Prozak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Jah.. jeg ble ganske sur da jeg fikk brevet kan du si! Men hva gjør/sier jeg hvis de nå kommer en kveld og sjekker om jeg har teve (den står inni stua og kan bare ses hvis noen kommer på terrassen), hva sier jeg da? Jeg nekter å betale lisens fordi de behandlet meg så dårlig, og fordi jeg aldri ser på teve i det hele tatt. Går nemlig bare i playstation og dvd! dessuten så jeg de sendte reklame på nrk idag, og så skal de ha penger av oss i tillegg?? herregud for noen gjerrig-knarker! Hvis terassen ligger slik at folk ikke kommer den veien når de skal ringe på e.l., så er det jo greit. Bare å blånekte, og passe på at tv-en ikke står på så høyt at man hører det utenfor døren :-) "........................................" 0 Siter
Mistera Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Det heter vel egentlig ikke NRK-lisens lengre, men kringskastingsavgift, gjør det ikke? Etter hva jeg husker på regningen så sto det NRK- lisens... men jeg kaster dem i søppla jeg nå siden tv min gikk bort for noen år siden, og de fortsatt sender meg den flotte regningen selv om jeg har sagt fra mange mange ganger:/ 0 Siter
Mistera Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Det blir ikke helt riktig, akkurat. Hadde staten bygget ut et felles nett, og lisenspengene gått til dette, så hadde saken vært grei. Men når lisenspengene går utelukkende til NRK (det utgjør rundt 90% av inntektene til NRK), så kan man neppe argumentere for at det er særlig fair. "..........................................." Kan hende, men da jeg jobbet for Programbladet for en god del år tilbake i tid, så fikk vi stadig kjeft av folk pga lisensen, fordi de trodde programbladet var eid av NRK? Og da fikk vi beskjed om å si akkurat det:) Men nå betaler jeg ikke lisens mere, jeg har streika:D 0 Siter
Solsikkefrø Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Skal ikke hverken kommentere eller diskutere med deg om å betale lisens eller ei, men dette var bare litt morsomt. Henger ikke helt logisk sammen "jeg aldri ser på teve i det hele tatt. Går nemlig bare i playstation og dvd! dessuten så jeg de sendte reklame på nrk idag" hehe, jah kanskje litt dårlig formulert, men det er fakta hender jeg setter den på i bakgrunnen slik at sønnen min på 3 mnd ikke syter med en gang jeg skal gå å sette på en klesvask, og da så jeg det tilfeldigvis. reklamen på nrk. 0 Siter
Prozak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Kan hende, men da jeg jobbet for Programbladet for en god del år tilbake i tid, så fikk vi stadig kjeft av folk pga lisensen, fordi de trodde programbladet var eid av NRK? Og da fikk vi beskjed om å si akkurat det:) Men nå betaler jeg ikke lisens mere, jeg har streika:D Bra. Vi er altfor dårlige på sivil ulydighet her i landet :-) "......................................" 0 Siter
Goliath Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Man betaler for leie av nett, ikke for å se NRK. Her i Irland betaler vi også Tv-lisens, det burde den også hett i norge spørr du meg, og ikke NRK- lisens som kommer fra gammelt av da vi hadde KUN 1 kanal:) nemlig NRK:) Det man betaler lisens for er for at Norge skal ha en statlig finansiert allmennkringkaster (et "uheldig begrep", for det er egentlig en statlig finansiert radio- og fjernsynsprodusent som alle skal ha mulighet til å se/høre på som man mener med begrepet), som ikke skal kunne styres av kapitalkreftene. Dvs at programmene som blir produsert skal være uavhengig av ulike kapitalkrefter, og ingen andre enn NRK (kringkasteren) skal kunne styre eller påvirke programinnholdet. Det er hva man betaler for, og det er også årsaken til at alle vesteuropeiske land + et stort antall andre i-land verden over har en allmennkringkaster som på en eller annen måte er statlig finansiert. 0 Siter
Osiris Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 hehe, jah kanskje litt dårlig formulert, men det er fakta hender jeg setter den på i bakgrunnen slik at sønnen min på 3 mnd ikke syter med en gang jeg skal gå å sette på en klesvask, og da så jeg det tilfeldigvis. reklamen på nrk. Jeg syns det var litt morsomt bare 0 Siter
Goliath Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Det at det er samme lisens enten man faktisk får hele varen eller ikke, er også et godt argument til å boikotte hele faenskapet ja. "........................................." Det er ikke et bedre argument enn å boikotte skatten fordi du ikke nyter fullt av de "varene eller tjenestene" som disse midlene går til. "Jeg har ikke vært på et statlig eller kommunalt sykehus de siste 30 år, ei heller har eller vil jeg ha noe behov for tunellene på vestlandet, så nå gidder jeg pokker ikke å betale denne fordømte skatten lenger...:-)" 0 Siter
Mistera Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Bra. Vi er altfor dårlige på sivil ulydighet her i landet :-) "......................................" Er bare å bli med;) Syntes HELE norge skulle streike jeg... Mot lisensen, og mot litt annet også 0 Siter
Mistera Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Det man betaler lisens for er for at Norge skal ha en statlig finansiert allmennkringkaster (et "uheldig begrep", for det er egentlig en statlig finansiert radio- og fjernsynsprodusent som alle skal ha mulighet til å se/høre på som man mener med begrepet), som ikke skal kunne styres av kapitalkreftene. Dvs at programmene som blir produsert skal være uavhengig av ulike kapitalkrefter, og ingen andre enn NRK (kringkasteren) skal kunne styre eller påvirke programinnholdet. Det er hva man betaler for, og det er også årsaken til at alle vesteuropeiske land + et stort antall andre i-land verden over har en allmennkringkaster som på en eller annen måte er statlig finansiert. Jeg slipper heldigvis unna her borte også jeg da;) hehe... 0 Siter
