Gå til innhold

elektrosjokk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Regelverket synes å være nokså uklart på dette.

Les mer her:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1374496.ece

tusen takk for svar :)

jeg ble vel egentlig ikke særlig klokere,da det virker som det ikke er klare rettningslinjer på bruk av ect unnder tvang,samt dårlig dokumentasjon på dette.

Jeg må vel si at jeg syntes det er svært kritikkverdig at det fåregår bruk av ect under tvang der det ikke blir dokumentert. dette er såpass alvorlige inngrep at det burde vært klare rettningslinjer ved bruk av dette.

Særdeles betenkelig er det drastiske økningen av ect,spesielt når vi ikke helt vet langtidsvirkningen av dette.

Det er overhode ikke rart at så mange mennesker vegrer seg til å få hjelp av psykriatrien når slikt skjer.

Er så usikker på om jeg skal tørre å be om hjelp. Har gått med dette så lenge at jeg er redd for at medisiner og annen behandling ikke vil hjelpe meg..

Ect er noe jeg overhode ikke har lyst å prøve!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237721-elektrosjokk/#findComment-1831109
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Utgangspunktet er klart:

ECT forutsetter samtykke. Dette gjelder enten pasienten er frivillig innlagt eller innlagt på tvang.

Innimellom fremkommer følgende problemstilling:

Pasienten er dypt deprimert og nåværende behandling ser ut til ikke å virke. Pasienten er for deprimert til å forstå informasjonen om ECT og for syk til å kunne si verken ja eller nei til ECT.

Da bruker jeg følgende fremgangsmåte: Først spør jeg de nærmeste om hav de mener. Om de ønsker ECT, søker jeg råd hos Kontrollkommisjonen og Fylkeslegen. Om disse også synes at ECT er helt nødvendig, blir ECT utført.

Ut fra et grovt estimat vil jeg anta at dette skjer hos 1 av 50 pasienter som får ECT.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237721-elektrosjokk/#findComment-1831330
Del på andre sider

Jeg har et par venner som har tatt ect. De var så deprimerte, hadde ikke noe "liv" lenger. De fikk godt utbytte av dette. Jeg har vært på opplysningskurs ang Ect og ble positivt overrasket, det har vist seg å være veldig effektivt og blir gjordt under strenge sikre forhold. Kan det være uvitenhet som skremmer deg? Dette er bare mine tanker om ect.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237721-elektrosjokk/#findComment-1831491
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et par venner som har tatt ect. De var så deprimerte, hadde ikke noe "liv" lenger. De fikk godt utbytte av dette. Jeg har vært på opplysningskurs ang Ect og ble positivt overrasket, det har vist seg å være veldig effektivt og blir gjordt under strenge sikre forhold. Kan det være uvitenhet som skremmer deg? Dette er bare mine tanker om ect.

Det er vel også uvitenhet fra faglig hold om langtidsvirkningene som skremmer folk. Og iblant fagfolks sendrektighet med å ta inn over seg at de gir en behandling de vet for lite om mulige negatvie bivirkninger av.

Når et fagmiljø først har "fastslått" sitt syn på bivirkninger, kan det være en lang kamp å få gehør for at det kan finnes alvorligere og mer langvarige bivirkninger.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237721-elektrosjokk/#findComment-1832139
Del på andre sider

Gjest bare mine erfaringer

De kan gjøre det dersom det står om liv. Feks ved en kataton person, som får alvorlig tempraturøkning. Dette er jo skjeldne tilstander.

jeg jobber på en psykiatrisk avdeling og er med å gir pasienter ECT 3 ganger i uka, vi har ALDRI behandlet noen med ECT uten at de vil de selv og har skrevet under på en samtykke erklæring! selv ikke om de er inlagt på tvang.

før jeg visste så mye om sånt hørtes det skummelt ut men nå når jeg har sett det så mange ganger så er jeg veldig positiv, spesielt med tanke på alle de gode resultatene jeg ser! jeg må si at det er et fåtall av de jeg har sett som ikke har hatt noe effekt av ECT behandlinger.

