Gå til innhold

1.000.000 israelere på flukt.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

28

• ShitDiddelyDo

4

• nyttnick

4

• flisa

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest a survivor
Skrevet

Ja, en konflikt har ofte to sider.

Men en av partene bærer hovedansvaret for å ha startet krigen.

Jeg skal ikke ta stilling til hvem det er i denne konflikten.

Tragisk er det uansett.

Skrevet

Nordmerikanske aviser viser en annen side, det samme gjør de i Søramerika. Hizballah er ikke meget populære på vestkysten av Søramerika, siden de er blitt kraftig eksponert som brutal islam-mafia og narkosmuglere. At de samme fandens kjeltringene kan klappe barn på hodet og dele ut mat i Libanon er uforståelig.

Skrevet

Noen av oss er i stand til å fordømme både det Hizbollah gjør og konsekvensene av Israel sin reaksjon. Og det er helt klart at sivilbefolkningen lider, på begge sider. Jeg har overhode ikke problem med å føle sympati med dem som rammes i Israel. Like sterk sympati som de som rammes i Libanon.

Fanatisme er noe helvete, uansett hva man brenner på. Jeg tror det store flertallet er i stand til å se det tragiske i det som skjer, for sivilbefolkningen. Selv om når man leser debatter i avisene så skulle man tro at det kun er folk med sort/hvit-syn i dette landet. Men så er det vel sånn at det bare er dem som virkelig brenner for den ene siden, som brenner så hardt for saken at de bruker tid på å debattere det i avisene.... Og begge sidene sprer om seg med løgn og faktafeil som man ikke skal lete lenge for å kunne motbevise. Det er jo ganske nøye opptegnelser over antall døde i konflikten siden sept 2000...

De samme som snakker om at muslimer burde fjernes fra jordens overflate, skriker i forferdelese fordi noen tydeligvis mener det samme om jøder. Jeg for min del blir like kvalm av begge sidene. Og gjør meg bare enda mer overbevist om at religion dessverre er en forbannelse, og ikke en glede for menneskeheten.

Skrevet

Noen av oss er i stand til å fordømme både det Hizbollah gjør og konsekvensene av Israel sin reaksjon. Og det er helt klart at sivilbefolkningen lider, på begge sider. Jeg har overhode ikke problem med å føle sympati med dem som rammes i Israel. Like sterk sympati som de som rammes i Libanon.

Fanatisme er noe helvete, uansett hva man brenner på. Jeg tror det store flertallet er i stand til å se det tragiske i det som skjer, for sivilbefolkningen. Selv om når man leser debatter i avisene så skulle man tro at det kun er folk med sort/hvit-syn i dette landet. Men så er det vel sånn at det bare er dem som virkelig brenner for den ene siden, som brenner så hardt for saken at de bruker tid på å debattere det i avisene.... Og begge sidene sprer om seg med løgn og faktafeil som man ikke skal lete lenge for å kunne motbevise. Det er jo ganske nøye opptegnelser over antall døde i konflikten siden sept 2000...

De samme som snakker om at muslimer burde fjernes fra jordens overflate, skriker i forferdelese fordi noen tydeligvis mener det samme om jøder. Jeg for min del blir like kvalm av begge sidene. Og gjør meg bare enda mer overbevist om at religion dessverre er en forbannelse, og ikke en glede for menneskeheten.

Jeg tror det er MANGE osm ønsker ISLAM vekk fra jordens overflate - ikke muslimene i sin helhet - samme som man ønsket NAZISMEN vekk under krigen - men ikke tyskerne.

Skrevet

Jeg tror det er MANGE osm ønsker ISLAM vekk fra jordens overflate - ikke muslimene i sin helhet - samme som man ønsket NAZISMEN vekk under krigen - men ikke tyskerne.

Men det er umulig å ønske islam bort fra jorda, uten å samtidig ønske muslimene bort fra jorda. Man trengte ikke å være nazizt for å være tysker, men jeg vil anta at man trenger islam for å være muslim?

Men det er søren meg ikke lett. Jeg er ikke mer menneske enn at jeg skremmes av islamister, jeg også. Det korstoget de har satt i gang mot den vestlige verden er ikke til å spøke bort og må helt klart tas på alvor.

