Gå til innhold

bøker du har hatt spesielt utbytte av

Anbefalte innlegg

Gjest boksamleren
Skrevet

(inspirert av Keinsteins svar,tråd intelligent)da tenker jeg ikke på underholdningsaspektet,men at du lærte noe viktig som har påvirket deg/livet ditt.

ønsker å vite:tittel,forfatter,tema,hvordan dette har påvirket deg/ditt liv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Kilden" av Gabriel Scott. En liten bok som finnes på topp 100 lista av århundrets bøker.

Gitt ut rundt 1900 tror jeg.

Jeg glemmer ikke den boken fordi den handler om livet, hva som driver et menneske, gir livet verdi, definerer en som person.

Og den har et forsiktig lys i seg som blir sterkere og sterkere gjemnnom boken helt til det gikk gjennom tårene jeg måtte la renne på slutten, og fylte hjertet mitt.

;o) Dog ikke en bok for alle tror jeg.

Skrevet

"Kilden" av Gabriel Scott. En liten bok som finnes på topp 100 lista av århundrets bøker.

Gitt ut rundt 1900 tror jeg.

Jeg glemmer ikke den boken fordi den handler om livet, hva som driver et menneske, gir livet verdi, definerer en som person.

Og den har et forsiktig lys i seg som blir sterkere og sterkere gjemnnom boken helt til det gikk gjennom tårene jeg måtte la renne på slutten, og fylte hjertet mitt.

;o) Dog ikke en bok for alle tror jeg.

Det var yndlingsboka til faren min. Jeg har den her, og tenker at jammen skal jeg ikke lese den igjen. Takk til bugge, som minte meg på den.

Skrevet

"Fuglane" av Tarjei Vesaas. Det ga meg evnen til å være tolerant overfor de som er annerledes enn gjennomsnittet.

Må også nevne Vaino Linnas bøker, de forsterket mitt engasjement mot urettferdighet.

Skrevet

Fiender-en kjærlighetshistorie av Isaac B.Singer.

Glemmer aldri den boken, det er vel den eneste jeg faktisk husker godt, flere år etter.

Er en jødisk forfatter fra Polen, emigrerte til USA tror jeg, fikk nobelpris i litteratur. Er bare om livet til noen jødiske personer i Polen, rundt eller før 2. verdenskrig, gode karakterskildringer, fikk nesten lyst til å være den ene av dem. Særlig interessant bok for meg pga min bakgrunn og mine forfedre, ga en følelse av identitet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hardyguttene.

Hadde det ikke vært for min fascinasjon for disse bøkene da jeg var sneip, er det ikke sikkert jeg hadde vært den lesehesten jeg er i dag.

Sånn sett har de betydd mye.

Skrevet

Hardyguttene.

Hadde det ikke vært for min fascinasjon for disse bøkene da jeg var sneip, er det ikke sikkert jeg hadde vært den lesehesten jeg er i dag.

Godt svart :o)

Jeg gikk fra Gulltopp til frøken Detektiv og har fortsatt videre etterpå.

Skrevet

Hardyguttene.

For min del var vel Robin Hood bøkene til Ericsson viktigere.

Og Hjortefot bøkene. Samt den Ensomme Rytter ;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

For min del var vel Robin Hood bøkene til Ericsson viktigere.

Og Hjortefot bøkene. Samt den Ensomme Rytter ;-)

Husker du Biggles? Det var også bøker jeg likte veldig godt.

Skrevet

Husker du Biggles? Det var også bøker jeg likte veldig godt.

Leste ikke så mye Biggles, tror ikke de lokale bibliotekene hadde de bøkene.

Tarzan derimot, Og Jungelgutten Bomba (tror det var det han het).

Men leste ikke barnebøker så lenge at jeg rakk å oppdage alt som var - gikk over til å lese Bagley, Wilbur Smith og MacLean i 5. klasse (samt Morgan Kane, Bill & Ben og diverse andre westernbøker).

Barnebøkene ble ikke så veldig interessante etter det, for å si det slik.

Skrevet

Hardyguttene.

Samme her - de og Bobsey-barna og frøken Detektiv. Jeg BODDE omtrent på biblioteket, jeg var også interessert i det som skjedde under 2.verdenskrik - Max Manus -Rinnan og sånn:)

Gjest girasol
Skrevet

Drømmen om Narnia

Anne Cath Westly- bøkene

Astrid Lindgren- bøkene

Scott og mysteriet i verdensrommet

Sofies verden

Biggles, Hardyguttene, Frøken Detektiv, Fem på eventyr, Bobsey-barna, Tante Gummigutta

Sølvhingsten-bøkene

Jeg leste masse!! Og det er jeg glad for :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...