Gå til innhold

Bygge på huset

Anbefalte innlegg

Gjest Husbyggeren
Skrevet

Vi ønsker å bygge på huset. Hvordan går vi frem? Noen som vet? Takker for alle svar og evt. linker!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaffe seg en hammer kanske?

Når du spør så svevende, uten å være konkret om HVA du ønsker vi skal bidra med, så må du nesten regne med slike svar.

Skrevet

Du kan f.eks. sjekke på din kommunes hjemmesider og se hva de sier om saksbehandling ol.

Hvis jeg skulle ha bygget på, så hadde jeg alliert meg med en dyktig byggmester og startet med å diskutere ønsker, budsjettramme, muligheter osv. med vedkommende.

Skrevet

Når du spør så svevende, uten å være konkret om HVA du ønsker vi skal bidra med, så må du nesten regne med slike svar.

Jeg synes ikke det er vanskelig å skjønne hva trådstarter trenger hjelp til. Hun lurer på hva hun starter med først (søknader, tegninger osv.). Hammeren kommer nok ganske langt bak på lista. See? :-)

Skrevet

1. Bli enige med dere selv om hva det er dere vil oppnå med utbyggingen. Sjekke med bank og konto hva dere har råd til.

2. Ta kontakt med byggefirma, evnt flere for å få anbud. Også viktig i disse tider å få et tidsspekter, da mange byggefirma har køer ut i 2008...

3. Sjekke reguleringsplan for området, samt behandlingstid i kommunen.

Skrevet

1. Bli enige med dere selv om hva det er dere vil oppnå med utbyggingen. Sjekke med bank og konto hva dere har råd til.

2. Ta kontakt med byggefirma, evnt flere for å få anbud. Også viktig i disse tider å få et tidsspekter, da mange byggefirma har køer ut i 2008...

3. Sjekke reguleringsplan for området, samt behandlingstid i kommunen.

Byggefirma? må man ha det? - vi hadde tenkt å gjøre tilsvarende selv vi - og bare sende melding -

Skrevet

Det første du gjør er å kontakte teksnisk etat i kommunen din - så du slipper å ha begynt før du vet om du har fått tillatelse. Så det er vel da lurt å troppe opp der med skisser/tegninger.

Så når du har fått tillatelse - som kan ta sin tid, så setter du i gang :)

Skrevet

Byggefirma? må man ha det? - vi hadde tenkt å gjøre tilsvarende selv vi - og bare sende melding -

Det avhenger av hvor omfattende endringer dere skal gjøre - og hvor flinke dere er til å fylle ut alle de ulike skjemaene som av og til kreves...

Skrevet

Det avhenger av hvor omfattende endringer dere skal gjøre - og hvor flinke dere er til å fylle ut alle de ulike skjemaene som av og til kreves...

Jeg er jo meget flink da - jeg er en sånn skjemaelsker - det har bare stoppet opp for meg da jeg skulle fylle ut papirer ang utsendelse av blader i Posten...da ga jeg opp gitt! HEHE

Skrevet

Jeg er jo meget flink da - jeg er en sånn skjemaelsker - det har bare stoppet opp for meg da jeg skulle fylle ut papirer ang utsendelse av blader i Posten...da ga jeg opp gitt! HEHE

Hvis man har god tid, ikke skal gjøre for omfattende arbeider, og god tilgang til ekspertråd underveis, så tror jeg man kan gjøre mye på egenhånd. Men man trenger noen å spørre til råds!

*priser meg lykkelig som kjenner en profesjonell tusenkunstner med mobiltelefon*

Skrevet

Hihi, det går sikkert an å gjøre det selv, men ikke for sånne ubrukelige nogsagter som oss! ;-)

Gjest Husbyggeren
Skrevet

Jeg synes ikke det er vanskelig å skjønne hva trådstarter trenger hjelp til. Hun lurer på hva hun starter med først (søknader, tegninger osv.). Hammeren kommer nok ganske langt bak på lista. See? :-)

Takk skal du ha:) Har ikke bygget på hus før. Tenkte litt i hvilken rekkefølge jeg skulle gjøre ting. Burde kanskje kontakte en arkitekt først? Er ikke så flink med hverken skisser eller hammer;)

Gjest Husbyggeren
Skrevet

Jeg tenkte på fremdriften i forhold til arkitekt, skisser/tegninger, søknader osv.

