Flex Skrevet 4. april 2001 Del Skrevet 4. april 2001 Jeg så at Synch skreiv at hvis du var helt fersk med treningen så kunne det lønne seg å trene hver muskel gruppe 2 ganger i uken. Jeg har trent i litt over i et halvt år, og lurte på om jeg ville ha fordel av å trene hver muskel gruppe 2 ganger i uken? Jeg er foresten en person som tåler mye trening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscular Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Hei, Jeg vil ikke anbefale deg å trene kroppen din 2 ganger i uka, derfor før eller siden vil du bli overtrent. Tren kroppen din hardt og tungt 1 gang i uka. Det holder i lange baner. Ta deg alltid helt ut til maks, og benytt gjerne forced reps i blant. Min epost: [email protected] Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ungkvinne Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Hei, Jeg vil ikke anbefale deg å trene kroppen din 2 ganger i uka, derfor før eller siden vil du bli overtrent. Tren kroppen din hardt og tungt 1 gang i uka. Det holder i lange baner. Ta deg alltid helt ut til maks, og benytt gjerne forced reps i blant. Min epost: [email protected] Med vennlig hilsen Er ikke helt enig med svaret du har fått fra muscular. For det første florerer det med ulike treningsregimer, og hva som passer deg, kan bare egen erfaring fortelle deg best. Avhengig av hvor mye du deler opp programmet ditt, er det ingen ting i veien for å trene en muskelgruppe 2 ganger pr uke. Pass bare på å få spredt øktene med samme muskelgrupper ut i uka, slik at du får tilstrekkelig hvile mellom hver økt. For å unngå overtrening bør du være nøye med å ta deg fullstendig fri noen dager i uka. Det er heller ikke nødvendig å "drepe deg selv" på hver økt; det finnes en middelvei som gir vel så gode resultater- og mindre sjanse for skader og overtrening. Skader er nemlig en annen ting med dette rådet du ble gitt. Du kan godt føle deg sterk nok til å gjennomføre slike tunge økter, hvor du tar ut alt på en økt i uka. Men vær obs på at sener og annet støttevev rundt musklatur og ledd ikke utvikler seg like fort i styrke som selve muskelen gjør. Det er dermed lett å utsette disse strukturene for større belastning enn de er i stand til å takle. DA får du skader! Du ble nok neppe klokere, men som sagt; det er litt smak og behag når det gjelder oppsett av treningsprogram. Ser man på den vitenskapelige forskningen, finner du sprikende/varierende resultater. Men hvorfor ikke variere litt? Legg opp treningen i perioder; noen tunge perioder, og noen lettere perioder!' MVH 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscular Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Er ikke helt enig med svaret du har fått fra muscular. For det første florerer det med ulike treningsregimer, og hva som passer deg, kan bare egen erfaring fortelle deg best. Avhengig av hvor mye du deler opp programmet ditt, er det ingen ting i veien for å trene en muskelgruppe 2 ganger pr uke. Pass bare på å få spredt øktene med samme muskelgrupper ut i uka, slik at du får tilstrekkelig hvile mellom hver økt. For å unngå overtrening bør du være nøye med å ta deg fullstendig fri noen dager i uka. Det er heller ikke nødvendig å "drepe deg selv" på hver økt; det finnes en middelvei som gir vel så gode resultater- og mindre sjanse for skader og overtrening. Skader er nemlig en annen ting med dette rådet du ble gitt. Du kan godt føle deg sterk nok til å gjennomføre slike tunge økter, hvor du tar ut alt på en økt i uka. Men vær obs på at sener og annet støttevev rundt musklatur og ledd ikke utvikler seg like fort i styrke som selve muskelen gjør. Det er dermed lett å utsette disse strukturene for større belastning enn de er i stand til å takle. DA får du skader! Du ble nok neppe klokere, men som sagt; det er litt smak og behag når det gjelder oppsett av treningsprogram. Ser man på den vitenskapelige forskningen, finner du sprikende/varierende resultater. Men hvorfor ikke variere litt? Legg opp treningen i perioder; noen tunge perioder, og noen lettere perioder!' MVH Hei, Dersom man trenger muskelgruppene 2 ganger pr uke forutsettes det at man ikke trener bein hardt. Trener man kroppen 2 ganger hardt og tungt for å få max muskelvekst vil man bli overtrent, slik er det bare. Jeg kjenner for øvrig ingen som trener kroppen 2 ganger, for uten om et par nybegynnere som trodde at man vokste mer dersom man trente mer, og det er jo helt feil. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Hei, Dersom man trenger muskelgruppene 2 ganger pr uke forutsettes det at man ikke trener bein hardt. Trener man kroppen 2 ganger hardt og tungt for å få max muskelvekst vil man bli overtrent, slik er det bare. Jeg kjenner for øvrig ingen som trener kroppen 2 ganger, for uten om et par nybegynnere som trodde at man vokste mer dersom man trente mer, og det er jo helt feil. Med vennlig hilsen Vil bare fortelle mine egne erfaringer. Egene erfaringer teller mer for meg enn hva store BB's sier i div. magasiner osv. Du prøvde kanskje ikke å trene mer enn du gjør nå på begynnelsen, så da er det jo greit nok hvis du tror du har fått max utbytte. Da er det din erfaring. Men jeg startet å trene da jeg var 15år med en kroppsvektvekt på 86 kg. Jeg trente hver muskelgruppe 3 ganger i uka. Det ble 6 dager på gymmen med 3+ timer trening hver gang. Trente slik nesten hele mitt første år og veide ca.102kg året etter som 16åring. Det er ca 13 timer mer trening i uka enn nå. Men skal ikke klage over fremgangen da allikevel. Etter 1 år med slik trening begynte det å gå tungt, og skjønte at jeg begynte å bli overtrent, så kuttet ned mer og mer gradevis. Og jeg tror at jeg ikke ville fått den samme fremgangen med den treninga jeg har nå, da. Man veit aldri, men det tror jeg ihvertfall. 2 ggr pr. uke ville vel kanskje holdt. Men ikke 1. Kroppen henter seg inn fortere i begynnelsen, og jeg vil anbefale å utnytte det du kan fra starten av til det begynner å gå tungt. Da kan du trappe ned treninga. Det er riktig som du sier at muskelene blir til slutt overtrent. Men i mitt tilfelle tok det nesten et helt år. Og det er lang tid som man kan trene mye hardt og tungt på! Og jeg er 100% sikkert ikke alene der.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ungkvinne Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Hei, Dersom man trenger muskelgruppene 2 ganger pr uke forutsettes det at man ikke trener bein hardt. Trener man kroppen 2 ganger hardt og tungt for å få max muskelvekst vil man bli overtrent, slik er det bare. Jeg kjenner for øvrig ingen som trener kroppen 2 ganger, for uten om et par nybegynnere som trodde at man vokste mer dersom man trente mer, og det er jo helt feil. Med vennlig hilsen ...foreslår da at du tar deg en tur innom feks Toppidrettsenteret i Oslo og hilser på eliten vår i styrkeløft... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscular Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Vil bare fortelle mine egne erfaringer. Egene erfaringer teller mer for meg enn hva store BB's sier i div. magasiner osv. Du prøvde kanskje ikke å trene mer enn du gjør nå på begynnelsen, så da er det jo greit nok hvis du tror du har fått max utbytte. Da er det din erfaring. Men jeg startet å trene da jeg var 15år med en kroppsvektvekt på 86 kg. Jeg trente hver muskelgruppe 3 ganger i uka. Det ble 6 dager på gymmen med 3+ timer trening hver gang. Trente slik nesten hele mitt første år og veide ca.102kg året etter som 16åring. Det er ca 13 timer mer trening i uka enn nå. Men skal ikke klage over fremgangen da allikevel. Etter 1 år med slik trening begynte det å gå tungt, og skjønte at jeg begynte å bli overtrent, så kuttet ned mer og mer gradevis. Og jeg tror at jeg ikke ville fått den samme fremgangen med den treninga jeg har nå, da. Man veit aldri, men det tror jeg ihvertfall. 