Hvis jeg skulle bli dypt deprimert og medisiner ikke skulle hjelpe så vil jeg gjerne ha ECT. Det har også mye mindre bivirkninger en tabletter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237721-elektrosjokk/#findComment-1833662
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Utgangspunktet er klart:

ECT forutsetter samtykke. Dette gjelder enten pasienten er frivillig innlagt eller innlagt på tvang.

Innimellom fremkommer følgende problemstilling:

Pasienten er dypt deprimert og nåværende behandling ser ut til ikke å virke. Pasienten er for deprimert til å forstå informasjonen om ECT og for syk til å kunne si verken ja eller nei til ECT.

Da bruker jeg følgende fremgangsmåte: Først spør jeg de nærmeste om hav de mener. Om de ønsker ECT, søker jeg råd hos Kontrollkommisjonen og Fylkeslegen. Om disse også synes at ECT er helt nødvendig, blir ECT utført.

Ut fra et grovt estimat vil jeg anta at dette skjer hos 1 av 50 pasienter som får ECT.

Sammboeren min har startet med ECT behandling for noen uker siden, og enda ikke hatt noen positiv virkning.

Det jeg egentlig lurer på er hvorfor hun ikke måtte skrive under på en sammtykke erklering. Legen hennes sa det ikke var vanlig.

Og under 2 behandlinger fikk hun angst annfall da oksygen masken ble ført mot ansiktet.

Da hun prøvde å dytte den vekk, ble den presset hart ned mot ansiktet hennes til narkosen var gitt.

Dette kan er vel egentlig en form for tvang eller... legen sa dete var helt vanlig og lovlig.

Jeg har bed om å få en annen lege til å gjøre dette, noe som de nektet.

Samboeren min har truet med å avslutte behandling og skrive seg ut, men uten at dette ble seriøst motatt.

Det hele er ganske frustrerende da hun har vært på avdeligen i nesten 1 år nå, og har vel så langt hatt 6-7 forskjellige diagnoser (med ulike medisiner).

Hilsen fortvilt "alene" pappa.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237721-elektrosjokk/#findComment-2010347
Del på andre sider

Sammboeren min har startet med ECT behandling for noen uker siden, og enda ikke hatt noen positiv virkning.

Det jeg egentlig lurer på er hvorfor hun ikke måtte skrive under på en sammtykke erklering. Legen hennes sa det ikke var vanlig.

Og under 2 behandlinger fikk hun angst annfall da oksygen masken ble ført mot ansiktet.

Da hun prøvde å dytte den vekk, ble den presset hart ned mot ansiktet hennes til narkosen var gitt.

Dette kan er vel egentlig en form for tvang eller... legen sa dete var helt vanlig og lovlig.

Jeg har bed om å få en annen lege til å gjøre dette, noe som de nektet.

Samboeren min har truet med å avslutte behandling og skrive seg ut, men uten at dette ble seriøst motatt.

Det hele er ganske frustrerende da hun har vært på avdeligen i nesten 1 år nå, og har vel så langt hatt 6-7 forskjellige diagnoser (med ulike medisiner).

Hilsen fortvilt "alene" pappa.

1. Skriftelig samtykke er ikke et lovkrav. Det er derimot smart for avdelingen å ha dette som rutine om pasienten/de pårørende senere skulle klage.

2. Du skriver "Samboeren min har truet med å avslutte behandling og skrive seg ut".

Dette kan tolkes på flere måter. For hvem er det en trussel?

Om en frivillig innlagt pasient krever seg utskrevet, skal dette skje uten ugrunnet opphold.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237721-elektrosjokk/#findComment-2010469
Del på andre sider

1. Skriftelig samtykke er ikke et lovkrav. Det er derimot smart for avdelingen å ha dette som rutine om pasienten/de pårørende senere skulle klage.

2. Du skriver "Samboeren min har truet med å avslutte behandling og skrive seg ut".

Dette kan tolkes på flere måter. For hvem er det en trussel?

Om en frivillig innlagt pasient krever seg utskrevet, skal dette skje uten ugrunnet opphold.

