Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har pr. i dag lukket kjøkken, og jeg ser mange fordeler med det: Matlukten forblir i kjøkkenet, vi kan lukke døren - og være i fred når vi tar ut av oppvaskmaskinen eller stresser med middagen (ellers er det bare koselig med ungene på kjøkkenet, altså:-)

Nå skal vi bytte kjøkken og har da muligheten til å tenke nytt. Vi kan slå ut en vegg, og få et større kjøkken, men da blir det åpen løsning. Vil gjerne ha større plass på kjøkkenet, men er usikker på om det er bedre med et mindre kjøkken som kan lukkes - eller et større, åpent kjøkken.

Hva er deres erfaringer? Liker dere åpne eller lukkede kjøkkenløsninger best? Har noen åpnet en lukket kjøkkenløsning og angret? Eller lukket en åpen løsning og angret?

Videoannonse
Annonse
Gjest Shira12
Skrevet

Vi har åpen kjøkkenløsning, og vi er veldig fornøyde. Føler vi har så god plass rundt oss, luftig. Og så kan vi prate med evnt gjester under matlaging o.l

Det med matlukt er ikke noe problem, så sant dere har en god vifte, og det er ett must synes jeg.

Vi har avsluttet kjøkkendelen med en bardisk, med skap på begge sider, slik kan man gjemme rot bak ;-) og samtidig få ekstra skap. Den går i 2 høyder, den laveste inn mot kjøkken, den høyeste mot spisebordet.

Jeg er ett stort rotehode, ingen tvil om det! Men nå er jeg flinkere til og ta kjøkkendiskene, gjør det med en gang istenfor og utsette det.

Vi liker det luftig, og får litt klaus om vi får innelukkede rom, det kommer nok av at vi bodde mange år i en liten mørk leilighet, med små rom.

Jeg ville ha fått tegnet forslag både til lukket kjøkken, og åpent, og tygd litt på det.

Vi brukte lang og god tid på og finne den løsningen vi likte best, og hadde forslag fra flere kjøkkenlevrandører, og tok det beste fra de alle :o)

Skrevet

Jeg liker lukket kjøkken. Har bodd med ulike åpne løsninger også, men ikke med barn.

I tillegg til de fordelene du nevner, liker jeg å kunne stable unna det verste når vi har gjester, for så å lukke døra og gå ut til selskapet igjen. Uten at vi må se på rotet og uten at jeg får tilbud om "hjelp" (som er til liten nytte, de færreste finner fram på andres kjøkken) til å styre ivei med det jeg ønsker å vente med til gjestene har gått.

Skrevet

Vi har noe midt i mellom. Kan ikke lukke døren til kjøkkenet, men slipper å se oppvasken fra stuen. Det er en stor døråpning mellom rommene (uten dør), og jeg synes vi får i pose og sekk på den måten.

Skrevet

Vi har åpen kjøkkenløsning, og vi er veldig fornøyde. Føler vi har så god plass rundt oss, luftig. Og så kan vi prate med evnt gjester under matlaging o.l

Det med matlukt er ikke noe problem, så sant dere har en god vifte, og det er ett must synes jeg.

Vi har avsluttet kjøkkendelen med en bardisk, med skap på begge sider, slik kan man gjemme rot bak ;-) og samtidig få ekstra skap. Den går i 2 høyder, den laveste inn mot kjøkken, den høyeste mot spisebordet.

Jeg er ett stort rotehode, ingen tvil om det! Men nå er jeg flinkere til og ta kjøkkendiskene, gjør det med en gang istenfor og utsette det.

Vi liker det luftig, og får litt klaus om vi får innelukkede rom, det kommer nok av at vi bodde mange år i en liten mørk leilighet, med små rom.

Jeg ville ha fått tegnet forslag både til lukket kjøkken, og åpent, og tygd litt på det.

Vi brukte lang og god tid på og finne den løsningen vi likte best, og hadde forslag fra flere kjøkkenlevrandører, og tok det beste fra de alle :o)

Hei!

Takker for svar!