Prozak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Det er ikke et bedre argument enn å boikotte skatten fordi du ikke nyter fullt av de "varene eller tjenestene" som disse midlene går til. "Jeg har ikke vært på et statlig eller kommunalt sykehus de siste 30 år, ei heller har eller vil jeg ha noe behov for tunellene på vestlandet, så nå gidder jeg pokker ikke å betale denne fordømte skatten lenger...:-)" Det der er tull, Goliath, og det vet du godt. Skatten går til mye annet enn sykehus. Så godt som alt rundt oss ville vært annerledes om det ikke var for skatteintektene. Det hadde ikke eksistert en eneste ikke-privat vei, folk hadde gjort hva de ville etc. Det er en ganske søkt sammenliknning å dra mellom skatten og tv-avgiften. Jeg benytter meg av landet jeg bor i, noe som gjør at jeg daglig nyter godt av skattepengene (i en eller annen grad eller sammenheng). Jeg nyter aldri noe som helst av NRK, og så godt som aldri noe som helst annet tv-relatert heller. "......................................." 0 Siter
Goliath Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Jeg slipper heldigvis unna her borte også jeg da;) hehe... Fy deg! :-) 0 Siter
Goliath Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Det der er tull, Goliath, og det vet du godt. Skatten går til mye annet enn sykehus. Så godt som alt rundt oss ville vært annerledes om det ikke var for skatteintektene. Det hadde ikke eksistert en eneste ikke-privat vei, folk hadde gjort hva de ville etc. Det er en ganske søkt sammenliknning å dra mellom skatten og tv-avgiften. Jeg benytter meg av landet jeg bor i, noe som gjør at jeg daglig nyter godt av skattepengene (i en eller annen grad eller sammenheng). Jeg nyter aldri noe som helst av NRK, og så godt som aldri noe som helst annet tv-relatert heller. "......................................." Prinsippet er NØYAKTIG det samme Prozak. De som er netto bidragsytere til staten kunne påberope seg akkurat det samme du gjør vedrørende NRK lisensen - og "nekte" å betale full skatt (eller snyte på skatten med "god samvittighet" - som vel er akkurat det du faktisk gjør). Så sammenlikningen er meget god. For å gjøre den enda mer relevant - noe av skatten går f.eks med til rent kulturelle formål som jeg aldri benytter meg av. Jeg kunne regnet ut hvor mye det utgjorde, og så forsøke å snyte staten for det samme beløpet over skatten. For det er i prinsippet nøyaktig hva du gjør, hvis du er pliktig til å betale kringkastingslisensen - men unnlater å gjøre det. 0 Siter
Mistera Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Fy deg! :-) Er greit å være litt uskukkelig noen ganger:D 0 Siter
Goliath Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Klart de må tro på det. Det er en helt kurrant ting å gjøre. Mange andre som har gjort det, og blitt slettet fra listen over lisenspliktige. Det hadde vel vært litt for jævlig om det ikke skulle gått an å ikke ha tv? Jeg kjenner flere som ikke har tv :-) ".........................................." Synes du de som har bil men ikke benytter de store og dyre veiprosjektene i utlandsnorge også burde forsøke å sno seg unna veiavgiften? 0 Siter
Prozak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Prinsippet er NØYAKTIG det samme Prozak. De som er netto bidragsytere til staten kunne påberope seg akkurat det samme du gjør vedrørende NRK lisensen - og "nekte" å betale full skatt (eller snyte på skatten med "god samvittighet" - som vel er akkurat det du faktisk gjør). Så sammenlikningen er meget god. For å gjøre den enda mer relevant - noe av skatten går f.eks med til rent kulturelle formål som jeg aldri benytter meg av. Jeg kunne regnet ut hvor mye det utgjorde, og så forsøke å snyte staten for det samme beløpet over skatten. For det er i prinsippet nøyaktig hva du gjør, hvis du er pliktig til å betale kringkastingslisensen - men unnlater å gjøre det. *Ler* Sorry, nå tar du fullstendig av her. Du får hygge deg videre :-) "........................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Synes du de som har bil men ikke benytter de store og dyre veiprosjektene i utlandsnorge også burde forsøke å sno seg unna veiavgiften? Ja, Goliath. Og jeg synes at Jostein Gaarder burde velges til president i Norge. Fatter ikke hvorfor du forsøker med denne moraliseringen på meg? Etter alle disse årene på DOL? Jeg betaler ikke noe jeg mener er en uforholdsmessig høy pris, for en vare jeg så godt som ikke benytter, punktum. "........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Synes du de som har bil men ikke benytter de store og dyre veiprosjektene i utlandsnorge også burde forsøke å sno seg unna veiavgiften? Synes du forresten det er greit å laste ned piratkopiert musikk - også kjent som å stjele fra oppgavspersonene? Det gjør ikke jeg. "........................................." 0 Siter
Goliath Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 *Ler* Sorry, nå tar du fullstendig av her. Du får hygge deg videre :-) "........................................" Du begynner å forstå hva jeg mener ser jeg - og da blir det ikke like enkelt å svare:-) 0 Siter
Goliath Skrevet 9. august 2006 Skrevet 9. august 2006 Synes du forresten det er greit å laste ned piratkopiert musikk - også kjent som å stjele fra oppgavspersonene? Det gjør ikke jeg. "........................................." Hvis du kritiserer de som gjør det, så mener jeg du utviser en viss grad av dobbeltmoral her - og DET er hele poenget mitt:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.