Gå til innhold

Kan tarmene bli ødelagt av fibertabletter?

Gjest BMI over 30

Anbefalte innlegg

Gjest BMI over 30

Jeg spiser 4 - 5 fibertabletter 4 til 5 ganger pr dag i forbindelse med at jeg slanker meg. Det jeg lurer på er om tarmene kan bli avhengige og ikke fungere etterpå?

Bør jeg fortsette med fibertablettene etter at jeg har kommet ned i trivselsvekt på 75 kg, hvor mange ganger pr dag da isåfall?

Boksen er kjøpt på apoteket, og på norsk side står det 4-5 tabletter daglig, mens på dansk side står 4-5 tabletter før hvert måltid. Da blir man klok : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har virkelig ingen aning, men vil foreslå at du spør på apoteket hvis ingen andre her inne kan hjelpe deg. For hvis det er slik at man bare skal ta 4-5 DAGLIG kan det jo hende at du tukler med noe litt skadelig nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fiber er bare bra for tarmene, men du vil nok merke en overgang om du slutter med dem. Avhengig kan du ikke bli, kanskje av en velfungerende mage? Et langt rimeligere og minst like bra alternativ er hvetekli fra dagligvarehandelen. Spises med andre cerealier og skummet melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Vital Fiber de heter? Joda, du skal ta 4-5 tabletter før hvert måltid, med et par glass vann. (Det står på pakningen, og anbefales også av Libra (disse fibertablettene, eller enkelte andre fibertilskudd anbefales ifbm. slanking).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fanta

Er det Vital Fiber de heter? Joda, du skal ta 4-5 tabletter før hvert måltid, med et par glass vann. (Det står på pakningen, og anbefales også av Libra (disse fibertablettene, eller enkelte andre fibertilskudd anbefales ifbm. slanking).

Hvordan er det de virker? På en slankende måte altså. Er det slik at de får tarmen til å virke mer effektivt? Merker man at man går fortere ned i vekt på en slankekur om man bruker de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei

Fiber er viktig for å regulere tarmfunksjonen og gir mer, bløtere og hyppigere avføring. Ved et høyt inntak av fiberrike matvarer vil problemer med treg mage og irritabel tarm forebygges og/eller forbedres. Du bør alltid øke forbruket av fiberrike matvarer gradvis fordi en rask og stor økning kan gi problemer med gassdannelse og avføring. Det er svært viktig at væskeinntaket økes parallelt med et høyere inntak av fiber. Vann er nødvendig for at den ønskelige effekten av et høyere fiberinntak skal skje da vann bindes til fiberkomponentene i tarmen. Drikk minst 2 liter væske hver dag!

I det norske kostholdet er brød og kornvarer de viktigste kildene til fiber. Kli (hvetekli, havrekli og klikjeks) inneholder spesielt mye fiber. Det er kun grovt brød og knekkebrød (som inneholder mer enn 50 % sammalt mel) som er gode kilder. Eksempler på grove kjøpebrød er Birkebeinerbrød, Havreklibrød, Sportsbrød og Fiberkneipp. Kneippbrød og Helkornbrød er mellomgrove brødtyper. Havregryn og kornblandinger er svært gode kilder til kostfiber. Poteter, grønnsaker, frukt og bær inneholder også mye kostfiber.

Fibertabeletter er ikke skadelig for tarmen. Du kan bruke dem i forbindelse med slankekuren. I tillegg bør du forsøke å inkludere mat som er fiberrik. På den måten kan du gradvis få et naturlig fiberrikt kosthold og ikke være "avhengig" av å bruke tabeletter. Et fiberrikt kosthold er gunstig i forbindelse med vektreduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Fiber er viktig for å regulere tarmfunksjonen og gir mer, bløtere og hyppigere avføring. Ved et høyt inntak av fiberrike matvarer vil problemer med treg mage og irritabel tarm forebygges og/eller forbedres. Du bør alltid øke forbruket av fiberrike matvarer gradvis fordi en rask og stor økning kan gi problemer med gassdannelse og avføring. Det er svært viktig at væskeinntaket økes parallelt med et høyere inntak av fiber. Vann er nødvendig for at den ønskelige effekten av et høyere fiberinntak skal skje da vann bindes til fiberkomponentene i tarmen. Drikk minst 2 liter væske hver dag!