Jeg vurderer en slik barløsning - en "kjøkkenhalvøy" variant, med barløsning på den ene siden - mot stua. Men da blir det lite med plass å sitte og spise i kjøkkenet for ungene. Vurderer også å kutte ut bardisken, og ha en bred benkeplate (120 bred) med et 60 cm dypt skap og et 30 cm dypt skap "rygg mot rygg" under. Da vil ungene kunne sitte rundt "øya" mens jeg lager mat - men jeg vil ikke få noen form for skjerming mot stua - og det er vel ikke helt heldig....

....vanskelig, det her!

Skrevet

Jeg liker lukket kjøkken. Har bodd med ulike åpne løsninger også, men ikke med barn.

I tillegg til de fordelene du nevner, liker jeg å kunne stable unna det verste når vi har gjester, for så å lukke døra og gå ut til selskapet igjen. Uten at vi må se på rotet og uten at jeg får tilbud om "hjelp" (som er til liten nytte, de færreste finner fram på andres kjøkken) til å styre ivei med det jeg ønsker å vente med til gjestene har gått.

Enig med deg! :-)

Jeg liker best å sette fra neg rotet, lukke døra, og fortsette festen!! :-D

Gjest Shira12
Skrevet

Hei!

Takker for svar!

Jeg vurderer en slik barløsning - en "kjøkkenhalvøy" variant, med barløsning på den ene siden - mot stua. Men da blir det lite med plass å sitte og spise i kjøkkenet for ungene. Vurderer også å kutte ut bardisken, og ha en bred benkeplate (120 bred) med et 60 cm dypt skap og et 30 cm dypt skap "rygg mot rygg" under. Da vil ungene kunne sitte rundt "øya" mens jeg lager mat - men jeg vil ikke få noen form for skjerming mot stua - og det er vel ikke helt heldig....

....vanskelig, det her!

Lett skal det ikke være vet du ;-)

Nå har jeg bare ett barn jeg da, og han sitter gjerne på disken mens jeg lager mat.

Vi spiser ikke på kjøkkenet, men har stort spisebord, som gir en slags avrunding mellom kjøkken og stue.

Skrevet

Det er gode momenter. Kjøkkenet mitt ser ikke ut når jeg har "kjerringkveld" med ni nabokjerringer - med mat og dessert.... Veldig ok å bare lukke døra for rotet :-)

Gjest Velg lukket!
Skrevet

Vi har åpen løsning og det er noe herk, fordi matlukt og kjøkkenstøy siver ut i hele huset.

Hjelper ikke helt selv om vifta er aldri så god.

Støy fra oppvaskmaskin, symaskin osv bråker fælt, og med åpen løsning blir det masse bråk i stua.

Vi skal gjøre om det til lukket løsning så snart vi får råd, for dette er uholdbart.

Skrevet

Vi har noe midt i mellom. Kan ikke lukke døren til kjøkkenet, men slipper å se oppvasken fra stuen. Det er en stor døråpning mellom rommene (uten dør), og jeg synes vi får i pose og sekk på den måten.

Høres veldig OK ut - en variant å vurdere, absolutt :-)

Skrevet

Sånn har vi også :)

Skrevet

Mine gjester må spise på kjøkkenet de....

Ørkenvandreren
Skrevet

Smak og behag.....

Jeg ser det er trendy i nye boligprosjekter å ha åpen kjøkkenløsning. Jeg hadde det de årene jeg bodde i leilighet, nå har jeg lukket løsning.

Jeg trives udiskutabelt best med det siste.

Skrevet

Hei!

Takker for svar!

....vanskelig, det her!

Vi har også åpen løsning mellom stue og kjøkken, og er veldig fornøyd med dette.

For det første passer dette best til planløsningen i vårt hus. For det ville virket mye trangere og mere innestengt med vegger. Og for det andre har vi valgt et veldig dekorativt og pent møbelkjøkken som det ville vært synd å "gjemme bort" bak en stengt dør.

Dessuten er det praktisk å kunne ha kontakt med det som foregår i stua mens man jobber på kjøkkenet. Jeg har aldri opplevd matlukt som noe problem, siden vi har en god vifte.

Vi har laget en "romdeler" fra stua ved hjelp av en barløsning hvor vi også har overskap med glassdører som kan åpnes både fra stue og kjøkkenside. Kjøkkenet passer inn i stua både med farger og design.

Rommene glir derfor inn i hverandre, og det er både pent og praktisk!

