Gå til innhold

Hvor mye ville dere turt å låne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg haaaar så lyst til å flytte...*sukk*

Tingenes tilstand:

Bor i en av de store byene (skitt heller - Bergen vel! :o), og vi eier en treroms som ligger ganske sentralt. Kjøpte for to år siden. Syns det er vanskelig å estimere verdiøkningen, men tilsvarende (i samme blokk) gikk i fjor sommer for 200 000 mer enn vi betalte for vår året før.

Har sittet på Finn og siklet i månedsvis, og funnet et kjempekoselig rekkehus som selvsagt ligger AKKURAT der vi kunne tenke oss å bo. Men det koster jo.

Sambo tjener rundt 300 000, jeg rundt 200 000. Men jeg planlegger å studere neste høst, og da blir det jo magrere. Skal studere i tre år, og vil tjene knappe 300 000 når jeg er ferdig.

Er det galskap å kjøpe nå? Er redd gapet mellom hva vi får for leiligheten vi bor i og et rekkehus med noenlunde størrelse bare blir større og større etterhvert som tiden går....

Hva ville dere satt som minimusbeløp igjen på konto etter at faste regninger er betalt (eks mat)?

Vi har ett barn.

Jeg vil jeg vil, men mannen min (som jeg må innrømme har berdre økonomisk sans enn meg) er skeptisk og vil vente.

Videoannonse
Annonse
Gjest jeg vil ha sol
Skrevet

vi sitter med fullt lån på hus og lever på 1 1/2 inntekt. Til høsten begynner jeg også å studere, men vi klarer nok fint det selv om det blir trang økonomi. Alt etter hva man er innstilt på.

Rundt 5-6000 +- sitter vi igjen med, men vi er fire i familien og da skal det dekke mat, klær, fritidsaktiviteter, bensin etc. Det går helt fint.

Skrevet

Mine småp filosoferinger om dette er som følger:

Om man er nøysom og får et godt lån, kan man nok betjene lån tilsvarende cirka 3 ganger familiens bruttoinntekt.

Som student vil du vel ha en cirka 70.000,- å rutte med om du tar stipend og lån (?), plusser på 10.000 i barnetrygd og 300.000 som din samboer tjener - og kommer da til at dere vil greie å betjene lån på cirka 1,1 million - såfremt all luksus tas ut av deres liv.

Med cirka 200.000 i mulig opptjent boligkapital gjennom verdiøkning på boligen dere har nå, er 1,3 millioner et absolutt maksimum av hva dere kan ha disponibelt til kjøp.

Og da forutsettes det at husleie/fellesgjeld er under gjennomsnittlig lave på evt. nytt bosted.

Et lite innspill dette, håper det er mer oppklarende enn forvirrende ;-)

Skrevet

Om man er nøysom og får et godt lån, kan man nok betjene lån tilsvarende cirka 3 ganger familiens bruttoinntekt.

Som student vil du vel ha en cirka 70.000,- å rutte med om du tar stipend og lån (?), plusser på 10.000 i barnetrygd og 300.000 som din samboer tjener - og kommer da til at dere vil greie å betjene lån på cirka 1,1 million - såfremt all luksus tas ut av deres liv.

Med cirka 200.000 i mulig opptjent boligkapital gjennom verdiøkning på boligen dere har nå, er 1,3 millioner et absolutt maksimum av hva dere kan ha disponibelt til kjøp.

Og da forutsettes det at husleie/fellesgjeld er under gjennomsnittlig lave på evt. nytt bosted.

:o(

Det er ikke det du skal si! Du skal si: "Klart det går bra! Dere klarer det! Kjøp drømmehuset med god samvittighet!"

*gjeiper til Hawkwind*

Skrevet

:o(

Det er ikke det du skal si! Du skal si: "Klart det går bra! Dere klarer det! Kjøp drømmehuset med god samvittighet!"

*gjeiper til Hawkwind*

Med andre ord: Tallene i mitt regnestykke passet ikke helt inn i drømmen om drømmehuset?

Skrevet

Men altså:

Vi kjøpte for to år siden som sagt, og da var sambo student. Og jeg tjener jo som sagt gørrlite.

Vi har allerede 1,1 i lån, og har i løpet av tiden vi har bodd her faktisk lagt oss opp en del penger (betalt ekstra ned på lånet). I tillegg har vi fått barn, så jeg har bare hatt 80% inntekt det siste året.

Og det har jo gått veldig fint?

Hva regner du som minimusbeløp etter regninger da? Når man er tre? Vil gjerne ha deg til å utdype litt :o)

P.S: Selvsagt er det kjipt å ha et personlig forbruk på 0. Men man blir jo vant til det. Og det er forbigående.

