Gjest optimisten Skrevet 4. april 2001 Del Skrevet 4. april 2001 jeg får svært lett melkesyre i beina. Det kommer ofte av ganske lite belastning . Jeg trener mest spinning. Kan nevne at jeg har trent regelmessig i bare to måneder. Om jeg presser beina i en spinningtime vil ofte etterhvert melkesyren forsvinne og jeg evner å presse meg selv mer og ha på mer motstand. Er dette sunt? problemet er altså at jeg får melkesyre for fort. Uten av jeg engang er sliten.Jeg får det tidlig i spinningtimen. Ofte har jeg så mye melkesyre i beina at jeg får det bare av å gå opp en trapp? kommer dette av dårlig kondis? eller er muskulaturen i beina mine svært dårlig Noen tips om hva jeg kan gjøre for å rette på rette problemet? En treningsinstruktør ga meg programmet om å trene minst fem ganger i uken aerobisk trening med puls på 70-80 i 20-60 minutter. Dette skulle garantert få meg ned i vekt. Problemet er at det å trene på så " høy" puls ofte blir vanskelig da melkesyren kommer i beina og jeg ikke klarer å ta i så mye jeg trenger virkelig hjelp!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 4. april 2001 Del Skrevet 4. april 2001 For det første er ikke akkurat 70-80 i puls mye da.. mange har vel det i hvilepuls, men mulig du skrev feil:) Melkesyre kommer når(hvordan var det igjen..) kroppen ikke får nok oksygen som kan forbrennes sammen med næringsstoffene i musklene. Glykogen blir omdannet til "melkesyre" som blir en erstatter for oksygenet(correct me if i'm wrong). Men å klare å sykle i sammme tempo over lengre tid når melkasyra først har satt inn burde være reine torturen, og nesten umulig. Det vet vel de fleste fra egen erfaring. Skjønner ikke at det blir bedre hos deg? Sikker på at du ikke senker tempoet litt da? Melkesyra kommmer som regel hvis du begynner for hardt. Hvis du ikke varmer opp og får igang blodsirkulasjonen.. Dårlig kondisjon kan også være en grunn. Bedre kondisjon betyr mer oksygen tilførsel. Har ikke tid til å gå dypere inn i det. Fikk det h******* travelt med frokosten nå! /mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 4. april 2001 Del Skrevet 4. april 2001 Hei, veldig interessant spørsmål. Dette med melkesyre er noe trim.no driver mye studier på. Den gode gamle regla med at melkesyra kommer når du er sliten, er ikke enerådende. Det finnes flere faktorer som innvirker på dannelse av melkesyre. Hele organismen vår bygger på tilpasningsevne- "use it or lose it-prinsippet". Sitter du i ro, begynner muskulaturen å tilpasse seg akkurat det. Når du er i aktivitet, prøver kroppen å tilpasse seg det. Dersom du er for mye i ro, hviler for lenge, er inaktiv, da utsetter du muskulaturen for undertrening. Dette fører til en tilpasning som senker overskuddet og kontraksjonsevnen i muskulaturen din. Når du så går over til aktivitet, skal det svært lite til før det oppstår ubehag og melkesyre. Men kroppen vil raskt kunne "skifte" gir, og du vil faktisk kunne merke at du blir bedre i løpet av samme treningen. Dagen etter er du gjerne enda bedre, og så kan du plutselig øke treningstempoet og distansen bestydelig. Muskulaturens evne til sammentrekning og utholdenhet bestemmes av treningsgrunnlaget ditt. Men på toppen av dette har du en formkurve som kan provoseres fram med hardere og lenger trening. I ditt tilfelle tror jeg at mer trening vil gjøre susen. Husk at ved slanking reduserer du overskuddet og kreftene, og melkesyretersekelen vil ligge lavere enn når du spiser skikkelig. http://www.trim.no/trening/formtopping.shtml http://www.trim.no/trening/treningseffekt.shtml [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest optimisten Skrevet 4. april 2001 Del Skrevet 4. april 2001 For det første er ikke akkurat 70-80 i puls mye da.. mange har vel det i hvilepuls, men mulig du skrev feil:) Melkesyre kommer når(hvordan var det igjen..) kroppen ikke får nok oksygen som kan forbrennes sammen med næringsstoffene i musklene. Glykogen blir omdannet til "melkesyre" som blir en erstatter for oksygenet(correct me if i'm wrong). Men å klare å sykle i sammme tempo over lengre tid når melkasyra først har satt inn burde være reine torturen, og nesten umulig. Det vet vel de fleste fra egen erfaring. Skjønner ikke at det blir bedre hos deg? Sikker på at du ikke senker tempoet litt da? Melkesyra kommmer som regel hvis du begynner for hardt. Hvis du ikke varmer opp og får igang blodsirkulasjonen.. Dårlig kondisjon kan også være en grunn. Bedre kondisjon betyr mer oksygen tilførsel. Har ikke tid til å gå dypere inn i det. Fikk det h******* travelt med frokosten nå! /mvh Jeg mente 70-80% av maxpuls da. Har fått vite at det er den pulsen jeg har når jeg kjenner det godt på pusten at jeg trener . Og at når jeg trener skal jeg ta i og kjenne det på kroppen da..ved at jeg blir varm og svette etc. Men jeg får bare prøve å presse meg. For ja det stemmer at selv om melkesyren kommer veldig fort hos meg..Så går den bort om jeg presser meg selv etterhvert ofte over etter kort tid. takk for lange og utfyllende svar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.