Men jeg liker ikke når religion brukes som argument, uansett hvem som bruker det. Og man kan ikke rette opp en feil begått mot et folk, med å begå en ny feil mot et annet. Israel fortjener å eksistere, men alle som har lest historiebøkene vet at Israel per i dag er vesentlig større enn det de fikk etter 2. verdenskrig. Og man må være blind for å ikke se at det nå er palestinere som lider (mest), og at det begås store urettferdigheter mot dem. Hjelpes, det finnes jo JØDISKE organisasjoner som dokumenteter dette! Tallenes tale kan ikke motargumenteres, om man er aldri så mye motstander av det islam representerer. Og hvis noen nå kaller meg jødehater eller tilsvarende så hyler jeg høyt!

Prøv i stedet med fornuftige argumenter å overbevise meg om at palestinere ikke fortjener et eget land, de også.

Skrevet

Men det er umulig å ønske islam bort fra jorda, uten å samtidig ønske muslimene bort fra jorda. Man trengte ikke å være nazizt for å være tysker, men jeg vil anta at man trenger islam for å være muslim?

Men det er søren meg ikke lett. Jeg er ikke mer menneske enn at jeg skremmes av islamister, jeg også. Det korstoget de har satt i gang mot den vestlige verden er ikke til å spøke bort og må helt klart tas på alvor.

Men jeg liker ikke når religion brukes som argument, uansett hvem som bruker det. Og man kan ikke rette opp en feil begått mot et folk, med å begå en ny feil mot et annet. Israel fortjener å eksistere, men alle som har lest historiebøkene vet at Israel per i dag er vesentlig større enn det de fikk etter 2. verdenskrig. Og man må være blind for å ikke se at det nå er palestinere som lider (mest), og at det begås store urettferdigheter mot dem. Hjelpes, det finnes jo JØDISKE organisasjoner som dokumenteter dette! Tallenes tale kan ikke motargumenteres, om man er aldri så mye motstander av det islam representerer. Og hvis noen nå kaller meg jødehater eller tilsvarende så hyler jeg høyt!

Prøv i stedet med fornuftige argumenter å overbevise meg om at palestinere ikke fortjener et eget land, de også.

Vel talt!

Skrevet

Det hele dreier seg om det hellige land som jødene ikke har rett til å befinne seg på. De skal drives vekk derfra og om nødvendig drepes. Målet er å få jødene forflyttet til sverdets land, ut av islams hjerte. Forslaget er at de kan opprette et nytt land i Canada og dra dit.

Så skal de hellige byer og land atter komme under kalifens eller stormuftiens kontroll så muslimer kan dyrke guden i fred uten de forhatte jødene. At jødene har kontroll der er blasfemi og en fornærmelse mot profeten og guden.

Folk har dødd som fluer i 1000 år i kampen om de hellige byer og land. Disse menneskene lever i en "tid" og en dimnesjon hvor vold er et akseptabelt verktøy for å få kontroll over andre. Døden er målet for livet, livet er bare en vei til døden.

Målet er å få verdenssamfunnet til å flytte jødene vekk fra det hellige og underkaste seg islams lover. Få makt til å oppfylle drømmen. Derfor alle bombene, truslene og volden.

Skrevet

Jeg glemte:

frykt er det som har vervet flest til islam, og ideologien inneholder sterke formaninger om å bruke vold og trusler for å spre islam. Taqqyia, eller verset om profetens listige utspill for å lure de vantro gir muslimene rett til å lyve, stjele og drepe for å spre islam og tvinge de vantro til underkastelse. Det er et ufattelig grusomt og menneskefientlig maktapparat prestene har laget for få kontroll over mennesker.

Mange uskyldige skal dø før dette er over, og det dreier seg kun om makt.

Islam inneholder ikke noe om omsorg, likeverd, medmennskelighet eller respekt for andre enn muslimer, og en uhyggelig og unik intoleranse for annerledestenkende.

Skrevet

Jo - Palestinerne skal også ha et eget land - men de ville jo ikke ha det. Skjønn det den som kan,.

Rett etter at staten Israel ble opprettet gikk jo araberne til angrep mot Israel - og det var da Israel erobret mer land i den krigen. Dette heter nå okkupasjon.

De har jo bare svart på angrep hele tiden.

Men det er så klart grusomme overtramp som skjer i slik krig - fra begge sider.

Israel bruker heller ikke religionen som argument i sitt forsvar - det er vel ikke mange religiøse igjen der - men noen fanatikere er det jo - og mange av dem er disse bosetterne som er så forhatt - med rette.

Israel er like sammensatt som muslimene.

