Gå til innhold

Nok kalk uten melk?

Gjest elapela

Anbefalte innlegg

Gjest elapela

Min sønn på 14 mnd. kan ikke fordra melk! Hva skal jeg da gi ham som erstatning for den kalken han ikke får i seg? Selv er både min samboer og jeg svært glad i melk, så det er litt rart å ha fått en gutt som hater smaken. Jeg bruker sesamfrø i brødet, men hvor mye må jeg ha i for at det skal bli en bra dose? Han er kjempeglad i hvitost, er det nok at han spiser en skive med hvitost i løpet av dagen? Er det kalk i smøreostene/dessertostenen? Han liker ikke brunost/prim. Andre forslag til matvarer med høyt kalkinnhold? blir takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest motisaz

soya har bra med kalk..og en del mørkegrønne grønnsaker..som brokkoli..mandler..dessuten inneholder alle slags melkeprodukter kalk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei elapela

Barn i alderen 1-6 år har et kalsiumbehov på 600 mg/dag. Nesten alle matvarer inneholder noe kalsium. Melkeprodukter (alle typer søt og sur melk, yoghurt, ost) er gode kilder til kalsium. Grønne grønnsaker (brokkoli, grønnkål), kornprodukter (grovt brød, havregryn, müsli), mandler, nøtter, sardiner, krabbe, nyper, solbær og tørket frukt (aprikos, svisker, rosiner) er også gode kilder til kalsium. Det er likevel slik at små barn ikke alltid er like begeistret for eller kan spise alt dette. Derfor er de spesielt avhengig av melkproduktene. For å dekke behovet sitt trenger en gutt på 14 mnd å spise f.eks 1 yoghurt 175 ml (200 mg kalsium) + 4 ostehøvelskiver hvitost (320 mg kalsium) i tillegg til brød og middagsmat med litt grønnsaker. 1 ostehøvelskive hvitost gir 80 mg kalsium, 1 ostehøvelskive brunost gir 50 mg kalsium. Prim på en brødskive gir 100 mg kalsium. 1 dl melk gir 100 mg kalsium. Sesamfrø bør bløtlegges og knuses for at man skal kunne utnytte kalsiuminnholdet. 1 ss sesamfrø gir da 100 mg kalsium. Dersom det viser seg å være vanskelig å få i han nok kalsium kan du gi han et kalsiumtilskudd uten vitamin D (250 mg), i tillegg til tran (5 ml) per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...