Gå til innhold

Stølhet

Flex

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om stølhet i musklene er et bra tegn på at en har trent hardt?

Igår trente jeg bryst og biceps, og i dag er jeg f**** så støl i brystet, men i bicepsen kjenner jeg nesten ingenting.

Tyder dette på at brystet ble trent hardere, eller er det bare vanskeligere å bli støl i noen muskelgrupper?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg mener at treningsverk er et godt tegn på at treningsøkten har vært produktiv. En treningsverk er når du blir sår i muskelen (stiv, støl osv). Jeg prøver alltid å få treningsverk dagen etter ved å trene muskelen fra forskjellige vinkler og med forskjellige øvelser.

Min epost: [email protected]

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DaMan

De fleste mosjonister ser nok på

stølhet som en negativ ting.

Men for oss kroppsbyggere er det

et tegn på at du har trent skikkelig

hardt og vil få god respons i

muskelen (oppbygging).

Det er vel kanskje litt individuellt

hvilke muskler som blir støle.

Biceps blir vanligvis ikke så

veldig støl, fordi man bruker

bicepsen så mye i dagliglivet at

muskelen rett og slett er vandt

til belastning.

Jeg husker da jeg begynte å trene

vekter for første gang... da

ble ALLE musklene kjempe-støle og

jeg kunne nesten ikke røre på meg

for det gjorde så vondt! hehe!

Men nå, etter 1 1/2 års trening,

har jeg merket at musklene ikke

blir så forferdelige støle lenger

selv om jeg trener synnsykt hardt.

Men det er helt klart at jeg PRØVER

å oppnå stølhet, ikke unngå den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enda stølere blir du nok i morgen!! :o)

(andre dagen etter en hard treningsøkt kan være et h#¤§##! å komme seg gjennom..)

Det som har skjedd etter en slik hard økt, er at du har revet over små muskelfibre i muskelen fordi muskelen ikke var i stand til å møte de kravene til styrke som du utsatte den for (puh; lang setning!). De neste dagene etter treningen vil muskelvevet bruke tid til å bygge seg opp igjen (tenk deg et sår i huden, hvor det legger seg en skorpe i helningsprosessen!). Blødningene som har skjedd etter treningsøkten, og nybyggingen av fibre skaper denne stølhetsfølelsen du snakker om. Musklaturen vil svare med å bygge opp massen noe større enn den i utgangspunktet var før økten, fordi den nå vil prøve å møte sterkere for neste lignende belastning. Det er her man må være pågående og klare å "time" neste økt (nok hvile, men ikke for lenge..) slik at man får en ny belastning som stimulerer til videre vekst. Venter man for lenge, kan man miste denne effekten ved at kroppen starter nedbrytning av musklatur til det nivå den daglige, naturlige belastningen krever.

STØLHET ER MAO "POSITIVT" I DEN FORSTAND AT DU FÅR ET SVAR FRA KROPPEN OM AT TRENINGEN VAR HARD NOK!! (=styrken / massen økes)

NB! mange tror stølheten blir mindre ved uttøyning. Det viser seg midlertid at tøyning av en muskel ytterligere ødelegger fibre pga draget den utsettes for. Men dette draget "ber" om en lenger muskel, hvilket ny fiberoppbygning tar hensyn til. En lang muskel er gunstig for skade/strekk-forebygging. Og det er først og fremst dette vi er ute etter ved uttøyning; smidighet, større bevegelighet og dermed er en mindre strekk-/skadeutsatt.

...håper dette ga deg litt svar på det du lurte på...

Jeg tror årsaken til at den ene muskelen ble stølere enn den andre, var totalbelastningen denne ble utsatt for i forhold til styrken den hadde i utgangspunktet! (altså at den ene muskelen ble hardere trent enn den andre!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

hei,

stølhet er noe som vitner om at bindevevet har blitt presset utover det det tåler og er tilpasset. Det forteller egentlig ikke noe om den muskulære treningseffekten, men vil i de fleste intensive "byggerprogram" bety at man trener hardt nok.

Ved lav belastning og langvarig trening kan det oppstå kraftig treningsverk, mens maks.løft kan gi null treningsverk (avhengig av treningsgrunnlag). Det er mulig å muskulært både undertrene og overtrene uavhengig av treningsverk og grad av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Skallagrimson

Hei

Jeg har vært vel støl ( fire fem dager er vel mye når man bare så vidt har vært å sett på stanga:) i brystet mange ganger selv, og da ikke bare etter tung trenig, men også etter ganske lett trening.

Etter at jeg begynte å strekke ut skikkelig( ikke etter trening, men før trening, og 2-3 dager ettter trening( etter at treningsverket har gitt seg)) har det imidlertid blitt mye bedre, og jeg tror den overdrevene stølheten skyldes forkortede brystmuskler. Slik at muskelfibrene ble vel hardt strekt (jamfør strekkbenk:) ha ha) under brystøvelser som flyes og benkpress.

Moral: Hold fiberlengden!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...