Skrevet

Jo - Palestinerne skal også ha et eget land - men de ville jo ikke ha det. Skjønn det den som kan,.

Rett etter at staten Israel ble opprettet gikk jo araberne til angrep mot Israel - og det var da Israel erobret mer land i den krigen. Dette heter nå okkupasjon.

Israel bruker heller ikke religionen som argument i sitt forsvar - det er vel ikke mange religiøse igjen der - men noen fanatikere er det jo - og mange av dem er disse bosetterne som er så forhatt - med rette.

At ikke 1 mill arabere som bor og jobber i Israel er kastet ut for lengst er en gåte for meg. Majoriteten holder med palestinasiden og islam. Men de lever jo på jødenes driftighet. Israel kjøper jo også 90% av eksporten fra palestinaområdet. Skal de slakte gullhøna? det ser slik ut. Det må være irriterende å ha en så driftig og suksessrik stat midt i det arabiske kaos, sosial elendighet, forfall, apati og korrupsjon?

Skrevet

At ikke 1 mill arabere som bor og jobber i Israel er kastet ut for lengst er en gåte for meg. Majoriteten holder med palestinasiden og islam. Men de lever jo på jødenes driftighet. Israel kjøper jo også 90% av eksporten fra palestinaområdet. Skal de slakte gullhøna? det ser slik ut. Det må være irriterende å ha en så driftig og suksessrik stat midt i det arabiske kaos, sosial elendighet, forfall, apati og korrupsjon?

Egentlig skulle jo Israel vært større - og fritt frem for alle palestinere å bo og leve - og ha stemmerett og likestiling og fruktbar mark og og og.....for de arabere som BOR der nå - er jo såre fornøyd med tingenens tilstand.

Skrevet

Egentlig skulle jo Israel vært større - og fritt frem for alle palestinere å bo og leve - og ha stemmerett og likestiling og fruktbar mark og og og.....for de arabere som BOR der nå - er jo såre fornøyd med tingenens tilstand.

Området som nå er Israel var bare ørken og stepper. Hvis jødene "drar", vil det atter forfalle til arabisk standard. Arabisk kultur er ikke å skape noe, bare leve fra hånd til munn og flakke fra sted til sted på søken etter verdier og mat. De samler seg der det finnes noe å hente, og drar igjen når det ikke er mer der. Å bygge, utdanne eller investere er ikke deres kultur. Det kan du f eks se på andelen arabiske Nobelpristagere, og arabiske industriland finnes knapt. De datt av lasset rundt år 1400, og har ikke oppnådd noe siden det, bortsett fra noen neorme sjørøverstater som måtte knuses frød eødela alt som het handel og sjøfart. Så historisk sett er de svært destruktive.

Men jødisk kultur er å jobbe hardt, bygge, utdanne og invstere, og det syns over hele verden. Kanskje derfor de ikke blir likt?

Skrevet

Vil de ikke ha et eget land? Det er ikke slik jeg har forstått det...

Når det gjelder å ha en felles stat der palestinere har stemmerrett og like rettigheter som jøder, så kan jeg i grunne forstå godt at jødene ikke er interessert i det. Det er vel en viss fare for at palestinere får fler barn enn jøder, noe som vil føre til at det nok etter hvert vil bli i mindretall og risikere å få palestinere med i styre og stel. I motsetning til her i vesten er jo det en reel mulighet ;-)

Og når man erobrer land som ikke er sitt, så er det vel okkupasjon? Eller mener du at man bare kan gjøre slik? Det er jo heller ikke bare nabolandene som har angrepet Israel, de har angrepet hverandre i tur og orden...

http://www.fn.no/temasider/konflikten_i_libanon_israel_og_palestina/konfliktens_historie

Og om ikke israel bruker religion for å forsvare sin eksistens så er det nok av andre som bruker det argumentet for å forsvare Israel. På samme måte som om det er muslimer som argumenterer med religion for at jødene må vekk.

Skrevet

Det hele dreier seg om det hellige land som jødene ikke har rett til å befinne seg på. De skal drives vekk derfra og om nødvendig drepes. Målet er å få jødene forflyttet til sverdets land, ut av islams hjerte. Forslaget er at de kan opprette et nytt land i Canada og dra dit.

Så skal de hellige byer og land atter komme under kalifens eller stormuftiens kontroll så muslimer kan dyrke guden i fred uten de forhatte jødene. At jødene har kontroll der er blasfemi og en fornærmelse mot profeten og guden.

