Gå til innhold

luftplagene tar død på meg

plagetsjel

Anbefalte innlegg

Hei.

Er en gutt på 17 år som de siste 5 månedene har vært EKSTREMT mye plaget med luft i mage og tarm. Jeg har nesten konstant luft i magen, og den vil jo ut. Jeg kan ha luftavgang så ofte som hvert femte minutt, og det lukter. Dette er UTROLIG plagsomt og raserer hele mitt sosiale liv. Jeg tør snart ikke gå på skolen lenger, siden jeg bare er tilnærmet normal i mage og tarm 5-6 dager i måneden, og jeg kvier meg for å gå ut. Dette tar særlig på siden jeg er svært sosial. Jeg har også mye romling og "bobling" i magen. Jeg har ikke forandret kostholdet nevneverdig det siste året, og trener et par-tre ganger i uka. Har ALDRI vært plaget med luft før. Jeg har vært med lege, men han har ikke kunne påvise verken fremmedartede bakterier i tarmen, blod i avføringen eller alvorlige sykdommer som kan spores i en blodprøve. Sykdommen har snart tatt helt knekken på meg. Jeg blir bare depressiv og lei og greier ikke å samle meg til å gjøre det jeg burde. Hva kan det være som feiler meg? Kan jeg ha irritabel tykktarm? Og i så fall kan jeg kurere dette med Mianzerin/tolvon? Jeg er UTROLIG takknemlig for svar. Jeg greier ikke å leve slik lenger. Ingen fortjener å leve slik. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei

Det er et vanlig problem med luft i magen. Maten kan være en årsak til dette problemet.

Matvarer som lett gir luft i magen er løk/hvitløk, bønner, kål/salat, erter, asparges, mais, brokkoli, eple/eplejuice. Kokte grønnsaker/frukt gir mindre luft enn rå. Grove kornprodukter, kim og kli er mer luftskapende enn finere. Kullsyreholdig drikke, produkter med det kunstige søtstoffet sorbitol, samt tygging av tyggegummi kan gi luft i magen.

Noen reagerer på melkesukker. Plagene forsvinner som regel raskt hvis inntaket reduseres. Test ut ved å utelate søt melk og brunost i en ukes tid. Det er ikke nødvendig å reduserer inntaket av hvite oster. Dersom du blir bedre, men ikke helt bra ved å redusere inntaket av melkeprodukter, bør du få flere råd om laktosefritt/redusert kosthold (laktose = melkesukker).

Det kan også være at du svelger luft når du spiser/drikker. Sett av nok tid til måltidene og tygg maten godt, med lukket munn. Spis regelmessige måltider (til faste tider) hver dag. Spis heller flere måltider med mindre mengder mat til hvert, framfor sjeldne og store måltider. Unngå småspising mellom måltidene for å se om det kan ha en effekt.

Prøv deg fram og forsøk å finne ut hva som er aktuelt for din del. Det er individuell variasjon. Bruk de nevnte matvarer så sant du ikke føler at du blir bedre ved å kutte dem ut. Disse er med å gi et næringsrikt kosthold, og det beste er om du kan beholde flest mulig av dem. Gå litt systematisk til verks og notere for deg selv hva som skjer hvis du f.eks fjerner løken fra salaten eller reduserer inntaket av banan. Dersom du kutter ut mange av matvarene jeg har nevnt her bør du etter noen uker forsøke en og en igjen for å se om du tåler dem.

Dersom kostendringer ikke har effekt og problemet vedvarer (spesielt i kombinasjon med andre magetarmsymptomer som f.eks diare/endret avføring eller magesmerter), bør du diskutere problemet med legen igjen slik at du evt kan henvises til flere undersøkelser. Se også temasiden for luft i magen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snillis

Hei

Det er et vanlig problem med luft i magen. Maten kan være en årsak til dette problemet.

Matvarer som lett gir luft i magen er løk/hvitløk, bønner, kål/salat, erter, asparges, mais, brokkoli, eple/eplejuice. Kokte grønnsaker/frukt gir mindre luft enn rå. Grove kornprodukter, kim og kli er mer luftskapende enn finere. Kullsyreholdig drikke, produkter med det kunstige søtstoffet sorbitol, samt tygging av tyggegummi kan gi luft i magen.

Noen reagerer på melkesukker. Plagene forsvinner som regel raskt hvis inntaket reduseres. Test ut ved å utelate søt melk og brunost i en ukes tid. Det er ikke nødvendig å reduserer inntaket av hvite oster. Dersom du blir bedre, men ikke helt bra ved å redusere inntaket av melkeprodukter, bør du få flere råd om laktosefritt/redusert kosthold (laktose = melkesukker).

Det kan også være at du svelger luft når du spiser/drikker. Sett av nok tid til måltidene og tygg maten godt, med lukket munn. Spis regelmessige måltider (til faste tider) hver dag. Spis heller flere måltider med mindre mengder mat til hvert, framfor sjeldne og store måltider. Unngå småspising mellom måltidene for å se om det kan ha en effekt.

Prøv deg fram og forsøk å finne ut hva som er aktuelt for din del. Det er individuell variasjon. Bruk de nevnte matvarer så sant du ikke føler at du blir bedre ved å kutte dem ut. Disse er med å gi et næringsrikt kosthold, og det beste er om du kan beholde flest mulig av dem. Gå litt systematisk til verks og notere for deg selv hva som skjer hvis du f.eks fjerner løken fra salaten eller reduserer inntaket av banan. Dersom du kutter ut mange av matvarene jeg har nevnt her bør du etter noen uker forsøke en og en igjen for å se om du tåler dem.

Dersom kostendringer ikke har effekt og problemet vedvarer (spesielt i kombinasjon med andre magetarmsymptomer som f.eks diare/endret avføring eller magesmerter), bør du diskutere problemet med legen igjen slik at du evt kan henvises til flere undersøkelser. Se også temasiden for luft i magen. Lykke til!

Heisann!

Kjenner meg veldig igjen i situasjonen din. Jeg var også veldig plaga med mye luft i magen en stund.

Vet ikke om det kommer av det samme som i ditt tilfelle men.

Plagene mine begynte for ca to år siden og holdt på i ca et år. Det mest plagsomme var i stille skoletimer når tarmene mine hylte så alle kunne høre det, mens jeg ikke klarte konsentrere meg om arbeidet fordi jeg satt og gruet meg til neste lyd-utbrudd.

Dette oppstod helt av seg selv, og jeg prøvde meg frem for å finne ut om jeg kunne være overfølsom for enkelte matvarer men det ga ingen resultat. Om jeg bare spiste en liten vingummi på tom mage begynte spetakkelet. Fordi problemet oppstod etter jeg spiste så førte det til at jeg spiste enda mindre og det hele ble verre.

I ettertid har jeg funnet ut at plagene skyldes for lite næring. Jeg var ikke særlig flink til å spise nok, så magen min gikk og sultet i timevis, og når den endelig fikk mat så overreagerte den med masse luftproduksjon. Jeg har senere blitt mer klar over hvor viktig kostholdet er og hvor viktig det er å få i seg nok energi og etter et par måneder hvor jeg ikke sulta meg selv har problemet gitt seg helt og det er jeg overlykkelig for, for slike luftplager er utrulig sjenerende og ubehagelig for en selv. Uff, dette ble rotete greier...

Vet ikke om dette hjelper deg noe. Håper i alle fall du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...