Gå til innhold

hvilken bok/bøker har du lest og er skuffet over?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer an på.

Jentungen min var -veldig- tidlig ute mht. lesning.

Ellers er det ikke uvanlig at barn gjerne vil bli lest for frem til cirka 10-årsalderen.

Det er sant. Selv var jeg også veldig tidlig ute med lesing, og leste den første Narnia-boka da jeg var sju. Men guttungen ser heldigvis ut til å være litt mer innstilt på høytlesning - enn så lenge...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

16

• Hawkwind

12

• flisa

7

• bugge -jenta

6

Skrevet

Min verste leseopplevelse skriver seg tilbake til gymnasiedagene. Da _måtte_ vi lese Jonas av Jens Bjørneboe. Jeg var nok ikke moden for den den gangen, og den drepte leselysten min for mange år framover.

Har prøvd å ta den senere, men jeg får den samme sperren for den igjen, så jeg får bare droppe den.

Ellers er jeg ikke glad i Anne Holt, synes hun er for ordrik og mye "rundt grøten" prat.

Boken som gjorde stort inntrykk på meg en gang var Alex Haleys Røtter. Den er jo filmatisert senere, vært sendt på TV, men som alltid, boken er best.

I sommer har jeg lest litt forskjellig krim og Berlinerpoplene av Anne B. Ragde.Nå går jeg spent til postkassen hver dag for å se om Eremittkrepsene har kommet.

Skrevet

Ikke sant? Han har fått priser og blitt rost opp i skyene - men jeg kjøper det bare ikke.

Når the golden snitch blir til gullsnoppen, ja da mister du meg.

Og småting som at Dudley, som faktisk er et navn, blir oversatt til Dudleif...nei, det holder ikke.

gullsnopp er jo gullpikk og det er flaut.,

Skrevet

Ja, det er noe med det.

Jeg nekter å lese DaVinci-koden og Harry Potter-bøkene bare fordi de er så overhypet. Det holder jeg meg knallhard på!

Harry potter,på engelsk vel og merke, er et must. En gang må du nok bite i det store eplet og lese dem. Heldiggris er du som har alle til gode:o)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Harry potter,på engelsk vel og merke, er et must. En gang må du nok bite i det store eplet og lese dem. Heldiggris er du som har alle til gode:o)

Ennå har jeg klart å holde prinsippet mitt, enda mange har prøvd å overtale meg. Men man skal jo aldri si aldri. :)

Skrevet

Jeg har også lest veldig, veldig mye, og jeg elsker Harry Potter.

Tror nok grunnen er at det er en av de få bokseriene som fremdeles kan få frem den herlige barndomsfølelsen av å dukke skikkelig inn i en annen verden, og la den blaserte voksen-meg seile i sin egen sjø. ;o)

Men jeg leser dem på engelsk, da. Synes de norske navnene er så uendelig teite.

Jeg er enig med deg, selv om jeg har lest dem på norsk etterpå til min sønn. Det er fantastisk at min sønn kom til verden i rett tid til å få oppleve sin første store leseopplevelse gjennom denne serien. Det er så unikt dette verket, og det mangler sidestykke når vi tar i betraktning at vi her snakker om barnelitteratur. Jeg synes ikke de mangler dybde. Det kommer helt an på måten en leser dem på. Og vi har diskutert tro, politikk, journalistikk og mye mer med sønnen vår i løpet av bøkene.

Skrevet

Arsenikktårnet av Anne B. Ragde.

Gjeesp! Det er den første boka jeg ikke fullfører.

Skrevet

Skuffelse er vel kanskje ikke det rette ordet, men oppskrytte i forhold til min smak har vi blant annet; Anne Holt, Unni Lindell(kjedelig og dårlig, og jeg hater Lindells språk som alle skryter av), Anne Karin Elstad(død og pine så gørr),Jostein Gaarder(eks. Sofies verden, snork... så pedagogisk "kvalmende korrekt".Holdt ut i 35 sider)

Det jeg kommer på umiddelbart.

Skrevet

Elskede Poona kommer jeg heller ingen vei med. Har lest de andre krimbøkene (bortsett fra Drapet på Harriet Krohn) og synes de er greie, men Poona-boka klarer jeg ikke. Har til og med prøvd lydboka uten å lykkes! Men jeg så dne på tv da og da gikk den ned.

Jeg leste bøkene frem til den boka, så var jeg ferdig med henne. Men hun er bedre enn Lindell og Holt likevel synes jeg.

Skrevet

Jeg holder meg knallhardt til prinsippene i denne saken, altså!

Hvis du vil lese noen spennende bøker, les bøkene om Tony Hill av Val McDermid. Grotesk og spennende!

jeg likte veldig godt Retterstedet, en av de bedre krimromaner jeg har lest. Men så ble jeg veldig skuffet av bok nummer to. Jeg har prøvd meg på en til siden, og den var bedre, men jeg har vandret videre til andre krimforfattere. Jeg synes det er kjedelig med seriemorder-romaner. Type James Paterson, Deaver. De bygge opp over samme lest, og du har lest det før.

