Gå til innhold

Rettskriving - et kontor - flere kontor/er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke bare _kan_ du skrive etasje, garasje og sjiraff - dette er nå offisiell skrivemåte.

Ergo er den gamle regla fra barneskolen om at "i'en og y'en skulle til byen, der traff de j'en men ville ikke se'n" fullstendig utdatert! ;-)

Den gamle regla lærte vi - og at unntaket som "bekreftet regelen" var akkurat Sjiraff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den gamle regla lærte vi - og at unntaket som "bekreftet regelen" var akkurat Sjiraff

Åja, hvis jeg har lært det har jeg glemt det! :-)

Mener å huske at vi skrev giraff......?

Skrevet

*Snøft*

Du får ta på deg litt hårsprei og gå på deit og spise beiken, så føler du deg sikkert litt bedre! ;-)

Skrevet

Åja, hvis jeg har lært det har jeg glemt det! :-)

Mener å huske at vi skrev giraff......?

....Eller kanhende min norsklærer var mer oppdatert enn din ;-)

Skrevet

....Eller kanhende min norsklærer var mer oppdatert enn din ;-)

Ja, det kan godt hende!! Hun var ikke helt ung den dama som lærte oss den regla!! ;-)

Skrevet

Det var det jeg også mente.. Men så sjekket jeg på www.sprakrad.no http://www.dokpro.uio.no/bob_forkl.html og til min overraskelse (og skrekk) ser jeg at du faktisk KAN skrive "kontorer" *urrrgh*

Denne setningen blir litt rar : Jeg har vært på så mange kontor i dag.

Her høres det mest riktig med kontorer.

Skrevet

Du får ta på deg litt hårsprei og gå på deit og spise beiken, så føler du deg sikkert litt bedre! ;-)

Og deiten tar deg med til pøbben og så kan dere drikke jus og sjampanje...

Skrevet

Og deiten tar deg med til pøbben og så kan dere drikke jus og sjampanje...

Og sjokoladeskaka mjølk.

Skrevet

Den setningen høres helt grei ut for meg. Jeg sier aldri at jeg har vært på mange kontorer i dag, det høres feil ut det :o)

Skrevet

Ikke bare _kan_ du skrive etasje, garasje og sjiraff - dette er nå offisiell skrivemåte.

Ergo er den gamle regla fra barneskolen om at "i'en og y'en skulle til byen, der traff de j'en men ville ikke se'n" fullstendig utdatert! ;-)

...også det som er omtrent den eneste regelen jeg husker :-(

Skrevet

Den setningen høres helt grei ut for meg. Jeg sier aldri at jeg har vært på mange kontorer i dag, det høres feil ut det :o)

For meg klinger det helt feil. Har kanskje noe med den dialekta jeg er oppvokst med, østfolddialekta :-)

Skrevet

Men i pålegg er det vel -legg som er enstavelsesordet, som det i nesehorn er -horn som er enstavelsesordet.

Derfor ingen flertalls -er,

Kjøkken og skjema følger samme regel som kontor :-O !!

Då er det enklarare på nynorsk. Ingen inkjekjønnsord får er/ar i fleirtal...trur eg!

Det er mange som skriv epler på nynorsk, men det skurrar i mine øyro/øyrer!

Øyre må jo vera unntak....

Skrevet

Det var det jeg også mente.. Men så sjekket jeg på www.sprakrad.no http://www.dokpro.uio.no/bob_forkl.html og til min overraskelse (og skrekk) ser jeg at du faktisk KAN skrive "kontorer" *urrrgh*

Betyr det at det er tillatt å skrive "skaper" også? Altså ett skap - flere skaper? Har sett det på trykk i Østfold og jeg grøsset innvendig.

Skrevet

Synes at setningen din ser helt fin ut, jeg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...