Gå til innhold

på hvilke områder i livet er du uvitende og kan stille dumme spørsmål?

Anbefalte innlegg

Gjest Aviaana
Skrevet

inspirert av tidligere tråder, som på adopsjonsforumet så lurer jeg på hva DU er uviten om?.

Jeg jobbet en stund som avlaster for en jente som var synshemmed. Før jeg begynte i den jobben så visste jeg ingenting om synshemmede.jeg kunne stille spørsmål som for synshemmede kunne virke sårende, og jeg både undervurderte og overvurderte henne på mange områder.

Nå etter å ha vært i gamet noen år, så blir jeg ofte sjokkert over hva andre tror om synshemmede. Jeg har fått spørsmål om hun kan spise selv, hvordan vi kommuniserer oss i mellom, om vi bruker blindeskrift og om hun går på do på egen hånd. Dette er en jente som er normalt intelligent men som er født uten syn.Så ser folk på meg med vantro når jeg sier at hun kan sende mail og surfe på internett.

Det er lett å glemme at jeg i begynnelsen var like blank og sikkert kunne lure på noe av det samme.

Og når det gjelder økonomi og politikk så vil folk antakelig tro at jeg har en svært lav IQ når jeg spør om ting der som må virke helt sprøtt for andre.

For ikke å snakke om ulike strengeinstrumenter.

Hva er deres uvitenhetsområder?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

13

• Dorthe

11

• Lillemus

9

• Prozak

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De fleste områder, egentlig :-)

Men jeg merker at det er noe jeg synes er ekstra vanskelig: Å formulere meg riktig hvis noen har mistet noen de er glade i - spesielt dersom det er snakk om barn. Vil virke deltagende, men ikke snokende eller sårende - og det er en balansegang jeg ikke tror jegmestrer særlig godt, dessverre.

Gjest Aviaana
Skrevet

De fleste områder, egentlig :-)

Men jeg merker at det er noe jeg synes er ekstra vanskelig: Å formulere meg riktig hvis noen har mistet noen de er glade i - spesielt dersom det er snakk om barn. Vil virke deltagende, men ikke snokende eller sårende - og det er en balansegang jeg ikke tror jegmestrer særlig godt, dessverre.

Hvis det er noen trøst, så tror vel ikke at noen fikser det der. Og det er jo ikke noe fasitsvar på hva man skal si i en slik situasjon.

Personlig ville jeg satt pris på at folk forsøkte selv om det ble dumt, enn at de ikke turde. Når man våger å si noe selv om man risikerer at det kan bli dumt, så bryr man seg. Og det er det viktigste.

Skrevet

Krigen i Midt-Østen. :o)

Det er mye jeg er blank på, men jeg håper og tror jeg klarer å styre unna de aller dummeste og mest sårende spørsmålene. Men det er mye jeg lurer på som sikkert er helt knallteit for dem som kan det.

Skrevet

Jeg har usedvanlig tungt for det når det gjelder økonomi...og det går ned en klaff i hjernen min bare jeg hører ordet forsikring.

*grøss*

Gjest Huff så flaut...
Skrevet

Når det gjelder nyere historie. Jeg har ikke peiling på hva cubakrisen var, eller hvorfor berlinmuren ble satt opp. Jeg vet den ble satt opp, men ikke hvorfor. Fikk såvidt 2 i historie på videregående. Jeg likte ikke det faget uansett.

Gjest her er jeg dum
Skrevet

Sende mail, kan jeg godt tro, men surfe på internett uten syn?

Skrevet

Jo mer jeg lærer om noe, jo mer skjønner jeg at det er mye jeg ikke vet.

Så jeg er nok mer eller mindre uvitende på de aller fleste områder. En grei innstilling å leve etter.

Skrevet

Skulle gjerne kunnet mer historie. Er ofte pinlig blank der :o)

Jeg hadde en grusom historielærer på vgs, så jeg kuttet undervisningen og tok faget som privatist. Sprengleste rett før eksamen og fikk en god karakter, men all kunnskapen var jo borte tre uker senere...

