Gå til innhold

på hvilke områder i livet er du uvitende og kan stille dumme spørsmål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Så ser folk på meg med vantro når jeg sier at hun kan sende mail og surfe på internett."

Ja.. jeg må vel si jeg ble litt overrasket nå - sende mail forstår jeg jo i og med at hun kan skrive på et tastatur, men hva får hun utav å surfe på nettet? Da må det være en stemme som leser opp teksten for henne eller noe?

Man kan da lese tekst på Braillestastatur også.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

13

• Dorthe

11

• Lillemus

9

• Prozak

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Min kjære er en ren plageånd sånn! Når vi har på radioen når vi er ute og kjører så kommer det stadig:"Vet du hvem som synger den da?" Det gjør jeg jo selvfølgelig aldri... :o)

Det siste vi har begynt med er å gjette på traktormerker! Når vi kjører forbi en traktor må jeg si hvilket merke den er, han ser det stort sett alltid, jeg gjetter en del... *Hehe* Man har vel sine sider.

Min mann roper også alltid traktormerket. Jeg har i allefall lært meg at de grønne pleier å hete John Deere ;)

Ikke sjeldent kommenterer han en traktor som lekker, flott osv.. Som andre kommenterer biler.

Skrevet

Man kan da lese tekst på Braillestastatur også.

Sier du det gitt. Og hva er nå det da. :-)

Mange påstander uten forklaring for oss uvitende her. :-)

Skrevet

Matematikk har jeg svært lite greie på, jeg skjønner jo prinsippene. Det er så kjedelig at jeg spyr foruten sosialøkonomi det syns jeg er morsomt, bedriftsøkonomi også.

Det er helt sikkert mye annet jeg ikke har peil på også, men dette er det jeg vet at jeg vet minst om.

Jeg vet litt om mye, men skulle gjerne visst mer om alt.

Hæ! Jeg har aldri skjønt det der, når det kommer kr. bak tallene blir de øyeblikkelig uinteressant og ulogisk :-)

Skrevet

Det er et tastatur med blindeskrift og "knottene" hever og synker etterhvert som man leser bokstavene :o)

Jeg har bare sett det et par ganger, jeg har vært hos en blind sosionom som brukte det.

Skrevet

Jeg har forklart det lenger ned i tråden, men kopierer det hit:

Innlegget skrevet av Gemini i Åpent forum

17/8-2006 klokken 15:07

--------------------------------------------------------------------------------

Re: på hvilke områder i livet er du uvitende og kan stille dumme spørsmål?

Man kan surfe på nettet og ellers manøvrere seg rundt i Windows-baserte program (som fx Word, Excel etc.), både ved hjelp av såkalt leselist (det som Lucretia beskriver), og ved hjelp av syntetisk tale, altså at det som er på skjermen blir lest opp. Man kan manøvrere seg rundt i skjermbildene, menyene osv ved hjelp av hurtigtaster.

Jeg kjenner en blind person som både surfer på nett og ikke minst jobber som telefonselger. H*n manøvrerer seg rundt i programmene med den største letthet. Dessuten lager og redigerer h*n intern nyhetsavis i bedriften, med flere-spalters oppsett og flott layout. Er - utrolig nok kanskje - opptatt av fonter og layout! Får tekstbidrag fra kollegaer via mail. Kan også scanne dokumenter med OCR (tekstgjenkjenning) i tilfeller der dokumenter ikke foreligger elektronisk.

- Gemini

Her kan du for øvrig både se en leselist, og høre/se en demo på opplesning av nettsiden: http://www.bojo.no/prod/brl/voy/voy.htm

Klikk på Lytt til teksten for å høre siden med opplesning.

Klikk evt. på Produkter om du vil vite mer om fysiske produkter og software-løsninger for blinde og synshemmede.

Skrevet

Min mann roper også alltid traktormerket. Jeg har i allefall lært meg at de grønne pleier å hete John Deere ;)

Ikke sjeldent kommenterer han en traktor som lekker, flott osv.. Som andre kommenterer biler.