2 ggr pr. uke ville vel kanskje holdt. Men ikke 1. Kroppen henter seg inn fortere i begynnelsen, og jeg vil anbefale å utnytte det du kan fra starten av til det begynner å gå tungt. Da kan du trappe ned treninga. Det er riktig som du sier at muskelene blir til slutt overtrent. Men i mitt tilfelle tok det nesten et helt år. Og det er lang tid som man kan trene mye hardt og tungt på! Og jeg er 100% sikkert ikke alene der.. Hei, Jo, jeg er klar over at kroppen tåler svært mye trening i begynnelsen. Men 3 ganger høres veldig mye. Enkelte kan selvfølgelig ha stort utbytte av det, ja, du er jo for så vidt et levende bevis på det. Men hadde jeg vært Flex og hadde trent 1/2 år ville jeg heller trent med flere sett og sett hvordan framgangen ble da. Jaja. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stankonia Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Hei, Jo, jeg er klar over at kroppen tåler svært mye trening i begynnelsen. Men 3 ganger høres veldig mye. Enkelte kan selvfølgelig ha stort utbytte av det, ja, du er jo for så vidt et levende bevis på det. Men hadde jeg vært Flex og hadde trent 1/2 år ville jeg heller trent med flere sett og sett hvordan framgangen ble da. Jaja. Med vennlig hilsen Må si meg enig med Synch der. Man må utnytte det man kan fra starten av før man blir overtrent,men er også enig med muscular da hun sier at man blir overtrent av to ganger i uka,men dette er noe de fleste viderekomende vet. Av mine erfaringer kan jeg si til Flex at han kan godt trene muskelgruppene sine to ganger i uka,men noe senere må han nesten kutte det ned,kanskje han til og med blir tvingt av det på grunn av overtrening. Fram til det skjer må han utnytte det han kan få med seg fra starten av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscular Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Må si meg enig med Synch der. Man må utnytte det man kan fra starten av før man blir overtrent,men er også enig med muscular da hun sier at man blir overtrent av to ganger i uka,men dette er noe de fleste viderekomende vet. Av mine erfaringer kan jeg si til Flex at han kan godt trene muskelgruppene sine to ganger i uka,men noe senere må han nesten kutte det ned,kanskje han til og med blir tvingt av det på grunn av overtrening. Fram til det skjer må han utnytte det han kan få med seg fra starten av. Vil bare avkrefte av jeg ikke er kvinne. Jeg forsto det slik at du trodde jeg var kvinne i innlegget ditt. Men jeg er nok 100% mann. :-) Jeg ville nok trent mer jeg også i begynnelsen, enten med flere sett og øvelser osv. eller muskelgruppene 2 ganger pr uke, men ikke flere ganger! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Jeg er uenig med ungkvinne her, og helt enig med muscular! Greit nok, man kan gjerne trene hver muskel 2 ganger per uke, men det kan da IKKE gjøres like hardt som om man trener dem bare en gang per uke. Isåfall blir man overtrent! Det å trene hver muskelgruppe 2 ganger per uke, og da mindre hardt enn om man hadde trent dem en gang per uke, vil gi dårligere resultater enn om man trener 3-4 økter per uke, ca 45 min per økt, og hvilke muskler man trener er spredt utover i uka slik at man trener hver muskelgruppe 1 gang, samt at hvilke muskelgrupper man trener de aktuelle dagene er inteliggent lagt opp slik at "hjelpemuskler" som man bruker under trening av en muskelgruppe ikke kommer dagen etter, eller dagen etter der igjen, slik at musklene blir trent flere ganger på rad. F.eks. dersom man trener rygg på mandagen bør man ikke trene bicepsen før torsdagen osv... Jeg gjorde også som synch og trente hver muskel ett par ganger i uka det første året jeg trente, og jeg fikk gode resultater, men grunnen til at jeg gjorde dette, og grunnen til at de fleste trener sånn når man begynner er rett og slett at man ikke vet hva man gjør! Jeg er overbevist om at både jeg og Synch