Gå til innhold

Kjem du til himmelen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men det var gulrøttene hun sa ikke hadde øyne...

Nå ble jeg forvirret.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

23

• Sofline

14

• Klara Q

4

• misjonær

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

a) Nei.

B) Nei. (Se over.)

"......................................."

Gjest girasol
Skrevet

Høres ut som om de prestene som praktiserer kristendom er i mindretall, da...?

Men opprinnelig gikk jo også religionen ut på det - at man måtte våge å være et mindretall mot den kyniske overmakten, fordi det å velge nestekjærlighet er et veldig krevende prosjekt.

Kanskje nettopp derfor det er så problematisk med institusjonalisert religion - det blir fort til noe helt annet enn hva det i utgangspunktet var tenkt som.

Der sa du det! :)

Skrevet

Dette er den triste siden av religionene.

Men at mennesker tror på noe, uavhengig av hva prester eller imamer prøver å mane dem til, det er jo en av de største frihetene hvert individ må få lov til å ha.

Det å tro at det ikke er noe, er også en tro - og minst like påståelig som å påstå at Gud finnes.

Er nå min mening!

"og minst like påståelig som å påstå at Gud finnes."

Så definitivt :-)

".........................................."

Gjest girasol
Skrevet

Dette er den triste siden av religionene.

Men at mennesker tror på noe, uavhengig av hva prester eller imamer prøver å mane dem til, det er jo en av de største frihetene hvert individ må få lov til å ha.

Det å tro at det ikke er noe, er også en tro - og minst like påståelig som å påstå at Gud finnes.

Er nå min mening!

Ja, med en gang man "tror/ikke tror" handler det ikke lenger om empirisk vitenskap og man kan ikke si "vet/ikke vet" lenger ;-)

Dermed er all tro på at gud(er o.l.) ikke fins, også "tro" ja.

Gjest Shira12
Skrevet

Høres ut som om de prestene som praktiserer kristendom er i mindretall, da...?

Men opprinnelig gikk jo også religionen ut på det - at man måtte våge å være et mindretall mot den kyniske overmakten, fordi det å velge nestekjærlighet er et veldig krevende prosjekt.

Kanskje nettopp derfor det er så problematisk med institusjonalisert religion - det blir fort til noe helt annet enn hva det i utgangspunktet var tenkt som.

"Kanskje nettopp derfor det er så problematisk med institusjonalisert religion - det blir fort til noe helt annet enn hva det i utgangspunktet var tenkt som."

Du er nok inne på noe der ja.

Skrevet

Nei, jeg tror ikke på Himmelen. Ei heller på at det finnes en Gud slik som Kristne, jøder og arabere mener.

Siden jeg ikke tror på Himmelen, tror jeg heller ikke at jeg kommer dit.

Skrevet

Ja det er jo helt vanvittig å fremsette sånne påstander!!... Da kan vi snakke om makt-misbruk da, som Keinstein snakker om!

Makt var i alle fall noe øvrigheten ikke manglet for 150 år siden.

Skrevet

De fikk en unnskyldning til ikke å døpe barnet. De kunne skylde på meg :-)

Så de turde ikke si det som det var, at de ikke ville døpe ungen... Snakk om å være redd for mor/svigermor.. :-)

Skrevet

a) Ja!

B) Uten tvil :-) Og ikke fordi jeg er snill og god og alt det der, men fordi jeg tror, er døpt og bekjenner.

Skrevet

Så de turde ikke si det som det var, at de ikke ville døpe ungen... Snakk om å være redd for mor/svigermor.. :-)

Den ene ungen deres er døpt, men ikke den andre.

Gjest ChiengMai
Skrevet

"a) Trur du på Himmelen? (jmf. kristent livssyn)"

Nei.

"b) Kjem du til Himmelen? Og event. kvifor/kvifor ikkje?"

Nei. Det går ikke an å komme til et sted som ikke finnes.

Men jeg kunne godt tenkt meg en tur ut i verdensrommet med en romferge. :-)

Skrevet

"Så de turde ikke si det som det var, at de ikke ville døpe ungen... Snakk om å være redd for mor/svigermor.. :-)"

De var ikke redde, men så sparte de penga og inviterte langt færre.

Skrevet

Nå ble jeg forvirret.

"Ja, det er godt mulig gulrøtter også har følelser. Men disse slipper man i det minste å se i øynene!", sa Klara Q.

Du nevnte smalahove.

Jeg sa at hun mente gulrøttene fordi hun ikke hadde snakket om kjøtt og at det ikke var kjøttet hun mente man ikke kunne se øynene på.

Gjest Troende.
Skrevet

Ja, og ja.

Men jeg liker IKKE at noen kristne plent skal frelst folk, og misjonere!!! Det er det jeg ikke liker med kristendommen. Men ellers er kristendommen en meget, meget klok religion. Den stemmer veldig godt med nesten all psykologi...

Skrevet

"Så de turde ikke si det som det var, at de ikke ville døpe ungen... Snakk om å være redd for mor/svigermor.. :-)"

De var ikke redde, men så sparte de penga og inviterte langt færre.

De sa da fortsatt ikke som det var, men måtte finne på en unnskyldning.

Inviterte de til dåp selv om ungen ikke var døpt?

Skrevet

Ja, og ja.

Men jeg liker IKKE at noen kristne plent skal frelst folk, og misjonere!!! Det er det jeg ikke liker med kristendommen. Men ellers er kristendommen en meget, meget klok religion. Den stemmer veldig godt med nesten all psykologi...

Så det at Jesus vil ha folk til å misjonere er ein uting...?

Skrevet

"Ja, det er godt mulig gulrøtter også har følelser. Men disse slipper man i det minste å se i øynene!", sa Klara Q.

Du nevnte smalahove.

Jeg sa at hun mente gulrøttene fordi hun ikke hadde snakket om kjøtt og at det ikke var kjøttet hun mente man ikke kunne se øynene på.

Jeg så for meg at hun spiste hodet med øyne som så på henne.

Jeg spiste marsvin, de så på meg med små svarte anklagende øyne. Både på tallerken og i marsvinbingen bak huset.

Skrevet

De sa da fortsatt ikke som det var, men måtte finne på en unnskyldning.

Inviterte de til dåp selv om ungen ikke var døpt?

Navnefest. Jeg slapp ikke unna dåpsgaven nei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...