Skrevet

Jeg kan hjelpe deg med en del definisjoner:

Hvordan en synshemmet oppfatter sine omgivelser er vanskelig å fatte for en 100% seende, også definering av hva synshemming er. Synshemming er begrepet som sier noe om dennes problemer med synet. "Handikappet" beskriver ikke personens funksjon, men hvordan omgivelser er tilpasset i forhold til personens funksjonsevne. Dårlig tilpasning av miljøet medfører stort handikap, mens bedre tilpassing kan medføre at et handikap forsvinner helt.

Svaksynte vil, og kan med fordel utnytte sine synsrester. Mange svaksynte har ingen primær nytte av briller, men f eks sterkere lys, bedre kontraster og større skrift. Det unike med denne hemmingen er at den krever synsmomenter som også fullt seende kan dra nytte av.

Svaksynt er ikke nødvendigvis et brytningsoptisk problem i øyelinse som kan korrigeres med brille, men kan være sykdommer og skader i øyet, nerven og i hjernens behandlingsorganer.

Dessverre tror svært mange at svaksynte bare kan ta på seg briller, så er problemet vekk. Da kan vi bruke som eksempel de som har grå stær, eller katarakt, hvor linsa er blitt mer eller mindre ugjennomsiktig. Disse har absolutt ingen nytte av briller. Eller de som har "omvendt tunnellsyn" dvs ikke ser i midten av synsfeltet, kun i ytterkantene. Ingen brille kan hjelpe dem med det problemet.

De er altså kun den svaksynte selv som kan fortelle hvordan det oppleves, men ikke alltid hvordan problemet kan løses.

Enda et problem er at de ofte behandles som blinde og at vi andre vil lære dem blindeteknikker. Inntil ganske nylig ville lærere sette bind for øynene deres for å simulere blindhet slik at de kunne lære blindeteknikker! Respekten for individuelle ulikheter forsøkes fjernet på en respektløs måte, og vi andre finner det for komplisert å tilpasse tilbud til hver enkelt. Påstander som "du ser det du vil se, du!" eller "enten er du blind eller ikke?" Mange vil bare ikke høre på den svaksynte om hva de ser eller ikke ser. De blir ofte betraktet som tilbakestående og blir fratatt en del av menneskeverdet. Den et synsresten er meget viktig, da det å være blind er noe helt annet og egentlig uinteressant.

Synet er den viktigste informasjonskilden for hjernen, og den er sterkt konsentrert og innrettet på syn og behandling av synsinntrykk. En synshemming kan begrense en persons muligheter til å oppfatte hva som skjer og få med seg endringer, informasjon og hendelser. For et synshemmet barn kan et feil tilpasset miljø føre til understimulering og underutvikling sosialt og psykisk. Det er derfor svært viktig å få profesjonell hjelp til et synhemmmet barn veldig tidlig.

Har du en synshemmet kollega eller venn, så er det viktig å få nøyaktig informasjon om hva og hvor mye de ser og hva som er problemet. De kan fortelle deg nøyaktig hva som er begrensningene. Det er viktig å ikke være redd for å støte vedkommende. Ofte må vi stoppe opp og spørre om de får med seg alt som skjer, og noen ganger må en person få et visst ansvar for å få med vedkommende og bli kjent med problemet. Kunnskapene om det er nyttig også for seende, da god synlighet forenkler og letter arbeid og informasjon.

Skrevet

tekstbasert web, lese med punktskrift, en sånn plate som er koplet til pc'en, hvor punktskrift dukker opp. Funker som pokker. Sånn bruker han jeg er personlig assistent for. Bruker linux og surfer som bare det! Og han har god peil på data, driver og programmerer og sånn. Data er hans store lidenskap :)

Gjest Debra irl
Skrevet

Jeg er så nysgjerrig av meg at jeg spør om det meste. Kan hende jeg tråkker på noen tær, men mener selvfølgelig ikke å gjøre det, heller ikke å såre noen. Ikke spør jeg villt fremmede mennesker om det jeg lurer på heller. Kjenner mennesker med funksjonshemminger og noen som har adoptert. Vi har snakket i en god tone om tema jeg i ettertid ser her inne regnes som "tabu" og "veldig uintelligente og sårende" å snakke om. Så jeg har spurt om hvordan de opplevde meg og nysgjerrigheten min, og har fått negativ tilbakemelding på et par spørsmål, bortsett fra det har jeg blitt oppfattet som interessert og engasjert. Så det går vel på måten man spørs på og hvem man spør vil jeg tro?

