Gå til innhold

Chins

Gjest Sylla

Anbefalte innlegg

Gjest Sylla

Jeg vil å gjerne klare å gjøre chins, men f... heller, jeg får det ikke til!

Er det bicepsen min som ikke er bra nok?

Lær meg å gjøre minst én chin, da værsåsnill.....sukk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Det skyldes nok svakhet i armene dine ja. Du kan prøve nedtrekk...Du vil få trent latsene dine da. (latsene = V-form, altså musklene som gir ryggen bredde.)

For mer info/hjelp, [email protected]

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskeldamen

Jeg har samme problem og samme ønske, og jobber hardt med saken. Jeg mener det er "latsene" (latissimus dorsi = brede ryggmuskler) man bruker mest. Disse er etter egen erfaring utrolig vanskelig å aktivere. Mine metoder i øyeblikket går på følgende øvelser på egen dag: Først forsøker jeg chins (som ikke går), litt nedenifra og oppover, og så noen negative (klatrer opp og senker meg saaakte ned). Nå har jeg forresten fått det rådet å hjelpe til med føttene som jeg legger på en benk i passe høyde bak meg, slik at hjeg får gjort hele bevegelsen nedenfra og opp (med mindre og mindre hjelp etterhvert, håper jeg). Og så trener jeg nedtrekk foran med samme grep (bredt grep med håndflatene forover), her skal jeg nå ikke ha lårene festet, men sitte langt bak i en slags ridestilling med knærne ned og føttene bakover). Neste øvelse er enhånds handtelroing, og til slutt foroverbøyd stangroing. Her kommer clouet: Her skal det være så lite vekter at man virkelig orker å bruke RYGGEN i slutten av bevegelsen og klemme stanga mot magen. Altså ikke jobbe mest med armene og ta fart.

Nå har jeg ikke fått til min første chins heller, og disse rådene fikk jeg for en så liten stund siden at jeg ikke har praktisert dem ennå. Og så skal man visstnok bruke reimer.

Lykke til, hvem av oss klarer dette først? Og hvis søkefunksjonen på DOL virker, bør du søke på chins i dette forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I øvelsen chins, som forøvrig er den samme som nedtrekk i front eller bak nakken, brukes hovedsakelig en ryggmuskel som heter latissimus dorsi. Også biceps brukes i denne øvelsen, men den aktiveres i størst grad når du holder innadrotert grep (håndflatene mot deg selv!).

Bruk gjerne chinsapparat med avlastning (egne apparater!), nedtrekkapparat, benkavlastning (slik som beskrevet i første svarinnlegg!) eller hjelp av en treningspartner for å styrke deg opp til å klare chins alene.

"Cluet" er at du klarer å bruke ryggen, og ikke bare drar med armene;

I nedtrekksapparat; Sitt "normalt" på setet (med bena under festet) og hold det taket du ønsker å klare å gjøre chins med (altså utover eller innoverrotert, smalt eller bredt). Kjenn etter at du klarer å slappe så mye av i skuldrene at de dras etter stanga opp mot ørene. Draget ned til brystet starter med at du først trekker skuldrene godt nedover (få gjerne noen til å stå bak for å trykke skuldrene dine ned, slik at du skjønner hvordan det skal gjøres!). Deretter fortsetter du draget helt ned til øvre del av brystet (kragebens-høyde); møt stanga med brystet ved å sette brystet fram og svaie lett opp i ryggen (se i taket!).

Dette med skulderbevegelsen er viktig og må huskes i hver repitisjon; slik får du nemlig best tak i ryggen (og unngår å bare dra med armene!); full strekk opp og markert skulderbevegelse ned igjen!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskeldamen

I øvelsen chins, som forøvrig er den samme som nedtrekk i front eller bak nakken, brukes hovedsakelig en ryggmuskel som heter latissimus dorsi. Også biceps brukes i denne øvelsen, men den aktiveres i størst grad når du holder innadrotert grep (håndflatene mot deg selv!).

Bruk gjerne chinsapparat med avlastning (egne apparater!), nedtrekkapparat, benkavlastning (slik som beskrevet i første svarinnlegg!) eller hjelp av en treningspartner for å styrke deg opp til å klare chins alene.

"Cluet" er at du klarer å bruke ryggen, og ikke bare drar med armene;

I nedtrekksapparat; Sitt "normalt" på setet (med bena under festet) og hold det taket du ønsker å klare å gjøre chins med (altså utover eller innoverrotert, smalt eller bredt). Kjenn etter at du klarer å slappe så mye av i skuldrene at de dras etter stanga opp mot ørene. Draget ned til brystet starter med at du først trekker skuldrene godt nedover (få gjerne noen til å stå bak for å trykke skuldrene dine ned, slik at du skjønner hvordan det skal gjøres!). Deretter fortsetter du draget helt ned til øvre del av brystet (kragebens-høyde); møt stanga med brystet ved å sette brystet fram og svaie lett opp i ryggen (se i taket!).

Dette med skulderbevegelsen er viktig og må huskes i hver repitisjon; slik får du nemlig best tak i ryggen (og unngår å bare dra med armene!); full strekk opp og markert skulderbevegelse ned igjen!

Lykke til!

Tak til "ungkvinne" - skal prøve noen av tipsene i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...