Gå til innhold

Det er så varmt!

Anbefalte innlegg

Gjest Dør av varme
Skrevet

Vi har et ca 1,5 år gammelt hus. Problemet er at det er så forferdelig varmt her inne - sjelden vært under 30 grader inne i sommer.. Det sier seg selv at det ikke er helt holdbart. Selv om alle vinduer/dører er oppe, klarer vi ikke å senke temp til mer enn minimum 28 grader. Har til og med en mobil aircondition, den kan klare å senke til 28 grader fra 36. Verste dagen var det 38 grader inne. Noen som har vært i samme situasjon? Det er jo ikke så varmt hos andre.

Er huset vårt "for godt" isolert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper det meste kommer inn gjennom vinduer. Monter vindusmarkiser. Eller monter fast klimaanlegg i øverste etasje, ikke kjøp for smått. Handle det i Sverige, derfra får du også billig montør. Eller en vanlig rørlegger greier også montere.

Gjest Dør av varme
Skrevet

Tipper det meste kommer inn gjennom vinduer. Monter vindusmarkiser. Eller monter fast klimaanlegg i øverste etasje, ikke kjøp for smått. Handle det i Sverige, derfra får du også billig montør. Eller en vanlig rørlegger greier også montere.

Når vi bruker aircondition lukker vi alle dører og vinduer, ellers funker det jo dårlig. Men jeg synes det fortsatt er forferdelig varmt. Vi har veldig åpen løsning i huset, så rommene er store. Kan dette ha noe å si?

Skrevet

Når vi bruker aircondition lukker vi alle dører og vinduer, ellers funker det jo dårlig. Men jeg synes det fortsatt er forferdelig varmt. Vi har veldig åpen løsning i huset, så rommene er store. Kan dette ha noe å si?

Hvor mange btu klarer maskinen å flytte? Det er snakk om å flytte varme innenfra rommet og ut i friluft. Og du må lukke flest mulig dører og vinduer for ikke å slippe ut den kalde lufta.

Jeg har en flyttbar med luftslange på 14 000 btu, og den kjøler ned ca 30 kvm fra 30 til 22-23 grader på ettermiddagen. Det tar ca 2 timer. Det er relativt lavt under taket. Slangen er bare 40 cm lang og rett ut av et hull i veggen skåret ut for maskinen. Er den lang og krokete, blir det mindre effekt. Mye mindre. Alt som hindrer luftstrømmen i slangen er negativt.

Det er voldsomme mengder energi.

Et luftkondisjoneringsfirma regner ut hva

av du må ha. Rundt 30-40 tusen kroner koster det nok, men da blir det himmelrik, og en svær strømregning.

Gjest Dør av varmen
Skrevet

Hvor mange btu klarer maskinen å flytte? Det er snakk om å flytte varme innenfra rommet og ut i friluft. Og du må lukke flest mulig dører og vinduer for ikke å slippe ut den kalde lufta.

Jeg har en flyttbar med luftslange på 14 000 btu, og den kjøler ned ca 30 kvm fra 30 til 22-23 grader på ettermiddagen. Det tar ca 2 timer. Det er relativt lavt under taket. Slangen er bare 40 cm lang og rett ut av et hull i veggen skåret ut for maskinen. Er den lang og krokete, blir det mindre effekt. Mye mindre. Alt som hindrer luftstrømmen i slangen er negativt.

Det er voldsomme mengder energi.

Et luftkondisjoneringsfirma regner ut hva

av du må ha. Rundt 30-40 tusen kroner koster det nok, men da blir det himmelrik, og en svær strømregning.

Jeg er litt usikker. Det er en med slange, vi har ikke laget noe hull i veggen, men har puttet slangen inn i pipa. Dette er sikkert ikke det mest effektive, men aircon er bare på lån.

Skrevet

Jeg er litt usikker. Det er en med slange, vi har ikke laget noe hull i veggen, men har puttet slangen inn i pipa. Dette er sikkert ikke det mest effektive, men aircon er bare på lån.

Det er ganske sikkert ikke noe særlig. Det er en billig løsning med liten kapasitet. Med lang krokete slange som peker oppover blir det enda dårligere. Dere får lufta litt bare.

Hvis dere har et middelstort hus, trenger dere 30-50 000 btu, sikkert 10 ganger mer enn den dere bruker nå. Da settes det opp en boks på skyggesiden av huset, to rør inn, og en nærmest lydløs flat kasse i taket med fjernkontroll. Og _masse_ kald luft. Varmepumpe om vinteren.

Skrevet

Bruk i allefall persienner eller noe som stenger for vinduene, det er første bud!

Skrevet

Slå av varmekablene? :)

Sette huset i skyggen under en parasoll?

Kjøpe 50 kbm is og ha på loftet?

Skrevet

Sette huset i skyggen under en parasoll?

Kjøpe 50 kbm is og ha på loftet?

I hvert fall ikke la det stå ute under sola hele dagen ;D

Skrevet

I hvert fall ikke la det stå ute under sola hele dagen ;D

Sola varmer opp huset om dagen, og det lagrer uhorvelig mye energi i mur, møbler, vegger og tak.

10-15 tusen watt om sommern ganget med 8-10 timer. Hvis det klarer å trenge inn gjennom isolering, stråle inn av vinduer og komme inn via lufta. Det skal fjernes igjen hvis det skal bli levelig inne. Det krever enormt mye tid og energi å fjerne.

Skrevet

Utvendige persienner er mest effektivt for å hindre at sola varmer opp huset gjennom store vindusflater. vi senket tempen i stua flere grader den sommeren vi monterte sånne.

Gjest Dør av varme
Skrevet

Utvendige persienner er mest effektivt for å hindre at sola varmer opp huset gjennom store vindusflater. vi senket tempen i stua flere grader den sommeren vi monterte sånne.

HAr persienner på alle vinduer, pluss markise..

Skrevet

Er loftet isolert? Taket absorberer mye varme. Takstein og sort papp er reine stekepanner. Er det ikke nok lufting under og isolasjon, kan du få noen til å se på det.

Skrevet

hva er mobil AC? er det det samme som vanlig AC?

*dum*

Gjest Dør av varme
Skrevet

Er loftet isolert? Taket absorberer mye varme. Takstein og sort papp er reine stekepanner. Er det ikke nok lufting under og isolasjon, kan du få noen til å se på det.

Det er et kryploft. Har shingel, ikke takstein. Det er i hvert fall ikke mulig å gå opp dit, men som sagt bare et lagersted, ikke oppholdssted - kan såvidt stå oppreist jeg

Skrevet

Det er et kryploft. Har shingel, ikke takstein. Det er i hvert fall ikke mulig å gå opp dit, men som sagt bare et lagersted, ikke oppholdssted - kan såvidt stå oppreist jeg

Mål temperaturen på loftet, og ulike steder oppe under takene i etasjene, på gulvet i ulike rom når alle dører og vinduer har vært lukket lenge. Det kan sette deg på sporet av varmens kilde. er det veldige forskjeller, så kan du være på sporet. Jeg tipper på loftet og utilstrekkelig ventilasjon. Montere elektrisk avtrekkspipe og ventiler der?

Skrevet

Persienner på innsiden hjelper ikke noe særlig. Du må stoppe varmestrålingen på utsiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...