Gå til innhold

Vil legge på meg

Gjest Per

Anbefalte innlegg

Hei.

Er en gutt på 21 som i alle år har slitt med å legge på meg. Siden jeg er så tynn som jeg er plager dette meg veldig. Livskvaliteten og selvtilliten er langt fra på topp,jeg prøver så godt som mulig å skjule hvor tynn jeg,dette er noe jeg har gjort lenge, sålangt har det gått bra. Jeg er 1,88 høy og veier faktisk 86 kilo, men alikavel er jeg ikke mer enn 56 cm rundt låret på det meste. Sier vel litt... Overalt leser jeg om folk som sliter med overflødige kilo, men hva med oss som ønsker å legge på oss da?? Håper det finnes hjelpemidler til å kunne øke vekta ganske betraktelig... Var hos legen og sjekka stoffskiftet, dette viste seg å være helt normalt. Jeg spiser som en hest, forbrenninga er for stor til at det hjelper meg å øke i volum. Håper dere kan hjelpe meg med noen tips eller råd, er veldig deprimert til tider siden dette er et stort problem for meg.

Håper på svar.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frank

Ja, det finnes hjelpemidler for at du kan legge på deg. Problemet med disse (de jeg vet om) er at de er tenkt til bruk ved trening, så hvis du ikke trener noe som helst så vil du oppleve at du ikke legger på deg der du helst vil, det har lett for å legge seg rundt maven. Disse kosttilskuddene er av forskjellig art, men oftest så er det i pulver form som du blander ut i vann eller melk. Det finnes noe som bodybuildere bruker og som heter -wheight gain- dette er helt lovlig og ikke noe galt, det består av proteiner, karbohydrater, kalorier. Det koster typisk en par tre hundre kroner for en slik boks, ca 1kg. Helsekost butikkene har som regel slikt. Forhør deg litt om i de forskjellige butikkene og hør på hvilke råd de gir, ikke alle butikkene har like mye peiling. Med tiden så vil forbrenningen din senke seg og du vil komme i en annen livs situasjon som gjør at du legger på deg lettere, men dette hjelper ikke deg nå :-)

Du kan vist senke forbrenningen din ved å spise færre måltider i løpet av dagen men samme mengde mat iløpet av en dag, dette skal senke forbrenningen din, det motsatte gjøres ved slanking, samme mengde mat iløpet av dagen, men spredt over langt flere måltider. Du kan jo begynne å trene på trenings studio å få instruktørene til å legge opp et program som gjør att du bygger litt muskler uten å bli bodybuilder. Spis store måltider en time før du legger deg, du forbrenner minst kalorier om natten mens du sover. Håper mine erfaringer er til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Per

For å legge på deg må du innta mer energi. Du sier selv at matvolumet er stort som det er. Det betyr at du trenger å spise flere måltider per dag. Forsøk å spise til faste tider, gjerne 5-6 måltider (inkludert mellommåltider). Vekten din er helt normal i forhold til høyden din, og det er helt vanlig at man i din alder har høyt energibehov og trenger mye mat. Forsøk å basere kostholdet ditt på mer vanlig mat og drikke framfor å bruke dyre kosttillegg.

I tillegg til kostinntaket er det positivt om du trener styrketrening, f.eks med øvelser på lårene. Instruktørene ved et helsestudio eller en fysioterapeut kan hjelpe deg med å lage et fornuftig treningsprogram. I forbindelse med trening kan du gjerne bruke en vanlig sportsdrikk. Proteintilskudd har du ikke behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...