fysiostudent Skrevet 4. april 2001 Del Skrevet 4. april 2001 Hei Vi er noen studenter som holder på med et fysiologiprosjekt. Og vi er interessert i å høre for/mot argumenter på å benytte "Årstrands ergometersykkeltest" ved måling av VO2-opptak. På forhånd takk for svar. Hilsen fysiostudenter 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gym Skrevet 6. april 2001 Del Skrevet 6. april 2001 Hei! Eg har brukt Åstrandstesten i jobbsamanheng; testing i samband med både rehabilitering og frisktrening. Testen har fleire feilkjelder som gjer den ueigna til å samanlikne resultat mellom ulike inidivid. Feilkjeldene vil vere tilnærma konstante frå test til test for ein person, så den er brukande til å måle framgang el. evetneulle tilbakegang. Den er lett og administrere og ikkje minst den er submaksimal. Ei anna ulempe er at den visstnok systematisk undervuderer utrente personar. Meir info i "Testing av idrettsutøverer" av Roald Bahr m.fl. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 6. april 2001 Del Skrevet 6. april 2001 Hei, jeg har alltid lurt på hvorfor man må teste sånne ting? Må en f.eks. måle solens lysstyrke for å vite hvor brun man er? Årstrands test, aldri hørt om den, så jeg vet ikke om den er noe tess. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chasseur Skrevet 5. mai 2001 Del Skrevet 5. mai 2001 Hei! Det er nok riktig slik vedkommende svarte, nemlig at Åstrands sykkelergometertest har store feilkilder når enkeltindivider sammenlignes med hverandre. Testen er bedre egnet til å se fremgang for enkeltpersoner. Den er også egnet for større undersøkelser der dere ønsker gjennomsnittstall for et utvalg eller ved "screening". Det finnes svært mange indirekte tester for estimering av VO2max. Steptest er en annen mulighet. Anbefaler å lese boka "testing av idrettsutøvere" av R.Bahr og medarbeidere. Jeg har skrevet en hjemmeeksamensoppgave om indirekte testing av VO2max (bl.a med hvilke feilkilder Åstrandtesten er befengt med). Den kan dere få tilsendt pr. mail hvis dere vil (ikke at den er så bra, men det finnes mange gode referanser der!) [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.