Gå til innhold

Appelsiner

Gjest Appelsinjenta

Anbefalte innlegg

Gjest Appelsinjenta

Jeg har fått dilla på appelsiner,disse store saftige,søte appelsinene som er i salg nå.

Det jeg lurer på er, om det er bra å spise ca 3 slike store appelsiner for dagen? Jeg har type 2 diabetes og er overvektig. Kan jeg fortsette med å spise disse appelsinene? Jeg spiser ingen annen frukt.

Har aldri vært noe fruktmenneske inntil jeg fikk smaken på appelsinene fo ca 2 uker siden.

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Monica Dahlseide, Ernæringsfysiolog

Hei, Appelsinjenta!

Jeg regner med at du følger med på blodsukkeret ditt, og dersom dette er under kontroll er appelsiner bare bra det. Masse bra fiber og vitaminer/mineraler! Det er bedre å spise appelsinene enn å bare drikke juicen, da juicen er veldig konsentrert med enkle karbohydrater (sukkerarter).

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Appelsinjenta

Det er fint at du inkluderer frukt i kostholdet ditt selv om du har diabetes type 2. Du bør som alle andre spise 2 (gjerne 3) porsjoner frukt per dag. Det beste rådet jeg kan gi er at du bør velge å spise 1 appelsin om gangen, og helst i kombinasjon med et måltid (f.eks rett etter middagen). Da vil blodsukkerstigningen bli lavere enn om du spiser f.eks 2-3 appelsiner på tom mage. For vekten sin del vil 3 appelsiner om dagen kanskje gjøre at du spiser mindre søt og fet mat, noe som kan resulterer i at du går ned i vekt. Overvekt er som kjent spesielt uheldig for blodsukkerreguleringen ved diabetes type 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...