Forresten: Opererer ikke bankene med en sånn nedre grense til livsoppholdelse eller noe? Hva er den på, vet du det?

Skrevet

Med andre ord: Tallene i mitt regnestykke passet ikke helt inn i drømmen om drømmehuset?

Ikke helt, hehe :o)

Skrevet

Men altså:

Vi kjøpte for to år siden som sagt, og da var sambo student. Og jeg tjener jo som sagt gørrlite.

Vi har allerede 1,1 i lån, og har i løpet av tiden vi har bodd her faktisk lagt oss opp en del penger (betalt ekstra ned på lånet). I tillegg har vi fått barn, så jeg har bare hatt 80% inntekt det siste året.

Og det har jo gått veldig fint?

Hva regner du som minimusbeløp etter regninger da? Når man er tre? Vil gjerne ha deg til å utdype litt :o)

P.S: Selvsagt er det kjipt å ha et personlig forbruk på 0. Men man blir jo vant til det. Og det er forbigående.

Forresten: Opererer ikke bankene med en sånn nedre grense til livsoppholdelse eller noe? Hva er den på, vet du det?

Bankene har som standard operert med at man kan ha lån på inntil 2,5 ganger brutto inntekt.

Har man tenkt gjennom økonomien nøye og kan legge frem budsjetter som tilsier at man kan klare mer, kan man i en del tilfeller få lån på 3 ganger brutto inntekt.

Tjener man mye, er kriteriene en del annerledes selvsagt - men det er jo ikke tilfellet her.

I forhold til hva man trenger av privat økonomi, så vil man nok klare seg med rundt 5000 i måneden til mat og klær; kanskje ned mot 4000 og hvis man er svært nøysom, samt at ingen røyker eller har behov for ymse remedier fra apotek på fast basis.

Har man bil, pluss på 2000 i måneden for kjøp, reparasjon, forsikring og bensin som gjennomsnittlig månedsutgift; som minimum. Kjører man svært lite, reduser til 1500,-.

Dette betinger da at man ikke har billån, selvsagt. Og at man er dyktig til å få mye bil for lite penger hver gang man kjøper, og at man får fikset på kjerra selv fremfor å sende den på verksted hver gang noe må gjøres med den.

Var det noe mer opplysende?

Skrevet

Bankene har som standard operert med at man kan ha lån på inntil 2,5 ganger brutto inntekt.

Har man tenkt gjennom økonomien nøye og kan legge frem budsjetter som tilsier at man kan klare mer, kan man i en del tilfeller få lån på 3 ganger brutto inntekt.

Tjener man mye, er kriteriene en del annerledes selvsagt - men det er jo ikke tilfellet her.

I forhold til hva man trenger av privat økonomi, så vil man nok klare seg med rundt 5000 i måneden til mat og klær; kanskje ned mot 4000 og hvis man er svært nøysom, samt at ingen røyker eller har behov for ymse remedier fra apotek på fast basis.

Har man bil, pluss på 2000 i måneden for kjøp, reparasjon, forsikring og bensin som gjennomsnittlig månedsutgift; som minimum. Kjører man svært lite, reduser til 1500,-.

Dette betinger da at man ikke har billån, selvsagt. Og at man er dyktig til å få mye bil for lite penger hver gang man kjøper, og at man får fikset på kjerra selv fremfor å sende den på verksted hver gang noe må gjøres med den.

Var det noe mer opplysende?

*sukk*

Ja.

Drømmehuset må vel kanskje fare denne gangen :o(

Typisk når man finner AKKURAT det man vil ha!

Gjest kanskej vi sløser?
Skrevet

vi sitter med fullt lån på hus og lever på 1 1/2 inntekt. Til høsten begynner jeg også å studere, men vi klarer nok fint det selv om det blir trang økonomi. Alt etter hva man er innstilt på.

Rundt 5-6000 +- sitter vi igjen med, men vi er fire i familien og da skal det dekke mat, klær, fritidsaktiviteter, bensin etc. Det går helt fint.

Går det helt fint å sitte igjen med 5000 til mat, klær osv for 4 stk?

Vi bruker 6000 bare i mat, vi. Synes ikke vi er så sløsete, men.

Kan du gi meg en ukesmeny i henhold til ditt budsjett?

Skrevet

Når hun sier "helt fint" vil jeg tro de snur litt på kronene, handler klær og sko på salg og sånt ja. 5-6000,- til klær og mat for 4 personer kan umulig være veldig fett.

Skrevet

Det går neppe helt fint, og jeg misunner dem ikke.

Gjest ikkesant??
Skrevet

Akkurat det lurer jeg også på. Og er det verdt å bo så råflott at man må leve såå sparsommelig? Vi har valgt å bo rimelig, vi har lave utgifter og føler oss ikke fattige. Det høres ut som et bekymringsfullt liv å bo seg i hjæl

Skrevet

Når hun sier "helt fint" vil jeg tro de snur litt på kronene, handler klær og sko på salg og sånt ja. 5-6000,- til klær og mat for 4 personer kan umulig være veldig fett.