Har du lest noe av Robert Goddard, Peter robinson; Arnaldur Indridason, Fred Vargas, Dennis Lehane(den siste var bra)?

Gjest Princess Peach
Skrevet

jeg likte veldig godt Retterstedet, en av de bedre krimromaner jeg har lest. Men så ble jeg veldig skuffet av bok nummer to. Jeg har prøvd meg på en til siden, og den var bedre, men jeg har vandret videre til andre krimforfattere. Jeg synes det er kjedelig med seriemorder-romaner. Type James Paterson, Deaver. De bygge opp over samme lest, og du har lest det før.

Har du lest noe av Robert Goddard, Peter robinson; Arnaldur Indridason, Fred Vargas, Dennis Lehane(den siste var bra)?

Har ikke lest noe av de forfatterne du nevner. Jeg liker bare Tony Hill-bøkene til McDermid, synes den karakteren er så bra, så liker jeg den profiler-sjangeren. :)

Skrevet

Har ikke lest noe av de forfatterne du nevner. Jeg liker bare Tony Hill-bøkene til McDermid, synes den karakteren er så bra, så liker jeg den profiler-sjangeren. :)

Da vil du sikkert like James Patterson, en av de fofatterne som virkelig selger, og Jeffery Deaver. Vel, han også selger bøker så det skofter etter.

Også filmatisert.

Skrevet

gullsnopp er jo gullpikk og det er flaut.,

Nemlig.

Skrevet

Jeg er enig med deg, selv om jeg har lest dem på norsk etterpå til min sønn. Det er fantastisk at min sønn kom til verden i rett tid til å få oppleve sin første store leseopplevelse gjennom denne serien. Det er så unikt dette verket, og det mangler sidestykke når vi tar i betraktning at vi her snakker om barnelitteratur. Jeg synes ikke de mangler dybde. Det kommer helt an på måten en leser dem på. Og vi har diskutert tro, politikk, journalistikk og mye mer med sønnen vår i løpet av bøkene.

Ja, og det fantastiske med HP (eller en av de fantastiske tingene, da) er at personene og bøkene får flere og flere nivåer og temaer etter hvert. De utvikler seg, akkurat som en eventuelt oppvoksende leser.

Jeg diskuterte "The Order of the Phoenix" med en 10-åring, som mente at den til syvende og sist handler om vennskap. Vidunderlig!

Skrevet

Min verste leseopplevelse skriver seg tilbake til gymnasiedagene. Da _måtte_ vi lese Jonas av Jens Bjørneboe. Jeg var nok ikke moden for den den gangen, og den drepte leselysten min for mange år framover.

Har prøvd å ta den senere, men jeg får den samme sperren for den igjen, så jeg får bare droppe den.

Ellers er jeg ikke glad i Anne Holt, synes hun er for ordrik og mye "rundt grøten" prat.

Boken som gjorde stort inntrykk på meg en gang var Alex Haleys Røtter. Den er jo filmatisert senere, vært sendt på TV, men som alltid, boken er best.

I sommer har jeg lest litt forskjellig krim og Berlinerpoplene av Anne B. Ragde.Nå går jeg spent til postkassen hver dag for å se om Eremittkrepsene har kommet.

Jonas er jo en kjempebra bok. Den har jeg lest flere ganger.

Men godt smaken er forskjellig slik at de fleste forfattere blir lest :o)

Skrevet

En mann av Oriana Fallaci. Den orket jeg ikke komme igjennom.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Psssjt... Tror jeg ikke noe på. ;)

Og du har helt rett.

Da Vinci-koden har så mange logiske brister at den var en stor skuffelse.

Jeg leste den også siden den hadde fått så mye skryt, men boka er helt klart en "keiserens nye klær".

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ringenes Herre ble jeg veldig skuffet over. Den første boka inneholder så mye reising uten handling at jeg holdt på å få mark!

Men jeg leste hele trilogien på ren trass, fordi jeg visste at svigermor (som også er en lesehest) hadde begynt på boka flere ganger, men aldri klart å komme seg gjennom. Ha!

Jeg lånte selvsagt bøkene av henne, slik at jeg fikk fortalt tydelig at nå er de lest :-)

Skrevet

Sofies verden. Jeg la den fra meg etter å lest sirka en tredel.

Skrevet

Som Snorkfrøken under her, "Arsenikktårnet" av Anne B. Ragde... fikk den lenge før Ragde ble så stor som hun er nå (snakker salgtstall nå altså), signert og greier, og hadde forhåpninger etter å ha lest godord om forfatteren.

Synes heller ikke Levi Henriksens "Snø" levde opp til forventningene.

Og Karen Blixens "Den afrikanske farm" prøvde jeg hardt og instendig å lese før jeg reiste til Kenya, men klarte aldri å fullføre den tross mange forsøk. Hun hadde en farm ved foten av Ngoro, mer klarte hun ikke fortelle til meg hvertfall....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...