Gå til innhold

Dette er ikke ost...

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1429535.ece

Mange kjøper dette svineriet og tror det er ost. Jeg kom selv i skade for å plassere dritten på en av mine fabelaktige pizzaer.

I virkeligheten er det nemlig en salig blanding av potetstivelse og helsefarlig fett fra palmekjerneolje, fargesatt, revet og emballert på en slik måte at det til forveksling ligner ordentlig ost. I tillegg plasseres det sammen med ost i kjøledisken.

helvete...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• gripp

5

• morsan

3

• annegunn

3

• Klara Q

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

*urk*

Dette må jeg ærlig innrømme at jeg aldri har tenkt over!

Men jeg kan altså være trygg på at om det står "ost" på pakken, så er det ost? Pleier å kjøpe Tine sin Pizzaost.

Skrevet

*urk*

Dette må jeg ærlig innrømme at jeg aldri har tenkt over!

Men jeg kan altså være trygg på at om det står "ost" på pakken, så er det ost? Pleier å kjøpe Tine sin Pizzaost.

De har visstnok ikke lov til å skrive "ost" på pakkene.

Men gjennom å la pakkene se ut som ost og bruke navn som "revet", "pizzatopping" etc etc samtidig som produktet vitterlig ser ut som revet ost, blir forbrukerne forledet til å tro at det er ost de kjøper.

Men, men...man kan lure alle noen ganger, noen få kan lures hele tiden, men man kan ikke lure alle hele tiden. Så vi lærer nok.

Skrevet

Hva i huttiheita er _analog_ ost?!?!?!?

Jeg aner ikke hvorfor det kalles analog ost..det er neppe det motsatte av digital ost :-)

I Aftenposten står det å lese at det er et faguttrykk for dette mølet av olje og potetstivelse. Det inneholder ikke melkeråstoff og er altså ikke ost i det hele tatt.

Skrevet

Jeg aner ikke hvorfor det kalles analog ost..det er neppe det motsatte av digital ost :-)

I Aftenposten står det å lese at det er et faguttrykk for dette mølet av olje og potetstivelse. Det inneholder ikke melkeråstoff og er altså ikke ost i det hele tatt.

Analog ost? *Rister oppgitt på hodet* Jaja, skjønt, det kan vel ikke kalles ost i det hele tatt.

Skrevet

Gurimalla! Det har jeg ikke tenkt over!! Snakk om å lure folk, da, selv om de ikke kaller det "ost"!

Skal være mer på vakt neste gang jeg kjøper ferdigrevet ost, ja!

Et lite apropos til det at man ikke får lov til å kalle produktet for "ost": I USA kan man visstnok på kjøpt en margarintype som heter "I-can't-believe-it's-not-butter!" *LOL* Men da har de ihvertfall klart og tydelig sagt at det IKKE er smør! ;-)

Skrevet

Juks og bedrag! Har kjøpt noe sånn en gang, og ALDRI mer. Her holder vi oss til gode, gamle Norvegia - sjølraspa...

Skrevet

Gurimalla! Det har jeg ikke tenkt over!! Snakk om å lure folk, da, selv om de ikke kaller det "ost"!

Skal være mer på vakt neste gang jeg kjøper ferdigrevet ost, ja!

Et lite apropos til det at man ikke får lov til å kalle produktet for "ost": I USA kan man visstnok på kjøpt en margarintype som heter "I-can't-believe-it's-not-butter!" *LOL* Men da har de ihvertfall klart og tydelig sagt at det IKKE er smør! ;-)

Jepp, det har de i England også! :)

Skrevet

Analog ost? *Rister oppgitt på hodet* Jaja, skjønt, det kan vel ikke kalles ost i det hele tatt.

Fra Bokmålsordboka

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

analog analo'g a1 fra gr, av ana- 'i samsvar med' og logos 'forhold , proporsjon '

1 som samsvarer, parallell, lignende et a-t tilfelle / den nye ordningen er a- til den gamle

2 som er basert på fysiske, kontinuerlig varierbare størrelser, mots digital a-e maskiner / a-e data data som gjengir fysiske størrelser med andre fysiske størrelser

- - - -

Med andre ord: Dette ordet fantes i språket også før dataens inntog, og har hatt betydning utover slikt!;-)

Skrevet

Analog betyr samsvarer eller i samsvar med, så det er vel ikke SÅ galt?

Gjest Shira12
Skrevet

Oj, nå lærte jeg noe nytt.

Kjøper sjelden slike blandinger, men det hender.

Nå er det slutt på det i allefall!

Skrevet

Fra Bokmålsordboka

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

analog analo'g a1 fra gr, av ana- 'i samsvar med' og logos 'forhold , proporsjon '

1 som samsvarer, parallell, lignende et a-t tilfelle / den nye ordningen er a- til den gamle

2 som er basert på fysiske, kontinuerlig varierbare størrelser, mots digital a-e maskiner / a-e data data som gjengir fysiske størrelser med andre fysiske størrelser

- - - -

Med andre ord: Dette ordet fantes i språket også før dataens inntog, og har hatt betydning utover slikt!;-)

Det har du selvsagt rett i. Analog er ikke noe nytt begrep, men man blir jo nesten avlært av all denne data-terminologien.

Skrevet

Analog betyr samsvarer eller i samsvar med, så det er vel ikke SÅ galt?

Jeg bøyer hodet i skam..

Skrevet

Det har du selvsagt rett i. Analog er ikke noe nytt begrep, men man blir jo nesten avlært av all denne data-terminologien.

;-) Ikke sant?

Gjest Kristiina
Skrevet

Endelig kan jeg også kjøpe ost til å ha på pizzaen.

Skrevet

Analogi = læren om rumper

Kanskje det mangler et mellomrom, "anal og ost"?

Skrevet

Jeg bøyer hodet i skam..

med dårlig ord er jeg helt enig at det er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...