Gjest Vicca Skrevet 4. april 2001 Del Skrevet 4. april 2001 Hei. Jeg har en sønn på 18 måneder, som nå veier 8,2 kg. Han er 74 cm lang. Han har, helt siden har var spebarn slitt med atopisk eksem, astma og matvareallergi. Dette gjør at han er mye syk, og dermed har han ofte redusert matlyst. Det som virkelig bekymrer meg er at han går så lite opp i vekt, også i de "gode periodene". Da han var 6 mnd veide han 7 kg, dvs at han har gått opp 1,2 kg på ett år... Dette kan da ikke være bra? Jeg har flere ganger snakket om dette med barnelege, primærlege osv, men får til svar at siden jeg er forholdsvis liten (160 cm, normal vekt)har han arvet dette. Jeg klarer ikke å slå meg til ro med dette! Hva skal jeg gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 4. april 2001 Del Skrevet 4. april 2001 Hei Vicca Det høres ut som sønnen din har problemer med maten, og legger dårligere på seg enn det man ønsker. Du skriver ikke hva slags matvareallergier han har fått påvist. Er kumelkproteinallergi vurdert? Dersom dette ikke er utelukket bør du diskutere det med barnelegen du har kontakt med. Det kan være nyttig om dere får henvisning til klinisk ernæringsfysiolog for å få kostråd, og eventuelt veiledning i dietten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vicca Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Hei Vicca Det høres ut som sønnen din har problemer med maten, og legger dårligere på seg enn det man ønsker. Du skriver ikke hva slags matvareallergier han har fått påvist. Er kumelkproteinallergi vurdert? Dersom dette ikke er utelukket bør du diskutere det med barnelegen du har kontakt med. Det kan være nyttig om dere får henvisning til klinisk ernæringsfysiolog for å få kostråd, og eventuelt veiledning i dietten. Han er allergisk mot kumelkprotein,egg,torsk,erter,nøtter.Bruker Nutramigen, liker dette. Vi har vært hos klinisk ernæringsfysiolog flere ganger, men de er egentlig fornøyde med matmengden. Han spiser altså mer enn vektøkningen hans skulle tilsi. Han har hyppig og løs avføring, jeg tror dette er cøliaki. Kan det stemme? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Han er allergisk mot kumelkprotein,egg,torsk,erter,nøtter.Bruker Nutramigen, liker dette. Vi har vært hos klinisk ernæringsfysiolog flere ganger, men de er egentlig fornøyde med matmengden. Han spiser altså mer enn vektøkningen hans skulle tilsi. Han har hyppig og løs avføring, jeg tror dette er cøliaki. Kan det stemme? Hei vicca Det er vanskelig å si om sønnen din kan ha cøliaki. Uansett bør cøliaki utelukkes når han har de symptomene du beskriver. Dette skjer i første omgang ved at man tar en blodprøve. Deretter kan det bli aktuelt å gjøre en tynntarmsundersøkelse. Diskuter dette med barnelegen dere har kontakt med. Dersom han ikke har cøliaki bør man kanskje vurdere å teste ut en soyafri diett en periode. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.