Gå til innhold

hvilken bok/bøker har du lest og er skuffet over?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har også lest veldig, veldig mye, og jeg elsker Harry Potter.

Tror nok grunnen er at det er en av de få bokseriene som fremdeles kan få frem den herlige barndomsfølelsen av å dukke skikkelig inn i en annen verden, og la den blaserte voksen-meg seile i sin egen sjø. ;o)

Men jeg leser dem på engelsk, da. Synes de norske navnene er så uendelig teite.

"Men jeg leser dem på engelsk, da. Synes de norske navnene er så uendelig teite."

Jeg er så enig med deg! Jeg leser også de engelske utgavene. Humlesnurr og Rumpeldunk høres jo helt idiotisk ut. :)) Og det at Hagrid er oversatt til Gygrid er jo vanvittig. Men det har jo vært som å banne i kjerka å kritisere oversetteren av Harry Potter...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

16

• Hawkwind

12

• flisa

7

• bugge -jenta

6

Skrevet

"Men jeg leser dem på engelsk, da. Synes de norske navnene er så uendelig teite."

Jeg er så enig med deg! Jeg leser også de engelske utgavene. Humlesnurr og Rumpeldunk høres jo helt idiotisk ut. :)) Og det at Hagrid er oversatt til Gygrid er jo vanvittig. Men det har jo vært som å banne i kjerka å kritisere oversetteren av Harry Potter...

Ikke sant? Han har fått priser og blitt rost opp i skyene - men jeg kjøper det bare ikke.

Når the golden snitch blir til gullsnoppen, ja da mister du meg.

Og småting som at Dudley, som faktisk er et navn, blir oversatt til Dudleif...nei, det holder ikke.

Skrevet

Åh, Lunaserien!

*drømmer*

De pleier å ha en del Luna-bøker på loppiser rundt forbi.

Om man tar noen turer i sesongen, kan man være heldig og få plukket med seg en del av dem derfra ihvertfall.

Ellers er vel de bøkene relativt vanskelige å få tak i nå til dags?

Skrevet

Jeg har også lest veldig, veldig mye, og jeg elsker Harry Potter.

Tror nok grunnen er at det er en av de få bokseriene som fremdeles kan få frem den herlige barndomsfølelsen av å dukke skikkelig inn i en annen verden, og la den blaserte voksen-meg seile i sin egen sjø. ;o)

Men jeg leser dem på engelsk, da. Synes de norske navnene er så uendelig teite.

Som genuin norsk oversettelse funker dette bra, synes jeg.

Men klart bedre på engelsk ja, de eneste bøkene som -må- leses på norsk er de som er skrevet av norske forfattere ;-)

For den genuine følelsen av barndommens uskyld, synes jeg stadig Narnia-bøkene overgår det meste, forøvrig.

Har lest dem en god del ganger gjennom årene *s*

Skrevet

Ikke sant? Han har fått priser og blitt rost opp i skyene - men jeg kjøper det bare ikke.

Når the golden snitch blir til gullsnoppen, ja da mister du meg.

Og småting som at Dudley, som faktisk er et navn, blir oversatt til Dudleif...nei, det holder ikke.

Gullsnoppen blir ekstra morro når man leser for svenske barn.. Måtte forklare litt kan man si..

Skrevet

De pleier å ha en del Luna-bøker på loppiser rundt forbi.

Om man tar noen turer i sesongen, kan man være heldig og få plukket med seg en del av dem derfra ihvertfall.

Ellers er vel de bøkene relativt vanskelige å få tak i nå til dags?

Jeg må innrømme at jeg ikke akkurat har lett med lys og lykte for å finne dem, men jeg har tenkt på dem med glede innimellom, for de ga meg noen vidunderlige leseopplevelser for *kremt* antall år siden.

Skrevet

Gullsnoppen blir ekstra morro når man leser for svenske barn.. Måtte forklare litt kan man si..

*storskratt*

Skrevet

Som genuin norsk oversettelse funker dette bra, synes jeg.