Mer enn det er luksus å regne, syns jeg - men jeg kjøper jo ikke klær hele tiden -hvem er det som trenger det liksom?

Skrevet

Sjekk SIFO satsene. Dere kan jo legge dere litt under det og fortsatt leve bra.

Sjekk SIFO og evt Husbanken sine hjemmesider for budsjett.

Tror budsjettet til Husbanken ligger under kommune, og under startlån.

Gjest Snuppetuppaluppa
Skrevet

På Dinside er det en kalkulator hvor du legger inn ditt forbruk, og den sier deg hvor mye du kan låne til tre forskjellige slags renter.

Vi flyttet fra leilighet til flermannsbolig og slapp husleien, var ikke så mye mer tror jeg. Et huslån kan man jo også ta over mange år etc. Under studier kan man jo leve avdragsfritt.

Det er fint å ha bedre plass, men mer som må gjøres med hus og hage.

Selv angrer jeg på at vi ikke bygde den gangen, men undersøkte ikke da vi mente vi hadde for dårlig råd.

Skrevet

Jeg får en avis hvor det ofte er forslag til ukemeny (middag) til fire personer for max. 500 kr i uka (2000 i måneden). Reelt blir det mindre fordi man f.eks. ikke trenger kjøpe salt, krydder osv. hver uke. Klarer man seg med 1000 kr (!?) til andre måltider, blir det 2000 kr igjen til andre utgifter.

Her er et menyeksempel:

Mandag:

Spaghetti med kjøttsaus (delvis ferdigrett)

Tirsdag:

Tomatpai

Onsdag:

Fiskefileter med persillepoteter

Torsdag:

Krydrede kjøttboller på tomatisert pasta

Fredag:

Kylling i ertesautee med potetstappe

Lørdag:

Skalldyrspyd med karrysaus og ris

Søndag:

Enebærgryte med persillerøtter

Skrevet

Jeg får en avis hvor det ofte er forslag til ukemeny (middag) til fire personer for max. 500 kr i uka (2000 i måneden). Reelt blir det mindre fordi man f.eks. ikke trenger kjøpe salt, krydder osv. hver uke. Klarer man seg med 1000 kr (!?) til andre måltider, blir det 2000 kr igjen til andre utgifter.

Her er et menyeksempel:

Mandag:

Tirsdag:

Tomatpai

Onsdag:

Torsdag:

Fredag:

Lørdag:

Søndag:

Usikker på om man hadde fått små barn med på disse middagene gitt.

Mine hadde blånektet på de fleste av dem ihvertfall ;-)

Og 1000,- i måneden til øvrige måltider er definitivt litt lite. Med 4 personer går det fort et brød om dagen, og en halvannen liter med melk. Pluss at man skal ha pålegg.

Litt avhengig av hva man kjøper blir det minimum 500,- bare til melk og brød. 500,- til pålegg i løpet av en måned da høres veldig lite ut for meg.

I tillegg er det andre husholdningsting man som regel kjøper. Såpe, tannkrem, div. hygieneprodukter, kaffe, lørdagsgodt, dopapir, rengjøringsprodukter etc.

Skrevet

Her er et menyeksempel:

Mandag:

Tirsdag:

Tomatpai

Onsdag:

Torsdag:

Fredag:

Lørdag:

Søndag:

*Ler meg ihjel* Mine unger hadde også nektet å spise det meste av det der. :o) Hva skjedde med fiskekaker, kjøttkaker, pølser, pannekaker og grøt!?

Skrevet

Usikker på om man hadde fått små barn med på disse middagene gitt.

Mine hadde blånektet på de fleste av dem ihvertfall ;-)

Og 1000,- i måneden til øvrige måltider er definitivt litt lite. Med 4 personer går det fort et brød om dagen, og en halvannen liter med melk. Pluss at man skal ha pålegg.

Litt avhengig av hva man kjøper blir det minimum 500,- bare til melk og brød. 500,- til pålegg i løpet av en måned da høres veldig lite ut for meg.

I tillegg er det andre husholdningsting man som regel kjøper. Såpe, tannkrem, div. hygieneprodukter, kaffe, lørdagsgodt, dopapir, rengjøringsprodukter etc.

Det var bare eksempler. De fleste unger spiser vel spaghetti med kjøttsaus regner jeg med...

Brød kan dessuten bakes selv, og pålegg kan gjøres billig hvis man har det smått... Man kan spare mye på andre ting ved å hamstre når det er gode tilbud. Slitsomt, men nødvendig for noen og fullt mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...