jeg stirrer ned i asfalten og tenker at jeg er ikke verdt å hilse på.At det beste er å gjemme meg vekk. Uff nei det er dumt at det er sånn. hei,Nicole! ja,det er dumt at vi har gått og tenkt så negativt om oss selv,men det GÅR AN å snu tankene,og vi vil få det til! skriv en skryteliste til deg selv,skriv alt du er god til.og les denne hver dag.(jeg hadde vanskeligheter med å finne så mange bra ting om meg selv første gangen,bare 5 ting kanskje.neste gang jeg skrev liste, ble det 11 ting:) .men ta gjerne venner med i jobben m lista,be dem si hva de synes du er god til. heng gjerne opp lapper med positive ting om deg selv.(for å snu tankene,tror jeg en må ha en positiv setning/tanke å bytte ut den negative med,og det krever nok endel jobbing.kanskje lurt å ta en og en tanke i gangen.)feks:jeg er ikke noe flink,jeg har ikke orket å vaske huset i dag-byttes ut med:jeg er et strålende menneske,og jeg har valgt å bruke dagen til noe annet.huset kan jeg ta en annen dag:) lykke til! klem fra meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1829439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicole40 Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 hei,Nicole! ja,det er dumt at vi har gått og tenkt så negativt om oss selv,men det GÅR AN å snu tankene,og vi vil få det til! skriv en skryteliste til deg selv,skriv alt du er god til.og les denne hver dag.(jeg hadde vanskeligheter med å finne så mange bra ting om meg selv første gangen,bare 5 ting kanskje.neste gang jeg skrev liste, ble det 11 ting:) .men ta gjerne venner med i jobben m lista,be dem si hva de synes du er god til. heng gjerne opp lapper med positive ting om deg selv.(for å snu tankene,tror jeg en må ha en positiv setning/tanke å bytte ut den negative med,og det krever nok endel jobbing.kanskje lurt å ta en og en tanke i gangen.)feks:jeg er ikke noe flink,jeg har ikke orket å vaske huset i dag-byttes ut med:jeg er et strålende menneske,og jeg har valgt å bruke dagen til noe annet.huset kan jeg ta en annen dag:) lykke til! klem fra meg En god ide!! Lykke til til deg også Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237135-jeg-lurer-veldig-p%C3%A5-dette/#findComment-1829458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.