Gå til innhold

på hvilke områder i livet er du uvitende og kan stille dumme spørsmål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får bekreftelse på min uvitenhet hvert år når jeg skal fylle ut selvangivelsen. Er selvstendig næringsdrivende, og fullstendig blottet for kunnskap om økonomi på det området. Fælt er det ;)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

13

• Dorthe

11

• Lillemus

9

• Prozak

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Forhatt? SAP-konsulenter er jo blant de høyest betalte konsulentene på flere områder. Søsteren til en jeg kjenner ble nettopp ferdig utdannet siviløkonom. Hun gikk rett inn i en SAP-konsulent stilling med 700.000,- ++ i året, fri bil, fri telefon og alle andre goder man kan tenke seg.

"........................................"

SAP er sikkert elsket av konsulentene, men forhatt av brukerne.

Skrevet

Ikke sikker på om jeg skjønte hva du mente der, men :.-)

Det er et totalsystem for produksjon, varebeholdning, hr, økonomi etc. Det eies av selskapet med samme navn (SAP), men mange andre konsulentbedrifter er lisensierte til å levere SAP-løsninger. Og iom. at økonomi er en stor del av SAP, så er det ofte økonomer som er SAP-konsulenter. Ikke programmerer/utviklere, men konsulenter.

".........................................."

Tenkte på programvaren vi bruker på jobb. :o) Tok flere år med uttesting før den ble tatt i bruk og det første året (minst!) dukket det satdig opp merkelig løsninger og de hadde ikke tenkt på ting vi så på som nødvendige å ha med. Men nå begynner det å komme seg!

Skrevet

SAP er sikkert elsket av konsulentene, men forhatt av brukerne.

"SAP er sikkert elsket av konsulentene, men forhatt av brukerne."

Merkelig at det er så populært, da - og at bedrifter betaler så mye for det?

Skrevet

Tenkte på programvaren vi bruker på jobb. :o) Tok flere år med uttesting før den ble tatt i bruk og det første året (minst!) dukket det satdig opp merkelig løsninger og de hadde ikke tenkt på ting vi så på som nødvendige å ha med. Men nå begynner det å komme seg!

Det er jo helt typisk. Når det begynner å bli på tide å bytte ut programvaren fordi den er utdatert - DA begynner den å fungere sånn noenlunne :-)

"..................................."

Skrevet

"SAP er sikkert elsket av konsulentene, men forhatt av brukerne."

Merkelig at det er så populært, da - og at bedrifter betaler så mye for det?

Problemet er vel at det er altfor få reelle alternativer antar jeg.

Og ja, jeg er SAP-bruker sjøl, og ikke blant de som hater det mest, selv om jeg heller ikke er strålende fornøyd med alt.

Skrevet

Problemet er vel at det er altfor få reelle alternativer antar jeg.

Og ja, jeg er SAP-bruker sjøl, og ikke blant de som hater det mest, selv om jeg heller ikke er strålende fornøyd med alt.

Det er nok ikke mange reelle alternativer av total-løsninger, nei. Men det finnes jo mange spesialiserte systemer som er bedre. Men poenget med SAP er jo skalerbarheten og standariseringen.

"........................................."

Gjest Debra irl
Skrevet

Det er stort sett greit å spørre funksjonhemmede om ting men altså, hvis det første du spør om er om de får ståpikk eller orgasme eller om de driter i buksa så blir du regnet for å være teit ;o)

Det er minst fem som spør hver gang jeg er ute og jeg er ganske fed up.

Tja..... Akkurat de tingene er vel ikke akkurat det jeg finner mest interessant å vite om et annet menneske.

Men jeg vet at min venninne i rullestol stadig får tilbud om sex for hun får vel ikke noe stakkars. Så hun kan godt få lov til å s**e dem på do. Da foretrekker hun spørsmål om hun kjenner at hun må bæsje.

Skrevet

Det er garantert flere områder, men jeg kommer ikke på noen sånn på sparket. Jeg forsøker å ihvertfall vite _litt_ om så mye som mulig (helst alt), men det er selvføglelig ting jeg ikke vet noe om. SAP, f.eks, er noe jeg har tilnærmet null kjenskap til.

Vi har hatt SAP under et år, og vi sliter fortsatt. Vi har f.eks. enda ikke fått brukbare adresser på utgående fakturaer, selv om adressene er lagt inn! IBAN-nummer for betalinger i EUR mangler også på våre utgående fakturaer. Det er i mange tilfelle håpløst å korrigere feil kollegaer eller vi selv har gjort. Selv manglet jeg i flere måneder autorisasjo til å gjøre flere av mine oppgaver. Pluss en masse andre tåpelige feil som vi bruker utrolig lang tid på.I det siste har vi måttet ansette en rekke nye personer på de fleste avdelinger for alt tar så mye lengre tid.

Det var vel delvis pga SAP at det ble million/milliard-underskudd i et eller annet Statoilfirma? Har også hørt andre store konsern som fikk enorme problemer.

Selv avskrev vi SAP for minst 30 år siden, så det er et gammelt system, men nå ble det tvunget på oss av det utenlandske konsernet vi er en del av.

