Gå til innhold

Hvor mye ville dere turt å låne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

*Ler meg ihjel* Mine unger hadde også nektet å spise det meste av det der. :o) Hva skjedde med fiskekaker, kjøttkaker, pølser, pannekaker og grøt!?

Enig, det er mye rart. Men dama bak oppskriftene skal jo finne på noe nytt hver uke, og få trenger oppskrift til hvordan man steker fiskekaker. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var bare eksempler. De fleste unger spiser vel spaghetti med kjøttsaus regner jeg med...

Brød kan dessuten bakes selv, og pålegg kan gjøres billig hvis man har det smått... Man kan spare mye på andre ting ved å hamstre når det er gode tilbud. Slitsomt, men nødvendig for noen og fullt mulig.

Hjemmebakt brød er faktisk dyrere enn billigkneipen på super'n.

Og begrenset hvor billig man kan få pålegg.

Vi voksne kan alltids greie oss med det billigst mulige; men barna har litt større krav. Og disse mås tas hensyn til om man skal unngå å få barn som får et negativt forhold til matinntak.

I tillegg er barna i større grad enn voksne avhengig av balanse i ernæringen; de vokser og må/bør få i seg variert kost.

Klart man kan la være å se an den faktoren, men da svikter man i foreldreansvaret også.

Og hamstring er en fin ting, gjør det stadig vekk ;-)

Skrevet

Vi voksne kan alltids greie oss med det billigst mulige; men barna har litt større krav. Og disse mås tas hensyn til om man skal unngå å få barn som får et negativt forhold til matinntak.

I tillegg er barna i større grad enn voksne avhengig av balanse i ernæringen; de vokser og må/bør få i seg variert kost.

Klart man kan la være å se an den faktoren, men da svikter man i foreldreansvaret også.

Men husk at det er mye mer mat i hjemmebakt brød enn i luft-kneip. :o) Du må spise sikkert 4 skiver luftkneip mot 1-2 skiver hjemmebakt brød for å bli like mett.

Skrevet

"Vi voksne kan alltids greie oss med det billigst mulige; men barna har litt større krav. Og disse mås tas hensyn til om man skal unngå å få barn som får et negativt forhold til matinntak."

Selv er jeg nå mer kravstor enn de barna jeg kjenner. :-)

"I tillegg er barna i større grad enn voksne avhengig av balanse i ernæringen; de vokser og må/bør få i seg variert kost."

Sunn mat bør ikke bety dyr mat. :-) Selv passer jeg på hva jeg spiser, og spiser mye variert, sjelden det samme til middag to ganger i måneden, og jeg lever smått.

Dessuten er den billigste kneipen vel uansett ikke å foretrekke ernæringsmessig. Godt grovbrød kan de fleste i hvertfall lage billigere selv.

Skrevet

"Vi voksne kan alltids greie oss med det billigst mulige; men barna har litt større krav. Og disse mås tas hensyn til om man skal unngå å få barn som får et negativt forhold til matinntak."

Selv er jeg nå mer kravstor enn de barna jeg kjenner. :-)

"I tillegg er barna i større grad enn voksne avhengig av balanse i ernæringen; de vokser og må/bør få i seg variert kost."

Sunn mat bør ikke bety dyr mat. :-) Selv passer jeg på hva jeg spiser, og spiser mye variert, sjelden det samme til middag to ganger i måneden, og jeg lever smått.

Dessuten er den billigste kneipen vel uansett ikke å foretrekke ernæringsmessig. Godt grovbrød kan de fleste i hvertfall lage billigere selv.

Sjekket med "Din Side" kalkisen som nhd linket til.

To voksne og to barn som levde "ekstremt billig" ble beregnet til å bruke i underkant av 8000,- i måneden til mat og husholdningsartikler.

Sånn helt apropos ;-)

Skrevet

Men husk at det er mye mer mat i hjemmebakt brød enn i luft-kneip. :o) Du må spise sikkert 4 skiver luftkneip mot 1-2 skiver hjemmebakt brød for å bli like mett.

Jepp, men luftkneipen får du til 4 kroner stykket.

Et hjembakt brød koster vel fort en tier - litt avhengig av hva slags mel du bruker og sånn.

Skrevet

To voksne og to barn som levde "ekstremt billig" ble beregnet til å bruke i underkant av 8000,- i måneden til mat og husholdningsartikler.

Sånn helt apropos ;-)

Sikkert, men husholdningen til foreldrene mine bruker mindre, og de er to voksne, to undommer og et barn som spiser middagsglass. De spiser både variert og sunt. :-)

SIFO sier 5720 kr til mat til to voksne og to barn mellom 4 og 6 år.

Skrevet

Jepp, men luftkneipen får du til 4 kroner stykket.

Et hjembakt brød koster vel fort en tier - litt avhengig av hva slags mel du bruker og sånn.

Jeg lager to hjembakte brød (med økologisk mel) til under en tier...

Skrevet

Sånn helt apropos ;-)

Jøss! Og vi har tre barn og bruker rundt 6000,-

Skrevet

Sikkert, men husholdningen til foreldrene mine bruker mindre, og de er to voksne, to undommer og et barn som spiser middagsglass. De spiser både variert og sunt. :-)

SIFO sier 5720 kr til mat til to voksne og to barn mellom 4 og 6 år.

Jepp.

Og husholdningsartikler kommer i tillegg.

Skrevet

Jepp.

Og husholdningsartikler kommer i tillegg.

Men SIFO er ikke alltid til å stole på synes jeg. F.eks. står det at jeg skal bruke rundt 500 kr i måneden på hygieneartikler. Jeg bruker max. 100.

Gjest kanskje vi sløser?
Skrevet

Jeg lager to hjembakte brød (med økologisk mel) til under en tier...

Oppskrift!!!!???!!

Mine hjemmebakte blir så "smuldrete", så jeg bruker ferdigblandinger, men ikke helt fornøyd med det, heller.

Skrevet

Oppskrift!!!!???!!

Mine hjemmebakte blir så "smuldrete", så jeg bruker ferdigblandinger, men ikke helt fornøyd med det, heller.

Jeg tar det på slump (noen ganger blir mine også smuldrete, men jeg synes ikke det gjør noe).

En halv pakke gjær oppløses i 3-3,5 dl fingervarmt vann. Ha i en ts sukker, 0,5-1 ts salt, 2-3 ss olje, litt rømme eller yoghurt naturell og mel etter smak. Jeg bruker rugmel, sammalt hvete, hvetekli eller havregryn og resten hvete. Bakes på 200 grader nederst i ovnen i ca. 20 minutter. Smaker også godt (eller bedre) som rundstykker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...