Gå til innhold

Trening av rygg

Gjest HåkonM

Anbefalte innlegg

Gjest HåkonM

Hei.

Hvordan skal jeg trene ryggen? Tenkte på sånn benk man kunne bruke til både situps og ryggtrening, men noen sa det var farlig for ryggen å bruke noe sånt, spesielt hvis man ikke hadde trent ryggen før...?

Hvordan skal jeg ellers trene ryggen min opp?

Hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Hmm, skjønner ikke helt hva du mener. Tenker du på Hyperextension eller?

Du kan jo følge et styrketreningsprogram som f.eks. å trene markløft, kroppshevninger og ro øvelser med hantler. Du får bra rygg med disse øvelsene dersom kosten din er bra.

Min epost: [email protected]

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HåkonM

Hei,

Hmm, skjønner ikke helt hva du mener. Tenker du på Hyperextension eller?

Du kan jo følge et styrketreningsprogram som f.eks. å trene markløft, kroppshevninger og ro øvelser med hantler. Du får bra rygg med disse øvelsene dersom kosten din er bra.

Min epost: [email protected]

Med vennlig hilsen

Jeg tenkte på ett sånt "rygg-hev" apparat. Er ikke helt sikker på hva det kalles..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på ett sånt "rygg-hev" apparat. Er ikke helt sikker på hva det kalles..! :)

Ok, og jeg er ikke helt sikker på hva du mener, dessverre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er en bra måte å trene ryggen på kommer litt ann på hva du vil oppnå!

Vil du oppnå en brei, flott rygg, er ikke dette måten å gjøre det på!

Jeg trener selv ingen spesielle øvelser for korsryggen, men det er fordi korsryggen får mer enn nok trening via andre rygg øvelser, samt øvelser for andre muskelgrupper.

Men om du vil gjøre denne øvelsen for å f.eks. styrke ryggen fordi du har dårlig rygg eller noe sånt, da er ikke jeg den rette til å svare på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Dette er et svært "ensformig" apparat, med tanke på at du kun får trent én ryggøvelse i det. Du kan trene korsryggen der - forsåvidt viktig nok, men man vil jo gjerne øke i bredde når man snakker om ryggtrening? Kjøp deg heller en vektstang og noen manualer! Da kan du (med litt fantasi) få trent både det ene og det andre. Selv den øvelsen du sikter til.

Og farlig er den ikke, den øvelsen. Man må bare passe på å gjøre den riktig, og rolig og kontrollert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HåkonM

Om dette er en bra måte å trene ryggen på kommer litt ann på hva du vil oppnå!

Vil du oppnå en brei, flott rygg, er ikke dette måten å gjøre det på!

Jeg trener selv ingen spesielle øvelser for korsryggen, men det er fordi korsryggen får mer enn nok trening via andre rygg øvelser, samt øvelser for andre muskelgrupper.

Men om du vil gjøre denne øvelsen for å f.eks. styrke ryggen fordi du har dårlig rygg eller noe sånt, da er ikke jeg den rette til å svare på dette...

Ok. Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for alle svar :)

Muscular: vil være forsiktig med å anbefale markløft til en som er nybegynner; det skal lite til på en såpass komplisert øvelse før det går galt. Men at det er en kongeøvelse, det er det ingen tvil om :)

HåkonM: Det apparatet og den øvelsen du viser til, trener, som påpekt av andre her, nedre del av ryggen - altså korsryggen. Dette er en viktig muskelgruppe å trene av flere årsaker: for det første fungerer den som en stabilisator og hjelper på selve kroppsholdningen din. For det andre er det VELDIG viktig å trene denne delen av kroppen dersom du også tar en del sit-ups eller på andre måter får trent magen. Grunnen til dette er at man skal oppnå likevekt mellom musklene. Det blir det samme som IKKE å trene øverste del av ryggen, men trene mye bryst: du ender opp seende ut som om noen har slept deg etter en bil og du ikke klarer å rette deg ordentelig opp igjen.

For det tredje er det bra å ha en sterk korsrygg når du skal ta andre øvelser hvor du IKKE aktiverer denne muskelgruppen, men bruker den som stabilisator. Knebøy er et fremragende eksempel på en slik øvelse :)

Så: tren for all del korsryggen, men få noen til å vise deg hvordan øvelsen skal gjøres korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muscular: vil være forsiktig med å anbefale markløft til en som er nybegynner; det skal lite til på en såpass komplisert øvelse før det går galt. Men at det er en kongeøvelse, det er det ingen tvil om :)

HåkonM: Det apparatet og den øvelsen du viser til, trener, som påpekt av andre her, nedre del av ryggen - altså korsryggen. Dette er en viktig muskelgruppe å trene av flere årsaker: for det første fungerer den som en stabilisator og hjelper på selve kroppsholdningen din. For det andre er det VELDIG viktig å trene denne delen av kroppen dersom du også tar en del sit-ups eller på andre måter får trent magen. Grunnen til dette er at man skal oppnå likevekt mellom musklene. Det blir det samme som IKKE å trene øverste del av ryggen, men trene mye bryst: du ender opp seende ut som om noen har slept deg etter en bil og du ikke klarer å rette deg ordentelig opp igjen.

For det tredje er det bra å ha en sterk korsrygg når du skal ta andre øvelser hvor du IKKE aktiverer denne muskelgruppen, men bruker den som stabilisator. Knebøy er et fremragende eksempel på en slik øvelse :)

Så: tren for all del korsryggen, men få noen til å vise deg hvordan øvelsen skal gjøres korrekt.

(kremt)

vil bare få bemerke at øvelsen rygghev er en øvelse for ryggstrekkerne (m.erector spinae) som strekker seg fra bakre hoftekam og helt opp til øvre halsvirvler/nakkeknutene. Retter du ryggen helt ut i avsluttningen av øvelsen (dvs avslutter med å se rett fram!) får du ikke bare trent NEDRE del av ryggen, men også hele veien opp!

MEN fordi korsryggen jobber med størst moment, vil også "treningsverken" sette seg her....og dermed oppfattes øvelsen som en "nedre-del-av-ryggen-øvelse".

...og som et resultat av at det er nedre del av ryggen som jobber tyngst, ser man også størst muskelutvikling i dette området..

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

ro-øvelser er veldig bra. Er du sterk, kan du prøve deg på chins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er jo en selvfølge. Men det går an å trene markløft lett. Trenger ikke hive på 200 kg med det første. :-)

Men alikevel kan den øvelsen være litt vanskelig å utføre korrekt dersom man er nybegynner. Det er fort gjort å skade seg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...