Gå til innhold

For ung??

ulovlig

Anbefalte innlegg

Hei...

Jeg har akkurat fyllt 15 nå og har trent i en god stund nå. Trener 6 dager i uken, med tre dager splitt (mandager: bryst og triceps, tirsdag:biceps og rygg, onsdag: ben også alt om igjen)

Gym læreren min på skolen sier at jeg ikke bør trene styrke OSV og det blir ikke noe bedre når jeg sier at jeg ikke trener styrke med jeg prøver og bygge masse...

Og i gymmen så får vi bare utholdenhetstester og ingen styrke test, da sliter jo jeg, så jeg får egentlig dårligere karakter fordi jeg trener syntes ingen at dette er urettferdig?? Nå sporet jeg litt av men blir bare oppgitt når jeg tenker på det.

Og jeg har et problem, bicepsen min vokser ikke!! Noen som har noen forslag til hvorfor?? Alle de andre musklene mine vokser...

En ting til, jeg har for lite synlige blodårer i underarmene, med underarmene min er mye mer trent og mye hardere enn en jeg kjenner som har mye mer synlige blodårer enn meg, hvorfor det? Har jeg missforstått og han kanskje har mye bedre trente underarmer??

Foresten er det bra og løfte mellom 65 og 70kg i benk når jeg akkurat har fyllt 15 + at jeg bare veier 63kg??

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitat: "så jeg får egentlig dårligere karakter fordi jeg trener"

Dette faller på sin egen urimelighet! At man nok bør ha mer enn en kondisjonstest å basere gymkarakteren på er så sin sak - men du bør nok tenke litt mer i form av variert trening uansett! For det første er du ung (som du selv påpeker) og kan ha godt av variasjonen for ikke å gå lei; du skal også tenke slik at styrketrening ikke er synonymt med å komme i god form! Tror du vil merke at du får fremgang også i styrketreninga di dersom du bytter ut en av øktene med lett utholdenhetstrening i stedet (bra for fettforbrenninga er det også - du som etterlyser synlige blodårer *grøsser*).

Når det gjelder advarselen om å trene tungt med vekter er vel det primært fordi man i ekstreme tilfeller kan få skader i form av knuste vekstsoner i skjelettet (f.eks. med skjev vekst til følge). Tretthetsbrudd i rygg er også en mulig følge av overdreven vekttrening i ung alder. Om du er ferdig med puberteten er ikke det med vekstsonene noe problem lenger; tretthetsbrudd kan man forsåvidt alltid risikere å pådra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest muskelgutten

Heisann.

Det holder å trene hver muskel gruppe en gang i uken, hvis du trener den virkelig hardt da. Hvis du trener mer blir du lett overtrent og framgangen stopper.

I 3-dagers splitten din så jeg ikke at du trente mage eller skuldrene dine. Jeg vil anbefale at du finner deg en bra 4 dagers splitt. Det funker ihverfall bra for meg.

Og husk at kostholdet er nesten like viktig som treningen, mange mener enda viktigere. Spis som bare F***!!! Da mener jeg ikke usunn mat, men proteinrik mat og mat med lavt GI nummer.

Mellom 65 og 70 kg i benk er bra til å være 15 år.

Stå på og tren knallhardt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Angående din manglende framgang ved din biceps kan være av forskjellige årsaker- hvordan ser biceps-programmet ditt ut? Spiser du nok? Hviler du nok?

Det første som slo meg da jeg leste det du skrev er at du trener for mye- musklene dine får knapt noe hvile. En ting du må ta med deg videre i din trening er at "det er når du hviler du bygger muskler". I treningen bryter du muskelfibrene ned, og dersom du trener for mye blir musklene brutt ned for mye og det resulterer til liten eller ingen muskelvekst. Tren 1 muskelgruppe 1 gang i uka, ikke mer. Ta kontakt med meg på min epost og jeg kan gi deg nærmere fakta og hjelp deg mer.

Min epost: [email protected]

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

muskelbyggende trening _er_ styrketrening. Styrketrening som setter krav til din maksimale muskelstyrke.

Styrketrening er minst like bra som gym, som utholdenhetstrening. Litt av begge deler er å anbefale.

I din alder bør du tenke på å bygge opp volumet i treningen. det er grunnmuren som gjør at du tåler tøffere intensitet senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...