Områder ellers i livet jeg er uvitende på? Tja, politikk syns jeg er vanvittig kjedelig. Økonomi er noe jeg bare _må_ forholde meg til. Skulle ønske jeg kunne mer eldre historie. Kan ingenting om fotball og bil.

Skrevet

Man kan surfe på nettet og ellers manøvrere seg rundt i Windows-baserte program (som fx Word, Excel etc.), både ved hjelp av såkalt leselist (det som Lucretia beskriver), og ved hjelp av syntetisk tale, altså at det som er på skjermen blir lest opp. Man kan manøvrere seg rundt i skjermbildene, menyene osv ved hjelp av hurtigtaster.

Jeg kjenner en blind person som både surfer på nett og ikke minst jobber som telefonselger. H*n manøvrerer seg rundt i programmene med den største letthet. Dessuten lager og redigerer h*n intern nyhetsavis i bedriften, med flere-spalters oppsett og flott layout. Er - utrolig nok kanskje - opptatt av fonter og layout! Får tekstbidrag fra kollegaer via mail. Kan også scanne dokumenter med OCR (tekstgjenkjenning) i tilfeller der dokumenter ikke foreligger elektronisk.

Gjest filosofine
Skrevet

Hvis det er noen trøst, så tror vel ikke at noen fikser det der. Og det er jo ikke noe fasitsvar på hva man skal si i en slik situasjon.

Personlig ville jeg satt pris på at folk forsøkte selv om det ble dumt, enn at de ikke turde. Når man våger å si noe selv om man risikerer at det kan bli dumt, så bryr man seg. Og det er det viktigste.

Musikk er jeg blank på. Og det synes jeg er flaut. Spesielt når det er ofte et tema som kommer opp i bli-kjent-fasen. Jeg liker å høre på musikk, men vet sjeldent hvilke grupper eller artister som jeg liker.

Gjest filosofine
Skrevet

Musikk er jeg blank på. Og det synes jeg er flaut. Spesielt når det er ofte et tema som kommer opp i bli-kjent-fasen. Jeg liker å høre på musikk, men vet sjeldent hvilke grupper eller artister som jeg liker.

Skrevet

SPORT!

Er uten tvil det jeg er dummest i av aktuelle emner som blir diskutert støtt og stadig...

Men det interesserer meg rett og slett ikke. Og da er det ikke så lett å engasjere seg heller...

Gjest Aviaana
Skrevet

"Sende mail, kan jeg godt tro, men surfe på internett uten syn? "

Jeg leste litt fort og trodde du skrev "uten tilsyn". Syntes det var voldsomt til umyndiggjøring av synshemmede;)

Men du har jo fått et bra svar av Gemini. Noen nettsider er jo vanskeligere å navigere seg gjennom pga mye grafikk etc.

Skrevet

Det er garantert flere områder, men jeg kommer ikke på noen sånn på sparket. Jeg forsøker å ihvertfall vite _litt_ om så mye som mulig (helst alt), men det er selvføglelig ting jeg ikke vet noe om. SAP, f.eks, er noe jeg har tilnærmet null kjenskap til.

"........................................"

Skrevet

"Sende mail, kan jeg godt tro, men surfe på internett uten syn? "

Jeg leste litt fort og trodde du skrev "uten tilsyn". Syntes det var voldsomt til umyndiggjøring av synshemmede;)

Men du har jo fått et bra svar av Gemini. Noen nettsider er jo vanskeligere å navigere seg gjennom pga mye grafikk etc.

Ja, særlig hvis grafikken mangler ALT-tags.

Skrevet

Det er garantert flere områder, men jeg kommer ikke på noen sånn på sparket. Jeg forsøker å ihvertfall vite _litt_ om så mye som mulig (helst alt), men det er selvføglelig ting jeg ikke vet noe om. SAP, f.eks, er noe jeg har tilnærmet null kjenskap til.

"........................................"

Hva er SAP?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...