Gjest Shira12
Skrevet

Vi har også åpen løsning mellom stue og kjøkken, og er veldig fornøyd med dette.

For det første passer dette best til planløsningen i vårt hus. For det ville virket mye trangere og mere innestengt med vegger. Og for det andre har vi valgt et veldig dekorativt og pent møbelkjøkken som det ville vært synd å "gjemme bort" bak en stengt dør.

Dessuten er det praktisk å kunne ha kontakt med det som foregår i stua mens man jobber på kjøkkenet. Jeg har aldri opplevd matlukt som noe problem, siden vi har en god vifte.

Vi har laget en "romdeler" fra stua ved hjelp av en barløsning hvor vi også har overskap med glassdører som kan åpnes både fra stue og kjøkkenside. Kjøkkenet passer inn i stua både med farger og design.

Rommene glir derfor inn i hverandre, og det er både pent og praktisk!

Det samme har vi, rommet får en helhet, alt glir inn i hverandre.

Og vi stortrives! Men jammen meg brukte vi lang tid på og få alt slik vi ville ha det :o)

Skrevet

Vi har et for lite kjøkken, og jeg ville slå ut vegg og åpne mot stua. Men etter 3 år med dette, så er jeg sterkt i tvil, og glad for at vi ikke har gjort noe enda. Ser hos andre at det blir veldig urolig med åpen løsning, alle lydene sprer seg over alt, og hvis du liker å ha det ryddig så kan du aldri stenge igjen døra til et rotete kjøkken, jeg mener, med åpne løsning så vil det også være perioder at du har ikke tid til å rydde kjøkkenet, alt flyter noen timer - en dag eller to.

Skrevet

Vi valgte lukket kjøkkenløsning. Har ikke angret en dag.

At vi har hund er kanskje en medvirkende faktor. Hunden får ikke være på kjøkken, bad eller soverom, veldig greit å bare kunne stenge dørene til de respektive rommene, slik at hunden da kan være løs inne, også når vi ikke er hjemme.

Skrevet

Har bodd mange steder og har aldri hatt dør til kjøkkenet. Noen ganger har kjøkkenet vært et eget rom, men da som sagt uten dør og andre ganger har kjøkkenet vært helt åpent.

Så, jeg kan ikke uttale meg om helt lukket kjøkken - Men, jeg har allikevel en oppfatning av hva som er best allikevel ;)

Delvis lukket. Dvs at man har en benk eller halv vegg (helst benk) som skiller kjøkken og spisestue/stud. Dette fordi jeg liker å ha det litt åpent og "sosialt".

Problemene med støy som de andre nevner, har jeg aldri tenkt over, muligens fordi jeg er så vant. Mht rot, så vasker jeg og rydder mens maten koker/steiker, hvis jeg har tid til det. Hvis ikke, så rydder jeg _noen ganger_ fort unna det verste innen man spiser.

Lykke til med valget!

Skrevet

Hadde åpen før, men da vi byttet kjøkken lukket vi den ene veggen, og det angrer i hvertfall ikke jeg på.

Mindre matlukt + at ikke alle ser rotet mitt på kjøkkenet *kremt*

Skrevet

Har bodd mange steder og har aldri hatt dør til kjøkkenet. Noen ganger har kjøkkenet vært et eget rom, men da som sagt uten dør og andre ganger har kjøkkenet vært helt åpent.

Så, jeg kan ikke uttale meg om helt lukket kjøkken - Men, jeg har allikevel en oppfatning av hva som er best allikevel ;)

Delvis lukket. Dvs at man har en benk eller halv vegg (helst benk) som skiller kjøkken og spisestue/stud. Dette fordi jeg liker å ha det litt åpent og "sosialt".

Problemene med støy som de andre nevner, har jeg aldri tenkt over, muligens fordi jeg er så vant. Mht rot, så vasker jeg og rydder mens maten koker/steiker, hvis jeg har tid til det. Hvis ikke, så rydder jeg _noen ganger_ fort unna det verste innen man spiser.

Lykke til med valget!

Vi har et sånt delvis lukket kjøkken, og jeg er storførnøyd. Det er sosialt og fint, gir en god romfølelse, samtidig som det virker som et eget rom og ikke bare et hjørne av stua.

Matlukt og sånt er ikke noe problem med en god ventilator.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...