Gjest Debra irl
Skrevet

Det er stort sett greit å spørre funksjonhemmede om ting men altså, hvis det første du spør om er om de får ståpikk eller orgasme eller om de driter i buksa så blir du regnet for å være teit ;o)

Det er minst fem som spør hver gang jeg er ute og jeg er ganske fed up.

Jo, også hater hun ekspeditører som skal hjelpe henne å telle penger når hun skal betale. Eller henvender seg til mannen og spør om hvilke farger på klærne datteren skal ha. Som om _han_ har peiling på prinsesseting....

Skrevet

Er temmelig blank når det gjelder kunst og delvis musikk. Er også for trenevet, har problem med å fikse opp noe i huset selv. Har problem på jobben når f.eks. printere ikke skriver ut, eller papir setter seg fast i kopieringsmaskinen.

Vet lite om storpolitikk, spesielt i andre land.

Skrevet

Mine praktiske ferdigheter er en stor vits.

Ungene blir dyktig imponert når mora deres får til noe praktisk.

Skrevet

Sånn er det når man har en traktorgal kjæreste... :o)

Har han en Zetoooor me' læsseapparat...?

Skrevet

Jeg har null peiling på hekling, strikking og brodering. En strikkeoppskrift forstår jeg ingenting av.

Skrevet

Har han en Zetoooor me' læsseapparat...?

Ikke Zetor, men to andre... Det er klart man trenger TO traktorer på 5 mål land...

Om jeg mobber ham med det? Neeeeida... ;o)

Gjest Shira12
Skrevet

Ikke Zetor, men to andre... Det er klart man trenger TO traktorer på 5 mål land...

Om jeg mobber ham med det? Neeeeida... ;o)

Traktor er viktige saker vet du! Og så må man ha skikkelig dekk, osv osv...

He he, sambo er veldig opptatt av traktoren sin, en John Deer.

Og nå har han kjøpt seg firhjuling som han går og tripper og venter på, guttungen har allerede fått.

Om jeg mobber han? Neida, ikke i det hele tatt... ;-) ( er ikke så himla stort her vi bor nemlig)

Skrevet

Tja..... Akkurat de tingene er vel ikke akkurat det jeg finner mest interessant å vite om et annet menneske.

Men jeg vet at min venninne i rullestol stadig får tilbud om sex for hun får vel ikke noe stakkars. Så hun kan godt få lov til å s**e dem på do. Da foretrekker hun spørsmål om hun kjenner at hun må bæsje.

Hahaha, det var en ny variant. Den har ikke jeg vært ute for.

Men jeg skal love at alle fulle mennesker som kommer bort til meg og sier unnskyld, kan jeg få spørre deg om noe, så svarer jeg nei. Jeg vet omtrent hva de skal spørre om.

Ellers så opplever jeg ofte at folk sier at det er så "hyggelig" å se at slike som meg er ute. Det er nesten enda mer slitsomt. Eller folk som sier de brakk beinet i fjor så de vet hvordan det er. Utallige varianter som man blir kjempelei av etterhvert :o)

Skrevet

Jo, også hater hun ekspeditører som skal hjelpe henne å telle penger når hun skal betale. Eller henvender seg til mannen og spør om hvilke farger på klærne datteren skal ha. Som om _han_ har peiling på prinsesseting....

Jeg får som regel lov å telle pengene mine. Derimot får jeg stadig spørsmål hvorfor jeg er ute og handler, akkurat som ikke alle mennesker må ut å handle mat og klær. Kan ikke helt se at jeg skulle sende noen andre annet enn om vinteren når det er snø og jeg sender assistenten ut fordi jeg ikke kommer fram. Men jeg trenger jo å handle andre dager også.

Skrevet

Vi har hatt SAP under et år, og vi sliter fortsatt. Vi har f.eks. enda ikke fått brukbare adresser på utgående fakturaer, selv om adressene er lagt inn! IBAN-nummer for betalinger i EUR mangler også på våre utgående fakturaer. Det er i mange tilfelle håpløst å korrigere feil kollegaer eller vi selv har gjort. Selv manglet jeg i flere måneder autorisasjo til å gjøre flere av mine oppgaver. Pluss en masse andre tåpelige feil som vi bruker utrolig lang tid på.I det siste har vi måttet ansette en rekke nye personer på de fleste avdelinger for alt tar så mye lengre tid.

Det var vel delvis pga SAP at det ble million/milliard-underskudd i et eller annet Statoilfirma? Har også hørt andre store konsern som fikk enorme problemer.

Selv avskrev vi SAP for minst 30 år siden, så det er et gammelt system, men nå ble det tvunget på oss av det utenlandske konsernet vi er en del av.

Uten at jeg kjenner SAP i det hele tatt, så høres jo dette ut som elendig implementerte systemer, og dårlig tilpassede applikasjoner. Men, hva vet vel jeg :-)

Skrevet

"Så ser folk på meg med vantro når jeg sier at hun kan sende mail og surfe på internett."

Ja.. jeg må vel si jeg ble litt overrasket nå - sende mail forstår jeg jo i og med at hun kan skrive på et tastatur, men hva får hun utav å surfe på nettet? Da må det være en stemme som leser opp teksten for henne eller noe?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...