Gå til innhold

Hvordan vaske flatskjermen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kortslutning i verste fall?

Jeg vet ikke.

Kan ikke tenke meg det. Men det var skummelt i gamle dager, da du kunne få støt pga statisk elektrisitet og TVen kunne bytte kanal helt av seg selv :-) Det samme kan enkelte støvsugere gjøre på underlig vis på flere meters avstand. Men ikke i dag tror jeg. Det var bedre før da det meste var jordet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jif kjøkken skulle da være spesielt ment for - nettopp - kjøkken?

Eller for at du skal bruke mest mulig. Egentlig kan du lage kjøkkenvaskemiddel selv. Det fins mange oppskrifter på løsninger som koster 20-40 øre pr liter. Ikke 100 kroner liter'n som i butikken. Blåfargen er bare farge, jeg syns rosa hadde vært bedre :-)

Skrevet

Du bør være svært forsiktig med noen form for vaskemilder.

Mange skjermer har et ytre belegg som skal begrense reflekser, og det kan være svært varierende hva disse tåler.

Jeg ville ikke tatt sjansen på å prøve med noe annet enn en lett fuktet klut - og aller helst bare en tørr mikrofiberklut.

Skrevet

Mange skjermer har et ytre belegg som skal begrense reflekser, og det kan være svært varierende hva disse tåler.

Jeg ville ikke tatt sjansen på å prøve med noe annet enn en lett fuktet klut - og aller helst bare en tørr mikrofiberklut.

Microfiber skal innkjøpes den dag i dag. Om jeg gidder.

Skrevet

Hva slags belegg?

Butikker og andre spekulanter er truandes til å dikte opp hva som helst for å selge masse dyre dråper, sprayer og kluter.

Jeg har en knust og ganske ny LCD-skjerm i søpla oghar hatt litt svinesterk lut på en bit, og litt "Kraftvask" som visstnok kan matte visse typer glass.

Ikke at jeg garanterer for hva andre gjør med sine TVer og skjermer :-)

De er alltid lurt å reservere seg så mye som mulig, for alle.

Skrevet

Hva slags belegg?

Butikker og andre spekulanter er truandes til å dikte opp hva som helst for å selge masse dyre dråper, sprayer og kluter.

Jeg har en knust og ganske ny LCD-skjerm i søpla oghar hatt litt svinesterk lut på en bit, og litt "Kraftvask" som visstnok kan matte visse typer glass.

Ikke at jeg garanterer for hva andre gjør med sine TVer og skjermer :-)

De er alltid lurt å reservere seg så mye som mulig, for alle.

Om det er et belegg, og i så fall hva slags, er helt avhengig av type skjerm og fra hvilken produsent.

Alle flatskjermer (uansett om det er plasma eller LCD) har en "utfordring" når det gjelder reflekser. Og det forsøkes løst på ulike ("hemmelige") måter fra de forskjellige leverandørene.

I mange (de fleste/alle?)tilfeller så vil det stå noe i manualen om hva som er anbefalt måte å vaske akkurat den skjermen på - og det anbefaler jeg de fleste å følge.....

Skrevet

Om det er et belegg, og i så fall hva slags, er helt avhengig av type skjerm og fra hvilken produsent.

Alle flatskjermer (uansett om det er plasma eller LCD) har en "utfordring" når det gjelder reflekser. Og det forsøkes løst på ulike ("hemmelige") måter fra de forskjellige leverandørene.

I mange (de fleste/alle?)tilfeller så vil det stå noe i manualen om hva som er anbefalt måte å vaske akkurat den skjermen på - og det anbefaler jeg de fleste å følge.....

Hvis det er noen som har en Dell flatskjerm så vil jeg gjerne vite om det står noe i manualen til den om vedlikehold og rengjøring. I en stor bedrift er det ingen som holder styr på manualer...

Skrevet

Hehe.

Javel.

"Sonys superhemmelige belegg vaskes best med Sonys egne superhemmelige vaskekluter til minst 100 kr pr stk."

Hvis ikke, så kan ikke Sony garantere at TVen virker neste uke, og garantien gjelder ikke. I hvert fall blir Sony og deres forhandlere fattigere og mindre motiverte, og det er i seg selv et tap. :-)

Jeg har hittil brukt en blanding av 300 ml vann, tre-fem dråper zalo og 50 ml isopropanol.