Men klart bedre på engelsk ja, de eneste bøkene som -må- leses på norsk er de som er skrevet av norske forfattere ;-)

For den genuine følelsen av barndommens uskyld, synes jeg stadig Narnia-bøkene overgår det meste, forøvrig.

Har lest dem en god del ganger gjennom årene *s*

Nå preker du virkelig til menigheten. Jeg _elsker_ Narnia-bøkene, og har lest dem gjennom barndom, ungdom og voksen...eh...dom. ;o)

Nå har guttungen endelig blitt så stor at vi har begynt å lese "Løven, heksa og klesskapet" sammen.

Skrevet

Og for oss som er vokst opp med SVT er det nøyaktig den samme utfordringen. Mon oversetteren er fra vestlandet?

Skrevet

*storskratt*

Ikke sant? Interessant spill kunne det blitt!

Gjest Princess Peach
Skrevet

Men Da-Vincikoden var en opplevelse! ;)

Psssjt... Tror jeg ikke noe på. ;)

Skrevet

Psssjt... Tror jeg ikke noe på. ;)

Tro meg - både gubben og jeg ofret nattesøvnen -vi bare MÅTTE lese! hehe

Skrevet

Åh herregud, jeg kunne ikke vært mer enig med deg.

Måtte kaste den boka da jeg hadde lest den.

Så deilig, jeg som trodde det var meg det var noe galt med. ;-)

Makan til møl har jeg sjeldent lest.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke akkurat har lett med lys og lykte for å finne dem, men jeg har tenkt på dem med glede innimellom, for de ga meg noen vidunderlige leseopplevelser for *kremt* antall år siden.

Joa, er vel en 25 år siden jeg begynte å lese de bøkene, om jeg husker rett.

Tiden flyr gitt *s*

Skrevet

Nå preker du virkelig til menigheten. Jeg _elsker_ Narnia-bøkene, og har lest dem gjennom barndom, ungdom og voksen...eh...dom. ;o)

Nå har guttungen endelig blitt så stor at vi har begynt å lese "Løven, heksa og klesskapet" sammen.

Koselig :-)

Selv får jeg ikke lov til å lese for (eller sammen med) eldstemann lenger.

Rett før hun fylte 8, gikk hun over til fasen "leser heller alene jeg" - og har pløyd gjennom både HP og Narnia etter den tid.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Tro meg - både gubben og jeg ofret nattesøvnen -vi bare MÅTTE lese! hehe

Jeg holder meg knallhardt til prinsippene i denne saken, altså!

Hvis du vil lese noen spennende bøker, les bøkene om Tony Hill av Val McDermid. Grotesk og spennende!

Skrevet

Joa, er vel en 25 år siden jeg begynte å lese de bøkene, om jeg husker rett.

Tiden flyr gitt *s*

Det får'n si, ja. Mannen i huset fikk invitasjon til 20-årsjubileum fra ungdomsskolen, og vi ble begge litt overrasket over at vi kjenner folk på den alderen. ;o)

Skrevet

Koselig :-)

Selv får jeg ikke lov til å lese for (eller sammen med) eldstemann lenger.

Rett før hun fylte 8, gikk hun over til fasen "leser heller alene jeg" - og har pløyd gjennom både HP og Narnia etter den tid.

OK, da har jeg omtrent to år på meg med høytlesning og mammapåvirking, med andre ord. ;o)

Skrevet

OK, da har jeg omtrent to år på meg med høytlesning og mammapåvirking, med andre ord. ;o)

Kommer an på.

Jentungen min var -veldig- tidlig ute mht. lesning.

Ellers er det ikke uvanlig at barn gjerne vil bli lest for frem til cirka 10-årsalderen.

Skrevet

Wuthering Heights av Emily Bronte.

Regnet som klassiker i litteraturhistorien - men fy pokkern for noe søl.

Såpeopera i bokform, med dertilhørende stort antall klisjeer og virkelighetsfjerne intriger.

Men selvsagt, liker man Glamour og den slags er nok boken et must.

Dette er jeg HELT enig med deg! Syns det er en dårlig skrevet bok, skjønner ikke hvorfor den er berømt i det hele tatt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...