Gå til innhold

Mer om arv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei - men i mitt tilfelle har søster borett i broren eiendom

Ja, ja, sånn kan det gå :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er søsteren eneste søsken? Dersom han har avdøde søsken, vil evt barn av disse dele arven med den levende søsteren (merkelig formulering, men er du heldig skjønner du hva jeg mener....) Dersom ungkaren har foreldre i live, arver disse før søsken.

Gården må vel selges dersom ingen arvinger vil overta?

Søster er eneste søsken, og ingen foreldre lever.

Hvis det yngste barnet til søster ønsker å overta gården, hvordan vil det bli da? Må h*n betale ut søskenet sitt eller får søskenet større annen arv (hvis du skjønner hva jeg mener).

Skrevet

Har vedkommende hatt andre, nå avdøde søsken så har eventuelle etterkommere av disse arverett etter sine foreldre. Altså, disse vil arve det foreldrene hadde rett på. Litt klønete formulert, kanskje.

Det finnes ingen andre søsken, og ingen levende foreldre.

Skrevet

Nei, men boretten opphører vel ved hennes død?

I såfall kan han testamentere bort hus med søster inni.

Ja, det visste jeg - huff - tenk å bli testamentert bort til JV!

Skrevet

Ja, det visste jeg - huff - tenk å bli testamentert bort til JV!

Hvilken fantastisk trussel han kan bruke; "oppfører du deg ikke, så testamenterer jeg deg til vitnene"...*s*

Skrevet

Hvilken fantastisk trussel han kan bruke; "oppfører du deg ikke, så testamenterer jeg deg til vitnene"...*s*

Hun ønsker å flytte - hun vet at det er hun som arver når han er død - men han vil ikke hun skal flytte og da skal han testamentere det bort...så da mister hun alt - men samma kan det være.

Skrevet

Søster er eneste søsken, og ingen foreldre lever.

Hvis det yngste barnet til søster ønsker å overta gården, hvordan vil det bli da? Må h*n betale ut søskenet sitt eller får søskenet større annen arv (hvis du skjønner hva jeg mener).

Det blir vel litt opp til hver enkelt tilfelle. I praksis skal de arve likt, og om den som tar over bruker arvede penger eller andre midler til å kjøpe ut søskenet går vel for det samme.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det finnes ingen andre søsken, og ingen levende foreldre.

Er det odel på gården har søster best odel, så hennes barn der den eldste av barna har odelsrett foran yngre søsken.

Søster kan fraskrive seg odelsrett, samme kan hennes barn om de er myndige. Man kan ikke fraskrive seg odelsrett på vegne av umyndige barn uten at overformynderiet må inn i bildet.

Dette gjelder _gården_, penger og innbo kan han gjøre med som han vil.

Skrevet

Er det odel på gården har søster best odel, så hennes barn der den eldste av barna har odelsrett foran yngre søsken.

Søster kan fraskrive seg odelsrett, samme kan hennes barn om de er myndige. Man kan ikke fraskrive seg odelsrett på vegne av umyndige barn uten at overformynderiet må inn i bildet.

Dette gjelder _gården_, penger og innbo kan han gjøre med som han vil.

La oss si at søsterens yngste barn (myndig) ønsker å overta gården. Hvordan går man da frem? Vil søsterens eldste barn måtte motta noen form for kompensasjon? Vil det koste mye å kjøpe gården (skjønner jo at det er umulig å si, men vil den bli solgt til takst)?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...