Folk har dødd som fluer i 1000 år i kampen om de hellige byer og land. Disse menneskene lever i en "tid" og en dimnesjon hvor vold er et akseptabelt verktøy for å få kontroll over andre. Døden er målet for livet, livet er bare en vei til døden.

Målet er å få verdenssamfunnet til å flytte jødene vekk fra det hellige og underkaste seg islams lover. Få makt til å oppfylle drømmen. Derfor alle bombene, truslene og volden.

Du stiller jammen i en egen klasse når det gjelder å snakke ned folkgrupper. Hvilken forklaring har du på at det er få industrialiserte land i Afrika og at Sør-Amerika henger langt etter den vestlige verden?

Jeg blir kvalm når jeg møter mennesker som deg, er du klar over at måten du beskriver arabere på går rett inn i definisjonen på rasisme? Dømme et helt folkeslag nedenom og hjem som "dårlige" mennesker. Det finnes arbaere som har kommet seg opp og fram i verden - andre steder i verden. Det burde vel kanske heller tyde på at det var klima, styre og andre forutsetninger i araberlandene som er problemet, snarere enn selve araberne (eller afrikanere eller søramerikanere etc...).

Sånn du snakker er ikke hakket bedre enn måten jøder blir omtalt som folkegruppe av sine motstandere. Skamme deg skulle du!

Skrevet

Du stiller jammen i en egen klasse når det gjelder å snakke ned folkgrupper. Hvilken forklaring har du på at det er få industrialiserte land i Afrika og at Sør-Amerika henger langt etter den vestlige verden?

Jeg blir kvalm når jeg møter mennesker som deg, er du klar over at måten du beskriver arabere på går rett inn i definisjonen på rasisme? Dømme et helt folkeslag nedenom og hjem som "dårlige" mennesker. Det finnes arbaere som har kommet seg opp og fram i verden - andre steder i verden. Det burde vel kanske heller tyde på at det var klima, styre og andre forutsetninger i araberlandene som er problemet, snarere enn selve araberne (eller afrikanere eller søramerikanere etc...).

Sånn du snakker er ikke hakket bedre enn måten jøder blir omtalt som folkegruppe av sine motstandere. Skamme deg skulle du!

Amen!

Skrevet

Det der var sjeldent lesing for dagbladet å være. Er det faktisk synd på befolkningen i Israel også? Jøss..

Skrevet

Rasismebeskyldninger er gammeldags. Det stammer fra debatter som er 20 år gamle. Du har gått glipp av 20 års viktig samfunnsdebatt, holdningsendringer og hendelser.

Islam er en ideologi, ikke en rase.

Nevn et islamsk industriland.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Rasismebeskyldninger er gammeldags. Det stammer fra debatter som er 20 år gamle. Du har gått glipp av 20 års viktig samfunnsdebatt, holdningsendringer og hendelser.

Jeg tror kanskje du burde ta en titt på ordet "rasisme" og hva det betyr.

Det er ikke kun raser det er snakk om. Det er også snakk om blant annet religion.

Skrevet

Problemet er at du ikke snakker om islam og muslimer, men om arabere og arabisk kultur, kjære keinstein... Her er hva du skriver til flisa. Les og gråt!

"Arabisk kultur er ikke å skape noe, bare leve fra hånd til munn og flakke fra sted til sted på søken etter verdier og mat. De samler seg der det finnes noe å hente, og drar igjen når det ikke er mer der. Å bygge, utdanne eller investere er ikke deres kultur. Det kan du f eks se på andelen arabiske Nobelpristagere, og arabiske industriland finnes knapt. De datt av lasset rundt år 1400, og har ikke oppnådd noe siden det, bortsett fra noen neorme sjørøverstater som måtte knuses frød eødela alt som het handel og sjøfart. Så historisk sett er de svært destruktive."

Igjen: du bedriver reinspikka rasisme, og det er et dårlig argument at rasismebeskyldninger er gammeldagse. Du snakker ned en hel folkegruppe, nemlig arabere. Når blir beskyldningene om jødehat gammeldagse? Når skal det bli mulig å kritsere STATEN Israel, uten å bli beskyldt for å være antisemitt. Det er så vanvittig enkelt å avskrive all kritikk av Israel som jødehat!

Og det er så vanvittig trist å se at det store flertallet av dem som anklager andre for jødehat, selv hater en annen folkegruppe så intenst....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...