Gå til innhold

Rettskriving - et kontor - flere kontor/er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger noen som kan gi meg et korrekt svar på dette. Jeg mener bestemt at intetkjønnsord som hovedregel skrives uten ending i bestemt form flertall -

altså: Et hus - flere hus

Et pålegg - flere pålegg

Et kontor - flere kontor

Et barn - flere barn.

Men KAN man også skrive kontorER???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, man kan ikke skriver kontorer. Det mener i alle fall jeg!!!

Skrevet

Nei, man kan ikke skriver kontorer. Det mener i alle fall jeg!!!

Det var det jeg også mente.. Men så sjekket jeg på www.sprakrad.no http://www.dokpro.uio.no/bob_forkl.html og til min overraskelse (og skrekk) ser jeg at du faktisk KAN skrive "kontorer" *urrrgh*

Skrevet

Det var det jeg også mente.. Men så sjekket jeg på www.sprakrad.no http://www.dokpro.uio.no/bob_forkl.html og til min overraskelse (og skrekk) ser jeg at du faktisk KAN skrive "kontorer" *urrrgh*

Åååååghhh! Det for#¤% språkrådet. De ødelegger jo språket vårt!!!!

De snakker om naturlig utvikling, men det er jo bare latskap!!!

Grrrrrrrrr!

Skrevet

Regelen din gjelder for etstavelses ord i intetkjønn har jeg lært.

Skrevet

Regelen din gjelder for etstavelses ord i intetkjønn har jeg lært.

OK - kanskje jeg roter. Lenge siden jeg har hatt norsk på skola :-)

Men det heter altså et kjøkken - flere kjøkken

Ett pålegg - flere pålegg

ett skjema - flere skjema

ett neshorn - flere neshorn

gjør det ikke? Kanskje dette er unntakene :-)

Gjest Kjøkkener og skjemaer
Skrevet

OK - kanskje jeg roter. Lenge siden jeg har hatt norsk på skola :-)

Men det heter altså et kjøkken - flere kjøkken

Ett pålegg - flere pålegg

ett skjema - flere skjema

ett neshorn - flere neshorn

gjør det ikke? Kanskje dette er unntakene :-)

Men i pålegg er det vel -legg som er enstavelsesordet, som det i nesehorn er -horn som er enstavelsesordet.

Derfor ingen flertalls -er,

Kjøkken og skjema følger samme regel som kontor :-O !!

Skrevet

Åååååghhh! Det for#¤% språkrådet. De ødelegger jo språket vårt!!!!

De snakker om naturlig utvikling, men det er jo bare latskap!!!

Grrrrrrrrr!

Kan jeg faa byde dig paa en chokolade? Kom opp i anden etage der hvor jeg bor! ;-)

Skrevet

Kan jeg faa byde dig paa en chokolade? Kom opp i anden etage der hvor jeg bor! ;-)

-ler- Du er i slaget i dag :)

Skrevet

Men i pålegg er det vel -legg som er enstavelsesordet, som det i nesehorn er -horn som er enstavelsesordet.

Derfor ingen flertalls -er,

Kjøkken og skjema følger samme regel som kontor :-O !!

OK - jeg bøyer meg i støvet :-)

Men de KAN altså også bøyes uten ending (kjøkken og skjema) - i tillegg til de horrible -er endingene. Heldigvis. Jeg kommer aldri, aldri til å bruke formene "kontorer" og "kjøkkener"

Skrevet

-ler- Du er i slaget i dag :)

*he he*

Jeg har også til tider stusset fælt over endringer i språknormene, men man endrer jo ikke først og fremst for oss på min alder, men for kommende slekter! ;-) Det var sikkert flust av dem som syntes det var latskap el tilsvarende å skrive sjokolade istedenfor chokolade også, men det går seg til med tiden, ikke sant? ;-)

Skrevet

*he he*

Jeg har også til tider stusset fælt over endringer i språknormene, men man endrer jo ikke først og fremst for oss på min alder, men for kommende slekter! ;-) Det var sikkert flust av dem som syntes det var latskap el tilsvarende å skrive sjokolade istedenfor chokolade også, men det går seg til med tiden, ikke sant? ;-)

Jeg er helt enig med deg. Jeg må jo ikke bruke de nye skrivemåtene om jeg ikke vil :)

Skrevet

*he he*

Jeg vil gjerne ha litt chokolade, for jeg er bakstreversk så det holder. Nåvel, det er ikke helt sant. Jeg jobber med saken. Synes for eksempel det er på tide at det blir lov å skrive rompe, for nå er det vel bare jeg og en jeg kjenner som fortsatt skriver det med u.

;-)

Skrevet

Jeg vil gjerne ha litt chokolade, for jeg er bakstreversk så det holder. Nåvel, det er ikke helt sant. Jeg jobber med saken. Synes for eksempel det er på tide at det blir lov å skrive rompe, for nå er det vel bare jeg og en jeg kjenner som fortsatt skriver det med u.

;-)

Det går sikkert igjennom ved neste oppdatering. Men du kan jo maile sprakradet og foreslå at rompe blir godkjent. Jeg visste faktisk ikke at det ikke var tillatt stavemåte. :-)

Skrevet

Greit, vi har fjernet oss fra dansken. Sikkert mange som strittet i mot det også.

Men det er ikke så lett da når gramatikken utvannes og man liksom fornorsker ord, så det bare blir helt rart.

Sukk, jeg er og blir konservativ i tankegangen på visse områder...

Skrevet

;-)

Selvsagt skriver man rumpe med u!

Skrevet

Jeg skriver gjerne både etage, garage og giraff - er jeg helt ute eller? Man kan vel skrive etasje, garasje og sjiraff nå?

Skrevet

Jeg skriver gjerne både etage, garage og giraff - er jeg helt ute eller? Man kan vel skrive etasje, garasje og sjiraff nå?

Ikke bare _kan_ du skrive etasje, garasje og sjiraff - dette er nå offisiell skrivemåte.

Ergo er den gamle regla fra barneskolen om at "i'en og y'en skulle til byen, der traff de j'en men ville ikke se'n" fullstendig utdatert! ;-)

Skrevet

Ikke bare _kan_ du skrive etasje, garasje og sjiraff - dette er nå offisiell skrivemåte.

Ergo er den gamle regla fra barneskolen om at "i'en og y'en skulle til byen, der traff de j'en men ville ikke se'n" fullstendig utdatert! ;-)

*Snøft*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...