Kjæresten til søstra mi er harely-frelst og buker å rulle ned bilruta og rope:"Hør den lyden da! Hør den lyden!" når de er ute og kjører. :o)

Skrevet

Traktor er viktige saker vet du! Og så må man ha skikkelig dekk, osv osv...

He he, sambo er veldig opptatt av traktoren sin, en John Deer.

Og nå har han kjøpt seg firhjuling som han går og tripper og venter på, guttungen har allerede fått.

Om jeg mobber han? Neida, ikke i det hele tatt... ;-) ( er ikke så himla stort her vi bor nemlig)

Står en gammel og sliten "Jondir" ute i gården hos min kjære også ja. :o) Om vinteren låner faren den og brøyter for hele gata borte hos dem. *Hehe*

Men de er nå søte da, disse traktorgutta våre!

Gjest her er jeg dum
Skrevet

Man kan surfe på nettet og ellers manøvrere seg rundt i Windows-baserte program (som fx Word, Excel etc.), både ved hjelp av såkalt leselist (det som Lucretia beskriver), og ved hjelp av syntetisk tale, altså at det som er på skjermen blir lest opp. Man kan manøvrere seg rundt i skjermbildene, menyene osv ved hjelp av hurtigtaster.

Jeg kjenner en blind person som både surfer på nett og ikke minst jobber som telefonselger. H*n manøvrerer seg rundt i programmene med den største letthet. Dessuten lager og redigerer h*n intern nyhetsavis i bedriften, med flere-spalters oppsett og flott layout. Er - utrolig nok kanskje - opptatt av fonter og layout! Får tekstbidrag fra kollegaer via mail. Kan også scanne dokumenter med OCR (tekstgjenkjenning) i tilfeller der dokumenter ikke foreligger elektronisk.

Jeg skjønner at jeg har virkelig vært uvitende på dette feltet! Fantastisk.

Skrevet

Jeg skjønner at jeg har virkelig vært uvitende på dette feltet! Fantastisk.

Internet og data ER fantastisk for mange funksjonshemmede, og selvsagt for friske. Men det jeg tenker på ift. funksjonshemmede er at det kan åpne dører til arbeidsliv, kommunikasjon og sosial konktakt uten fordommer osv.

Og for sterkt fysisk funksjonshemmede der også ansiktsmuskulaturen er rammet (og en del andre typer funksjonshemninger der tale-evnen er borte eller dårlig), så kan bruk av data (riktig type maskin og programvare selvsagt) - innebære forskjellen på evnen til å kommunisere eller ikke.

Skrevet

Mote. Herremin noe så meningsløst. :-)

Var på moteshow i går, og kunne ikke fatte og begripe hvorfor dette skal være interessant.. Tåpelig bransje i mine øyne - sikkert fordi jeg ikke kan noe om det, og fordi mote interesserer meg midt i ræva.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er veldig mye jeg kan, veldig mye jeg ikke kan, og en del jeg tror jeg kan, helt til jeg skal forklare andre om det. Da oppdager jeg ofte at jeg ikke kan det SÅÅÅ godt, likevel....

Jeg skulle gjerne skjønt meg på fysikk! Synes det er så interessant når noen som kan det snakker om det, men jeg skjønner ikke en puck av det selv. Krefter og sånn....Klarer ikke begripe det, dessverre!

Skrevet

Mote. Herremin noe så meningsløst. :-)

Var på moteshow i går, og kunne ikke fatte og begripe hvorfor dette skal være interessant.. Tåpelig bransje i mine øyne - sikkert fordi jeg ikke kan noe om det, og fordi mote interesserer meg midt i ræva.

Enig med deg i det. Dessuten: man ser da aldri folk på gata i det de har på seg på catwalken.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg kan absolutt zipp om bil, sport og jakt..Jeg er sikkert uvitende om mye annet også, men her jeg helt og definitivt blank!

:-)

Gjest girasol
Skrevet

Matte...

Fotball...

Folk som ikke vil ha barn...

Folk som aldri reiser utenlands, men bare er hjemme eller innenfor Norges landegrenser...

Oppussing...

Joa, har da tråkket i baret noen ganger jeg! Så at folk tråkker i baret hos adoptanter synes jeg ikke er noe rart ;-)

Gjest Aviaana
Skrevet

Matte...