Ofte vet en sånn ca hvordan en ønsker at utbygget skal se ut, men når en ikke har vært bort i lignende saker før, tenkte jeg det var greit å spørre noen som hadde gjort det.

Ut i fra svaret ditt, har du vel neppe noe å bidra med - eller? Hadde trengt en med hammer litt uti prossessen. Er ikke noe praktiker:)

Skrevet

Jeg tenkte på fremdriften i forhold til arkitekt, skisser/tegninger, søknader osv.

Ofte vet en sånn ca hvordan en ønsker at utbygget skal se ut, men når en ikke har vært bort i lignende saker før, tenkte jeg det var greit å spørre noen som hadde gjort det.

Ut i fra svaret ditt, har du vel neppe noe å bidra med - eller? Hadde trengt en med hammer litt uti prossessen. Er ikke noe praktiker:)

Jeg vil anbefale å bruke ressurser på skikkelig planlegging, evnt arkitekt hvis det er noe omfattende dere skal gjøre. Ja, det koster penger, men iallefall for vårt vedkommende var det verdt hvert øre. Vi hadde jo tegnet og planlagt litt på egenhånd, men etter at vi hadde hatt møte med byggefirma og arkitekt, som egentlig ikke spurte _hvordan_ vi ville bygge ut, men _hva_ det var vi ville oppnå, så fikk vi et forslag som var 100 ganger bedre enn noe vi hadde kommet på selv. Man har lett for å bli opphengt i ting og ikke klare å tenke helt nytt og uavhengig n år man bor oppi det selv.

Lykke til!

Skrevet

Takk skal du ha:) Har ikke bygget på hus før. Tenkte litt i hvilken rekkefølge jeg skulle gjøre ting. Burde kanskje kontakte en arkitekt først? Er ikke så flink med hverken skisser eller hammer;)

Hmm, jeg hadde nok vært like hjelpeløs som deg ;-)

Når vi skulle begynne å bygge garasje kontakta vi samme husfirma som bygde huset vårt. De ordna med alle søknader osv, så vi slapp å tenke på slikt selv.

Godt mulig du kan gjøre det slik når du skal bygge på et hus også. Husfirmaer har jo gjerne arkitekter ansatt.

Skal du ikke gå via husfirma, bør du sikkert først kontakte en/to arkitekter, ja. Jeg antar de kan geleide deg videre i prosessen.

Lykke til :-)

Gjest Husbyggeren
Skrevet

Jeg vil anbefale å bruke ressurser på skikkelig planlegging, evnt arkitekt hvis det er noe omfattende dere skal gjøre. Ja, det koster penger, men iallefall for vårt vedkommende var det verdt hvert øre. Vi hadde jo tegnet og planlagt litt på egenhånd, men etter at vi hadde hatt møte med byggefirma og arkitekt, som egentlig ikke spurte _hvordan_ vi ville bygge ut, men _hva_ det var vi ville oppnå, så fikk vi et forslag som var 100 ganger bedre enn noe vi hadde kommet på selv. Man har lett for å bli opphengt i ting og ikke klare å tenke helt nytt og uavhengig n år man bor oppi det selv.

Lykke til!

Skal kontakte arkitekt i mrg!! Hvor mye kom dette på sånn ca??? Trenger vel først et utkast, før endelig tegning. Må vel få godkjenning fra kommunen først.

Skrevet

Skal kontakte arkitekt i mrg!! Hvor mye kom dette på sånn ca??? Trenger vel først et utkast, før endelig tegning. Må vel få godkjenning fra kommunen først.

Heia!

Jeg mener at prosjektering kom på ca 20000 kr. Da tok også byggefirma seg av alt papirarbeid ift kommunen og naboer.

Vi hadde tegningene i orden før papirene ble sendt til kommunen. Tror ikke de vil behandle saken før alt er på plass i planene. De må jo bl.a. vite alt om takhøyde, avstand ift vei og naboeiendommer osv osv.

Gjest Husbyggeren
Skrevet

Heia!

Jeg mener at prosjektering kom på ca 20000 kr. Da tok også byggefirma seg av alt papirarbeid ift kommunen og naboer.

Vi hadde tegningene i orden før papirene ble sendt til kommunen. Tror ikke de vil behandle saken før alt er på plass i planene. De må jo bl.a. vite alt om takhøyde, avstand ift vei og naboeiendommer osv osv.

Takk for svar:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...