Gå til innhold

Mer om arv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vil arven bli i et slikt tilfelle:

Den døde er ungkar og har ingen barn (så vidt vi vet). Han har en levende søster. Søsteren har 2 barn.

Ungkaren har en stor gård og endel penger.

Hvem vil arve hva? Hva med gården? Søsteren er ikke interessert i den.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

AKKURAT det samme lurer jeg på - - utrolig.

Nå tuller du?!?

Skrevet

Søstra arver. Hun står fritt til å gi gården til sine barn.

Tror jeg.

Skrevet

Nå tuller du?!?

Nei - men i mitt tilfelle har søster borett i broren eiendom

Skrevet

Har hatt en lignende sak i slekta. (odel på gården).

Søsteren arver. Om hun ikke er interessert i å ta over gården, går det over til barna hennes.

Skrevet

Har hatt en lignende sak i slekta. (odel på gården).

Søsteren arver. Om hun ikke er interessert i å ta over gården, går det over til barna hennes.

Hva om broren har et testamente som sier at Jehovas Vitne skal ha hele dritten?

Skrevet

Er søsteren eneste søsken? Dersom han har avdøde søsken, vil evt barn av disse dele arven med den levende søsteren (merkelig formulering, men er du heldig skjønner du hva jeg mener....) Dersom ungkaren har foreldre i live, arver disse før søsken.

Gården må vel selges dersom ingen arvinger vil overta?

Skrevet

Hakke peiling der du...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Sånn som loven er nå, så står odelsloven sterkt i sånne tilfeller. Det er mange eksempler på at eiere av gårder har skrevet gården over på en eller annen med svakere odelsrett eller ingen odelsrett der den med sterkest odel har tatt igjen gården med hjemmel i odelsloven.

Skrevet

I såfall får Jehovas vitner alt, da han som er uten livsarvinger står fritt til å testamentere alt til hvem som helst.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Har vedkommende hatt andre, nå avdøde søsken så har eventuelle etterkommere av disse arverett etter sine foreldre. Altså, disse vil arve det foreldrene hadde rett på. Litt klønete formulert, kanskje.

Skrevet

I såfall får Jehovas vitner alt, da han som er uten livsarvinger står fritt til å testamentere alt til hvem som helst.

Dersom det er odelsrett på gården, så gjelder andre regler enn det som kun fremgår av arvelovens hovedregler.

Skrevet

Ok - det var greit å vite - for det er det han truer med....

Skrevet

MEN - boretten til søsteren kan han ikke testamentere bort...

Skrevet

En gammel onkel av moren min solgte huset sitt (odelsrett på gården), uten å spørre gjenlevende søsken og onkelbarn som har arverett. I følge loven kunne vi få annulert salget.

Skrevet

Dersom det er odelsrett på gården, så gjelder andre regler enn det som kun fremgår av arvelovens hovedregler.

....og det gjør det ved skilsmisseoppgjør også....:-(

Gjest ChiengMai
Skrevet

En gammel onkel av moren min solgte huset sitt (odelsrett på gården), uten å spørre gjenlevende søsken og onkelbarn som har arverett. I følge loven kunne vi få annulert salget.

Skal man få omstøtt et salg på odelsgård må dette skje innen en viss tid. Problemet er at alt for mange ikke vet om sånne salg før det er for sent.

Skrevet

Har vedkommende hatt andre, nå avdøde søsken så har eventuelle etterkommere av disse arverett etter sine foreldre. Altså, disse vil arve det foreldrene hadde rett på. Litt klønete formulert, kanskje.

Ja - andre nevøer og nieser :)

Skrevet

Nei, men boretten opphører vel ved hennes død?

I såfall kan han testamentere bort hus med søster inni.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...