Fotball...

Folk som ikke vil ha barn...

Folk som aldri reiser utenlands, men bare er hjemme eller innenfor Norges landegrenser...

Oppussing...

Joa, har da tråkket i baret noen ganger jeg! Så at folk tråkker i baret hos adoptanter synes jeg ikke er noe rart ;-)

når det gjelder adopsjon så tråkket jeg i baret en gang.

Jeg kjenner to personer som begge er adoptert. Og av en eller annen grunn så tenkte jeg at de sikkert kom til å bli gode venner hvis jeg lot dem treffe hverandre. De hadde sikkert mye å snakke om tenkte jeg, + at de sikkert følte en slags tilhørighet med at de begge var adoptert fra samme land.

konklusjon: de kunne ikke fordra hverandre.

Det var en fullstendig fiasko. Da forsto jeg fullt ut av adopterte var like forskjellige som alle andre.

Gjest Shira12
Skrevet

Står en gammel og sliten "Jondir" ute i gården hos min kjære også ja. :o) Om vinteren låner faren den og brøyter for hele gata borte hos dem. *Hehe*

Men de er nå søte da, disse traktorgutta våre!

Jada, søte er de! Er vel derfor vi holder på dem :o)

Gjest girasol
Skrevet

når det gjelder adopsjon så tråkket jeg i baret en gang.

Jeg kjenner to personer som begge er adoptert. Og av en eller annen grunn så tenkte jeg at de sikkert kom til å bli gode venner hvis jeg lot dem treffe hverandre. De hadde sikkert mye å snakke om tenkte jeg, + at de sikkert følte en slags tilhørighet med at de begge var adoptert fra samme land.

konklusjon: de kunne ikke fordra hverandre.

Det var en fullstendig fiasko. Da forsto jeg fullt ut av adopterte var like forskjellige som alle andre.

*LOL* Nå måtte jeg smile :) Jeg er jo da adoptivmor, som sikkert mange har fått med seg ;-), og jeg tenkte i lignende baner som deg før jeg kom ordentelig i gang med prosessen for å få barn. Men nå er bare ungen min nettopp det: ungen min, og jeg har aldri behov for å koble h*** med andre adopterte eller noe slikt, og er 100% sikker på at det har ikke h** heller! Og skulle h** få det en dag, ja da blir det fordi h** vil, ikke fordi jeg vil eller det skal være noen logikk i det :)

Gjest Debra irl
Skrevet

Hahaha, det var en ny variant. Den har ikke jeg vært ute for.

Men jeg skal love at alle fulle mennesker som kommer bort til meg og sier unnskyld, kan jeg få spørre deg om noe, så svarer jeg nei. Jeg vet omtrent hva de skal spørre om.

Ellers så opplever jeg ofte at folk sier at det er så "hyggelig" å se at slike som meg er ute. Det er nesten enda mer slitsomt. Eller folk som sier de brakk beinet i fjor så de vet hvordan det er. Utallige varianter som man blir kjempelei av etterhvert :o)

Ha ha ha. Skjønner hva du mener. "sånne som deg". Har en kompis som er blind. Han blir alltid beskyldt for å ha ENORMT følsomme fingre (!) og må ha en fantastisk hukommelse og være musikalsk.

Så han og venninnen min i rullestol bruker alltid å si at det er så koselig at "sånne som deg" kan være med på f.eks cafe, eller hva det måtte være som skjer.....

Skrevet

Ha ha ha. Skjønner hva du mener. "sånne som deg". Har en kompis som er blind. Han blir alltid beskyldt for å ha ENORMT følsomme fingre (!) og må ha en fantastisk hukommelse og være musikalsk.

Så han og venninnen min i rullestol bruker alltid å si at det er så koselig at "sånne som deg" kan være med på f.eks cafe, eller hva det måtte være som skjer.....

Jeg hater å bli kalt "sånne som deg".

Særlig når folk i helsevesenet sier at "sånne som deg" må finne seg i ditt og datt. Og jeg vil ikke finne meg i en dritt og jeg er ikke maken til alle "sånne som meg" og det er heller ingen andre :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...