Gjest Skalblisterk Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Jeg har noe jeg lurer på når det gjelder Knebøy. Kan man trene med flate sko, uten noe oppbygging under hælen?. Hvis man vil bli sterk, skal man trene få rep og "tungt" hver gang man trener?. Bør man bruke støttebandasje rundt kneèt?. Hvordan skal dette rulles rundt kneèt?. Og en ting til, vekttrening er TOPP! Jeg tror jeg har funnet en treningsform som passer meg veldig bra. Man får bare den deilige følelsen i kroppen etter endt trening. Skalblisterk....vilblisterk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscular Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Hei, Når du skal trene knebøy må du passe på å løfte strikt. Det er viktig for å unngå skader. Siden du vil øke styrken din i knebøy må du trene tungt og med rå reps. 4 serier med 4 reps anbefaler jeg deg. Du må ha et par stykker som kan passe på når du tar den siste repsen, i tilfelle du ikke skulle klare den. Ta deg helt ut også, dvs at du løfter til en ny repp ikke er mulig. Derfor er et par treningskamerater sjekke å ha til hjelpe opp stangen på den siste reppen. Min epost: [email protected] Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ungkvinne Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Flate sko er fint å bruke i knebøy; gjerne med hard såle som gir deg et stødig underlag. Er man imidlertid litt stiv i rygg eller bakside av ben, har man lett for å legge seg frampå med ryggen for å klare å komme seg dypt nok ned. Et annet problem er at man setter knærne ut og framover for å klare å sette seg skikkelig ned. Problemet løses ved å "bygge opp" under hælen; stå med bakre del av hælen enten på et par 1,25kg skiver, en tynn planke, eller kjøp vektløfter sko som har en naturlig hælforhøyning. Forhøyningen skal altså ikke være så stor, men nok til at du klarer å sette deg bakover óg holde "knærne over tærne" (tenk at du skal sette deg ned på en stol bak deg!). Knebind (de surringene du snakker om!) brukes for å kunne løfte mer. Det er strikkeffekten i knebindene som utnyttes; ved å surre knebindene godt opp på forhånd, til to ruller (der en drar ut strikken), kan de legges lett over kneet uten å måtte "dra seg i hjel" mens man surrer på. Har du ikke prøvd det før, vil du nok synes det er både smertefult å ha på seg, og vanskelig å sette seg ned, men når du lærer deg å bruke de, vil du få en herlig AHA-opplevelse... (!). Knebindene bør ligge med en bredde under kneet og en bredde over kneet. Start gjerne med en runde under kneet, sutt en diagonal over hele kneet og opp til oversiden, og fortsett med en runde på ovesiden av kneet. Videre kan du enten surre deg lag for lag nedover, eller fortsette med diagonaler oppover og nedover som beskrevet. Viktig at du får dekket hele kneet, slik at det ikke spretter ut mellom knebindlagene når du setter deg ned! For å øke styrken må du ned i repsantall, ja.Kjør feks en pyramide (det er viktig med god oppvarming, og foruten sykkel/jogging, er serier på lette vekter vanlig forberedelse!). Start med stanga på en 10-12reps, legg på 10-20kg om gangen og reduser repsantallet, feks; 8-6-5 (avhengig av hvor høyt du skal selvfølgelig...). På topp kan du kjøre rundt 3-4serier á 3-6 reps. Husk at det er viktig med lettere perioder hvor en går ned i belastning og opp i repsantall for å bygge GRUNNSTYRKE. Du blir ikke sterk av å ligge og "surfe" på høye vekter i all evighet. Lykke til! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 6. april 2001 Del Skrevet 6. april 2001 Hei, knebøy kan trenes uten oppbygging under hælen, og du trenger ikke bandasjer rundt knærne. Tren lett i starten, og gå gradvis over til tyngre vekter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.