I det norske kostholdet er brød og kornvarer de viktigste kildene til fiber. Kli (hvetekli, havrekli og klikjeks) inneholder spesielt mye fiber. Det er kun grovt brød og knekkebrød (som inneholder mer enn 50 % sammalt mel) som er gode kilder. Eksempler på grove kjøpebrød er Birkebeinerbrød, Havreklibrød, Sportsbrød og Fiberkneipp. Kneippbrød og Helkornbrød er mellomgrove brødtyper. Havregryn og kornblandinger er svært gode kilder til kostfiber. Poteter, grønnsaker, frukt og bær inneholder også mye kostfiber.

Fibertabeletter er ikke skadelig for tarmen. Du kan bruke dem i forbindelse med slankekuren. I tillegg bør du forsøke å inkludere mat som er fiberrik. På den måten kan du gradvis få et naturlig fiberrikt kosthold og ikke være "avhengig" av å bruke tabeletter. Et fiberrikt kosthold er gunstig i forbindelse med vektreduksjon.

"Et fiberrikt kosthold er gunstig i forbindelse med vektreduksjon."

Jeg har også lært dette, og tar fibertilskudd (tabletter), men også Fibersund, kli, grovt mel (baker brød), grønnsaker osv.

Fanta spør meg, og jeg er litt usikker på følgende: Er fiber gunstig for vektreduksjonen KUN fordi det samtidig gir en metthetsfølelse og samtidig få kalorier, eller er det også andre årsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BMI over 30

Jeg har også lært dette, og tar fibertilskudd (tabletter), men også Fibersund, kli, grovt mel (baker brød), grønnsaker osv.

Fanta spør meg, og jeg er litt usikker på følgende: Er fiber gunstig for vektreduksjonen KUN fordi det samtidig gir en metthetsfølelse og samtidig få kalorier, eller er det også andre årsaker?

Tror det også får maten raskere gjennom tarmene. Bra pga mindre kaloriopptak og helseskadelige ting blir også skylt ut raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det også får maten raskere gjennom tarmene. Bra pga mindre kaloriopptak og helseskadelige ting blir også skylt ut raskere.

Om mindre blir tatt opp i tarmen, vil jo det også si at mindre NYTTIGE stoffer fra maten også blir tatt opp (vitaminer, proteiner og andre "byggesteiner")... Og det stemmer vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Higgins

Jeg har virkelig ingen aning, men vil foreslå at du spør på apoteket hvis ingen andre her inne kan hjelpe deg. For hvis det er slik at man bare skal ta 4-5 DAGLIG kan det jo hende at du tukler med noe litt skadelig nå...

Fiber kan binde galle, og dermed indirekte ta ned kolestrolet. Fiber kan også binde fett, så det kommer ut "på andre siden". Fiber binder da også nyttig fett, og bør vel helst ikke taes samtidig med f.eks tran, omega 3, CLA, etc. Veldig store fibertilskudd over lang tid, kan også gi mineralmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Gemini

Karbohydratrik mat som inneholder rikelig fiber og stivelse ser ut til å ha en gunstig effekt ved vektreduksjon spesielt fordi de gir en langvarig metthetsfølelse. For å oppnå optimal effekt av et høyt fiberinntak bør 1-2 glass vann inntas før hvert måltid. Dette gir også en viss metthet, og vil være med å begrense mengden mat som inntas, - noe som er svært gunstig for å gå ned i vekt.

Fiber er et samlebegrep på karbohydrater som ikke fordøyes i tynntarmen, men noen fiberstoffer kan fordøyes av bakteriene i tykktarmen. Fiber vil likevel ikke bidra som energikilde. Et fiberrikt kosthold er som regel likt et magert kosthold, med lavt fettinntak og lavere totalt energiinntak enn ellers. Dette er gunstig for vektreduksjon.

Ved overvekt er det bl.a vist økt risiko og forekomst av type 2 diabetes og høyt kolesterol. Undersøkelser har vist at et høyt fiberinntak vil forbedre blodsukkerregulering og redusere kolsterolet i blodet. Undersøkelser har også vist at fiber kan beskytte bl.a mot kreft i tykktarmen. Slik sett er dette positive bieffekter som også er viktige for en overvektig person.

Fiberdelen av maten er ofte rik på vitaminer, sporstoffer og mineraler. Det er derfor gunstig å velge fiberrik mat framfor raffinerte produkter (f.eks grovt brød framfor fint). Ved å overdrive inntaket av fibertilskudd kan opptaket av noen mineraler bli redusert, men dette krever høyt forbruk. Velg derfor helst å spise fiberrik mat framfor fibertilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...