Sony har visst utstedt en bannbulle på meg :-)

http://de.wikipedia.org/wiki/Bannbulle

Skrevet

Hehe.

Javel.

"Sonys superhemmelige belegg vaskes best med Sonys egne superhemmelige vaskekluter til minst 100 kr pr stk."

Hvis ikke, så kan ikke Sony garantere at TVen virker neste uke, og garantien gjelder ikke. I hvert fall blir Sony og deres forhandlere fattigere og mindre motiverte, og det er i seg selv et tap. :-)

Jeg har hittil brukt en blanding av 300 ml vann, tre-fem dråper zalo og 50 ml isopropanol.

Sony har visst utstedt en bannbulle på meg :-)

http://de.wikipedia.org/wiki/Bannbulle

he-he....

Du har et poeng, men det blir nok litt vel generaliserende.

Noen type skjermer tåler det meste, men ikke alle.

Den skjermen jeg har må jeg være litt forsiktig med, men produsenten har gitt anbefalinger om rengjøring som hverken koster mye eller krever kjøp av spesielle produkter.

De anbefaler (som nevnt over) en tørr klut, eventuelt fuktet med litt vann.

I tillegg ble den levert med en egen klut (gratis) nettopp til dette bruket. Og så lenge den rengjøres på vanlig måte, så holder den sansynligvis lenger enn skjermen:-)

Skrevet

Hvis det er noen som har en Dell flatskjerm så vil jeg gjerne vite om det står noe i manualen til den om vedlikehold og rengjøring. I en stor bedrift er det ingen som holder styr på manualer...

Har en slik på jobben selv, men manualen har jeg aldri sett:-)

Bruker kun en fuktig klut, og den er gullende ren...*s*

Skrevet

he-he....

Du har et poeng, men det blir nok litt vel generaliserende.

Noen type skjermer tåler det meste, men ikke alle.

Den skjermen jeg har må jeg være litt forsiktig med, men produsenten har gitt anbefalinger om rengjøring som hverken koster mye eller krever kjøp av spesielle produkter.

De anbefaler (som nevnt over) en tørr klut, eventuelt fuktet med litt vann.

I tillegg ble den levert med en egen klut (gratis) nettopp til dette bruket. Og så lenge den rengjøres på vanlig måte, så holder den sansynligvis lenger enn skjermen:-)

Jeg kan ikke dy meg for å harsellere med sånt.

Generalisering er bare fornavnet.

Kjøkkenpjatt er for kjerringer.

:-)

Skrevet

Jeg kan ikke dy meg for å harsellere med sånt.

Generalisering er bare fornavnet.

Kjøkkenpjatt er for kjerringer.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Så de fjerner barn?

Hmmm..

Må nok større klut til for at barna skal fjernes. :-D

Skrevet

Har en slik på jobben selv, men manualen har jeg aldri sett:-)

Bruker kun en fuktig klut, og den er gullende ren...*s*

*Henter en fklut, fukter den og tørker forsiktig over* Oj! Skjermen ble ren jo! :o)

Skrevet

Må nok større klut til for at barna skal fjernes. :-D

Nei. Vi får vel bare ønske oss en AV/PÅ knapp eller volumkontroll?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nei. Vi får vel bare ønske oss en AV/PÅ knapp eller volumkontroll?

Volumkontroll kommer i alle fall ikke yngstemann her i huset med. Det er kun to lydnivåer, høyt og veldig høyt. c",)

Skrevet

Volumkontroll kommer i alle fall ikke yngstemann her i huset med. Det er kun to lydnivåer, høyt og veldig høyt. c",)

Da får du ta ut batteriene?

Det gjorde mora mi da hun ble lei av et støyende batteridrevet lekedyr oldebarnet hadde. Dermed satte ungen i å skrike, og så måtte hun sette dem i igjen, og så måtte hun holde seg for øra i stedet.

Enten - eller.

Skrevet

Det var da jeg foreslo å ta ut batteriene på oldebarnet også.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det var da jeg foreslo å ta ut batteriene på oldebarnet også.

Sånne unger uten volumkontroll virker selv uten batterier. :-)

Skrevet

Tørker av den med TØRR microfiberklut. Funker som fy, bare det ikker my søl å dritt på tven, men det har jeg ikke opplevd:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...