Gjest AveM Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Hva slags satelitter er det man ser som fyker over himmelen om natten? Jeg går ut fra at det er satelitter da.. 0 Siter
GoodTimes Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Å, jeg så en i forgårs kveld! Den stripet nydelig over augusthimmelen, fra nordvest og sørøstover. Det kan jo være en tv-satelitt. 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Å, jeg så en i forgårs kveld! Den stripet nydelig over augusthimmelen, fra nordvest og sørøstover. Det kan jo være en tv-satelitt. Vi hadde party her i helga og da ble dette med tv-satelitter heftig diskutert Vi kom fram til at en tv-satelitt må gå i en hastighet som ikke vi kan se, pga at den står i samme forhold til jorda hele tiden. 0 Siter
GoodTimes Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Vi hadde party her i helga og da ble dette med tv-satelitter heftig diskutert Vi kom fram til at en tv-satelitt må gå i en hastighet som ikke vi kan se, pga at den står i samme forhold til jorda hele tiden. Dette vet jeg ingenting om, du kan godt ha rett i det. Da var det kanskje en værsatelitt, eller noe mer spennende. 0 Siter
Prozak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Vi hadde party her i helga og da ble dette med tv-satelitter heftig diskutert Vi kom fram til at en tv-satelitt må gå i en hastighet som ikke vi kan se, pga at den står i samme forhold til jorda hele tiden. Logisk nok. En geostasjonær satelitt er ca 36.000 km. fra jordoverflaten, og dekker da samme området hele tiden. Godt egnet for tv-overføring. Tre satelitter dekker nesten hele jorden. De satelittene som har lavest bane er de som brukes til forskning, jordobservasjon og kommunikasjon. De har en avstand på 200 - 1500 km. (Ja, jeg er "mobil"-ingeniør :-) "......................................" 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Logisk nok. En geostasjonær satelitt er ca 36.000 km. fra jordoverflaten, og dekker da samme området hele tiden. Godt egnet for tv-overføring. Tre satelitter dekker nesten hele jorden. De satelittene som har lavest bane er de som brukes til forskning, jordobservasjon og kommunikasjon. De har en avstand på 200 - 1500 km. (Ja, jeg er "mobil"-ingeniør :-) "......................................" Så det er de satelittene med lavest bane vi ser? Vet du hastigheten på disse? Det ser jo rimelig raskt ut. De vi ser her kommer fra sør og går mellom nord og øst. Vet du hvor lang tid de bruker rundt jorda? En mener at de er tilbake igjen etter ca halvannen time. 0 Siter
Prozak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Så det er de satelittene med lavest bane vi ser? Vet du hastigheten på disse? Det ser jo rimelig raskt ut. De vi ser her kommer fra sør og går mellom nord og øst. Vet du hvor lang tid de bruker rundt jorda? En mener at de er tilbake igjen etter ca halvannen time. Med en avstand på 8-900 km. får man en omløpstid på ca. 100 min. Det vil si 14 ganger rundt jorden pr. døgn. "..........................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.