Gjest Nicodemus Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Gutten min på 8 år spiser omtrent ingenting, og har aldri gjort det. Han spiser langebrød med Nugatti, og stort sett ingenting annet. Han nekter å drikke melk, vil nesten aldri ha frukt, og jeg overdriver ikke når jeg sier at han ikke liker noen middager. Alle sier; "Det må jo finnes noe han liker", men det gjør det ikke. Har vært hos flere leger disse årene, men får bare til svar at så lenge han er frisk og rask skal jeg ikke bekymre meg. Men hos den siste legen vi var hos i januar i år, ble det påvist jernmangel, og vi har siden det brukt Ferro Retard tabletter etter anbefaling av legen. Skal snart inn og ta ny blodprøve (Ferritin og HB) for å se om dette har hjulpet. Hvordan skal jeg egentlig få gutten til å spise? Føler jeg har prøvd absolutt alt, har latt ham bestemme selv hva han vil spise, om han vil sitte med bordet, har invitert andre barn til å spise med oss, har moset middagen, da han brekker seg hvis det er klumper. Noen ganger har jeg vært så fortvilet at jeg har tvunget i ham litt middag, men det skaper bare uhygge, så stort sett får han brødskiver når vi andre spiser middag, har også prøvd å si at hvis han ikke spiser middag får han ikke noe annet heller, men da velger han å la vær å spise noe. Trodde det skulle bli bedre når han begynte på skolen, tenkte han ville bli litt flau over å ikke like noe, det hender jo at han er med kamerater hjem etter skoletid og blir tilbudt middag der, men han kvir seg overhodet ikke for å si "Liker ikke". Blir mer og mer fortvilet jo eldre han blir og fremdeles ikke vil spise. Har gitt ham forskjellige ting som skal øke matlysten, bl.a B-tonin og aloe vera juice, prøver alle kjerringråd jeg hører. Har også latt ham drikke Fortimel, men ingenting ser ut til å hjelpe. Han er veldig tynn, men ikke for tynn mener legene, nå er han vel ca 130-140 høy og veier 22-23 kg. Jeg trenger råd!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 5. april 2001 Del Skrevet 5. april 2001 Hei Nicodemus Det kan høres ut som din sønn har noe vi kaller selektive spisevansker. Dette er biologisk betinget (forsinket modning i hjernen), og betyr at han trenger mer tid enn andre barn på å akseptere nye smaker. Barn med dette problemet har ofte et relativt begrenset antall matvarer de vil spise. Du skal gi han tid til å lære seg å spise mer variert, og godta at han er "sær" i kosten. La han spise de matvarene han foretrekker, men tilby han gjerne å smake på ny mat. Unngå tvang og uheldig fokusering på maten hans. Legene er fornøyde med veksten hans og da skal du også slå deg til ro med det. Alle mennesker har ulik smak og ulike preferanser for mat, og det er noe vi må leve med. Fordi han spiser lite variert vil jeg anbefale at han får et multivitamin- og mineral preparat for barn (spør på apoteket). Du må gjerne diskutere denne problemstillingen med legen din for å høre hans/hennes synspunkter da de kjenner barnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.