Gå til innhold

Kjem du til himmelen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg tror på "himmelen" og et liv etter døden. Som jubalong70 skriver, har jeg vanskelig for å tro på Gud som en fordømmende mann, men heller som et symbol på en høyere makt.

Foreløpig har jeg vært ganske god og snill, synes jeg, så jeg tror jeg kommer til himmelen.

Jeg forstår også godt folk som sier de ikke tror på noe, men det er forskjell på å tro og bevise.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

23

• Sofline

14

• Klara Q

4

• misjonær

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Dobbeltmoral kaller jeg det.

Men hun slet også med og få døpt meg, men til slutt sa en prest, la barnet komme til meg, hun har jo ikke gjort noe som helst galt, og så ble det dåp :o)

Så jeg respekter kristne, for all del, men når det er dobbeltmoral inne i bildet, mister jeg respekten.

Men tidene har vel utviklet seg til det bedre tror jeg? Mer toleranse.

Høres ut som om de prestene som praktiserer kristendom er i mindretall, da...?

Men opprinnelig gikk jo også religionen ut på det - at man måtte våge å være et mindretall mot den kyniske overmakten, fordi det å velge nestekjærlighet er et veldig krevende prosjekt.

Kanskje nettopp derfor det er så problematisk med institusjonalisert religion - det blir fort til noe helt annet enn hva det i utgangspunktet var tenkt som.

Skrevet

Nei ikke vet jeg.

Men jeg må si at det som irriterer meg i slike saker, er at barnet er jo alltid uskyldig, og skal ikke straffes for foreldrenes "synder", samme hvor kristen noen er!

Reglene skapes av kulturen. Hvis du bryter reglene så skal det forferdeligste skje. Du blir truet til å følge dem. Er du overtroisk, så vil du bli redd.

Trollmenn skremmer livet av overtroiske.

At også dine barn blir truet, er bare en skjerping av straffen for ikke å følge kulturens kontrollerende regler.

Skrevet

Nei ikke vet jeg.

Men jeg må si at det som irriterer meg i slike saker, er at barnet er jo alltid uskyldig, og skal ikke straffes for foreldrenes "synder", samme hvor kristen noen er!

Enig.

Men noe jeg har hørt mye om, er at man ikke kommer til himmelen om man ikke er døpt. De uekte barna var det bare synd på. (1800-tallstankegang)

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Immunsystemet vårt dreper millioner av organismer pr dag.

Huff... Nå fikk jeg fryktelig dårlig samvittighet!!!

:-(

"La de små bakterier komme til meg..."

:-S

Skrevet

Dobbeltmoral kaller jeg det.

Men hun slet også med og få døpt meg, men til slutt sa en prest, la barnet komme til meg, hun har jo ikke gjort noe som helst galt, og så ble det dåp :o)

Så jeg respekter kristne, for all del, men når det er dobbeltmoral inne i bildet, mister jeg respekten.

Men tidene har vel utviklet seg til det bedre tror jeg? Mer toleranse.

Jeg skulle være fadder i dåpen, men nektet å møte i kirken og gjennomføre seremonien av prinsipp.

Dermed ble ikke barnet døpt.

Bestemoren hater meg for det stuntet den dag i dag. Og jeg ler.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Nope.

Det er ikke noe på andre siden.

Uansett hvor trist det måtte høres.

Å skape et inntrykk at det finnes en himmel er bare en måte å skape makt på. Makt til å kontrollere mennesker. Selvmordsbombere blir lurt til å tro det finnes en himmel, som de skal komme til for å få dem til å drepe, for de som vil oppnå å skremme for å få mer makt.

Dette er den triste siden av religionene.

Men at mennesker tror på noe, uavhengig av hva prester eller imamer prøver å mane dem til, det er jo en av de største frihetene hvert individ må få lov til å ha.

Det å tro at det ikke er noe, er også en tro - og minst like påståelig som å påstå at Gud finnes.

Er nå min mening!

Skrevet

Huff... Nå fikk jeg fryktelig dårlig samvittighet!!!

:-(

"La de små bakterier komme til meg..."

:-S

"La de med små pupper komme til meg!"

Sitat: Keinstein.

Skrevet

Jeg har vært vegetarianer, og jeg spiser i grunnen veldig lite kjøtt. :D

Ja, det er godt mulig gulrøtter også har følelser. Men disse slipper man i det minste å se i øynene! :P

"Men disse slipper man i det minste å se i øynene!"

Da spiser du ikke smalahove?

Skrevet

Jeg skulle være fadder i dåpen, men nektet å møte i kirken og gjennomføre seremonien av prinsipp.

Dermed ble ikke barnet døpt.

Bestemoren hater meg for det stuntet den dag i dag. Og jeg ler.

Hvorfor sa du så ja til å være fadder?

Skrevet

Jeg tror hun mente gulrøttene....

Skrevet

Jeg siktet mer til at gulrøtter ikke har øyne, jeg, da. Men du har så rett - smalahove holder jeg meg langt unna! Spiser i grunnen bæææ bare til jul, som pinnekjøtt!

Gjest PandaMiranda
Skrevet

"La de med små pupper komme til meg!"

Sitat: Keinstein.

"...og hindre dem ikke, for disse hører himmelriket til."

Men du tror jo ikke på himmelen? Så da, så...

(Hi-hi!)

Skrevet

Hvorfor sa du så ja til å være fadder?

Jeg sa ikke ja, men ble bedt om å være det. Det er forresten andre gang dette skjer.

Skrevet

Jeg tror hun mente gulrøttene....

Jeg lever da ikke i troen om at gulrøtter har øyne?

Skrevet

"...og hindre dem ikke, for disse hører himmelriket til."

Men du tror jo ikke på himmelen? Så da, så...

(Hi-hi!)

Da får vi lage et himmelrik her på jorda.

Skrevet

Jeg sa ikke ja, men ble bedt om å være det. Det er forresten andre gang dette skjer.

Så skjønner jeg. Det ville vært litt rart hvis du sa ja til å være fadder, men nektet å møte i kirken. Merkelig de ikke fant en annen.

Skrevet

Jeg lever da ikke i troen om at gulrøtter har øyne?

Men det var gulrøttene hun sa ikke hadde øyne...

Gjest girasol
Skrevet

Enig.

Men noe jeg har hørt mye om, er at man ikke kommer til himmelen om man ikke er døpt. De uekte barna var det bare synd på. (1800-tallstankegang)

Ja det er jo helt vanvittig å fremsette sånne påstander!!... Da kan vi snakke om makt-misbruk da, som Keinstein snakker om!

Skrevet

Så skjønner jeg. Det ville vært litt rart hvis du sa ja til å være fadder, men nektet å møte i kirken. Merkelig de ikke fant en annen.

De fikk en unnskyldning til ikke å døpe barnet. De kunne skylde på meg :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...