Hun er frivillig innlagt, og "trusselen" var vel egentlig hennes måte å si at dette aksepterer hun ikke.

Men det jeg mest lurer på er dette med å tvinge oksygen masken over ansiktet hennes med makt før narkose og muskel avslappende er gitt.

Det er mye tull som har skjedd der oppe, men er kansje for mye til å ta opp i et slikt forum. Vurderer å kontakte advokat for å høre om våre rettigheter på noen måte blir krenket. Det føles i allefall slikt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237721-elektrosjokk/#findComment-2010508
Del på andre sider

Hun er frivillig innlagt, og "trusselen" var vel egentlig hennes måte å si at dette aksepterer hun ikke.

Men det jeg mest lurer på er dette med å tvinge oksygen masken over ansiktet hennes med makt før narkose og muskel avslappende er gitt.

Det er mye tull som har skjedd der oppe, men er kansje for mye til å ta opp i et slikt forum. Vurderer å kontakte advokat for å høre om våre rettigheter på noen måte blir krenket. Det føles i allefall slikt.

Det er noe med at visse valg henger sammen med noe annet.

Velger en ECT, velger en også narkose, dette igjen krever god oksygenering om en ikke aksepterer høyere risiko. Da må kanskje anestesilegen opptre med en god porsjon fasthet selv om pasienten synes en oksygenmaske er ubehagelig. Dårlig oksygenering gir økt risiko i narkosen. Det gir også høyere krampeterskel, som igjen krever mer strøm på ECT, som igjen øker risiko for bivirkninger.

Jeg synes du og samboeren skal ta en prinsippdiskusjon. Velg om hun skal fortsette innleggele og motta behandling eller ikke. Om hun velger det første, prøv å samarbeide om de foreslåtte behandlingstiltak, og vær mindre opptatt av om "våre rettigheter på noen måte blir krenket."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237721-elektrosjokk/#findComment-2010682
Del på andre sider

Det er noe med at visse valg henger sammen med noe annet.

Velger en ECT, velger en også narkose, dette igjen krever god oksygenering om en ikke aksepterer høyere risiko. Da må kanskje anestesilegen opptre med en god porsjon fasthet selv om pasienten synes en oksygenmaske er ubehagelig. Dårlig oksygenering gir økt risiko i narkosen. Det gir også høyere krampeterskel, som igjen krever mer strøm på ECT, som igjen øker risiko for bivirkninger.

Jeg synes du og samboeren skal ta en prinsippdiskusjon. Velg om hun skal fortsette innleggele og motta behandling eller ikke. Om hun velger det første, prøv å samarbeide om de foreslåtte behandlingstiltak, og vær mindre opptatt av om "våre rettigheter på noen måte blir krenket."

Beklager at jeg spørr, men har dere spykologer like vanskelig for å gi et klart svar.

Gjenntar spørsmålet en gang til.

Har legen lov til å tvinge masken over annsiktet til pasienter når vedkommende får angst annfall, dette før behandlinger er kommet i gang og narkose/muskelavslappende er gitt ?

Ville ikke det korrekte være å gi henne en liten pause så hun kan prøve å roe seg, eventuelt utsette behandlingen, istedet for å la dette bli en traumatisk opplevelse ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237721-elektrosjokk/#findComment-2010835
Del på andre sider

Annonse

Beklager at jeg spørr, men har dere spykologer like vanskelig for å gi et klart svar.

Gjenntar spørsmålet en gang til.

Har legen lov til å tvinge masken over annsiktet til pasienter når vedkommende får angst annfall, dette før behandlinger er kommet i gang og narkose/muskelavslappende er gitt ?

Ville ikke det korrekte være å gi henne en liten pause så hun kan prøve å roe seg, eventuelt utsette behandlingen, istedet for å la dette bli en traumatisk opplevelse ?

Jeg synes du skal anmelde dette til Helsetilsynet.

Da vil du forhåpentligvis få en juridisk betenkning på saken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237721-elektrosjokk/#findComment-2010913
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...