ville fått bedre resultater om vi hadde trent hver muskel en gang per uke også de første årene man trente. Da ville jeg også unngått overtrening! Så jeg er helt uenig med ungkvinne her! Noen enkle regler for MAX muskelvekst (og det er vel det vi snakker om her..) er at man trener HARDT, få sett hvor man tar seg helt ut, men de man tar seg ut på tar man seg til gjenngjeld helt ut på også (kan ta litt tid å lære og trene på denne måten), hver muskelgruppe 1 gang per uke, ALDRI mer enn 3-4 styrkeøkter i uka, og la aldri en styrkeøkt overstige ca 45 min (uten oppvarming og magetrening). Så drit i det 2 ganger per uke greine, og start først som sist med skikkelig trening! Dette er trossalt det som gir best resultater, og det er vel max vekst man er ute etter her? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Jeg er uenig med ungkvinne her, og helt enig med muscular! Greit nok, man kan gjerne trene hver muskel 2 ganger per uke, men det kan da IKKE gjøres like hardt som om man trener dem bare en gang per uke. Isåfall blir man overtrent! Det å trene hver muskelgruppe 2 ganger per uke, og da mindre hardt enn om man hadde trent dem en gang per uke, vil gi dårligere resultater enn om man trener 3-4 økter per uke, ca 45 min per økt, og hvilke muskler man trener er spredt utover i uka slik at man trener hver muskelgruppe 1 gang, samt at hvilke muskelgrupper man trener de aktuelle dagene er inteliggent lagt opp slik at "hjelpemuskler" som man bruker under trening av en muskelgruppe ikke kommer dagen etter, eller dagen etter der igjen, slik at musklene blir trent flere ganger på rad. F.eks. dersom man trener rygg på mandagen bør man ikke trene bicepsen før torsdagen osv... Jeg gjorde også som synch og trente hver muskel ett par ganger i uka det første året jeg trente, og jeg fikk gode resultater, men grunnen til at jeg gjorde dette, og grunnen til at de fleste trener sånn når man begynner er rett og slett at man ikke vet hva man gjør! Jeg er overbevist om at både jeg og Synch ville fått bedre resultater om vi hadde trent hver muskel en gang per uke også de første årene man trente. Da ville jeg også unngått overtrening! Så jeg er helt uenig med ungkvinne her! Noen enkle regler for MAX muskelvekst (og det er vel det vi snakker om her..) er at man trener HARDT, få sett hvor man tar seg helt ut, men de man tar seg ut på tar man seg til gjenngjeld helt ut på også (kan ta litt tid å lære og trene på denne måten), hver muskelgruppe 1 gang per uke, ALDRI mer enn 3-4 styrkeøkter i uka, og la aldri en styrkeøkt overstige ca 45 min (uten oppvarming og magetrening). Så drit i det 2 ganger per uke greine, og start først som sist med skikkelig trening! Dette er trossalt det som gir best resultater, og det er vel max vekst man er ute etter her? Holder fortsatt på mitt jeg da.. =) 3 ggr anbefaler jeg ikke, men 2 kan man prøve til man føler overtrening nærmer seg. Som nevnt i innlegget under her. Før man lærer å gjøre øvelsene riktig blir ikke øktene like harde som når du er "inn" i det heller.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 6. april 2001 Del Skrevet 6. april 2001 Holder fortsatt på mitt jeg da.. =) 3 ggr anbefaler jeg ikke, men 2 kan man prøve til man føler overtrening nærmer seg. Som nevnt i innlegget under her. Før man lærer å gjøre øvelsene riktig blir ikke øktene like harde som når du er "inn" i det heller.. Det er jeg enig i! Man må lære seg å trene hardt før man kan begynne sånn... Men fyren over her har visst trent i over ett halvt år, og da ville jeg droppet 2 ganger per uke. Selv droppa jeg det vel etter ett års tid, og det var for seint og overtrening var ett faktum! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 6. april 2001 Del Skrevet 6. april 2001 Hei, siden du tåler mye trening, er det å anefale at du trener hver muskelgruppe to ganger i uka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.