Gjest ytra Skrevet 8. april 2001 Del Skrevet 8. april 2001 HeI!! jeg en jente på 24 år som veier 62 kg og er 1,75..jeg føler meg passe tynn og vil verken bli tynnere nå eller da ei fetere....jeg trener ca fire ganger i uken og spiser svært sunt og sjeldent godteri! Det jeg lurer på at nå som jeg er ferdig med å slanke meg, må jeg da vere sulten hele tiden? jeg er så redd for å legge på meg igjen at jeg er på en måte konstant litt sulten og da fokuserer jeg også mye på mat...så mye at jeg feks ikke klarer å konse når jeg leser... kan jeg spise til jeg føler meg mett, ikke sånn overmett men så mett at jeg ikke sitter å tenker på maten jeg har i sekken osv...betyr det at kroppen trenger mat når jeg er sulten eller "lurer" den meg? er så redd for å spise for mye.. jeg blir veldig glad for særiøse svar fra noen som kan dette!! er redd jeg skal utvikle spiseforstyrrelser ved all denna tenkinga på mat så jeg vil så gjerne ha svar!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flip Skrevet 8. april 2001 Del Skrevet 8. april 2001 Hei Høres ut som du tar dette "slanke opplegget" veldig seriøst, syntes først og fremst at du skal slappe av litt og være fornøyd med kroppen din sånn som den er nå og ikke stresse fullt så mye med kostholdet ditt. Hvis du hele tiden skal gå rundt å tenke på mat, og ikke klarer å konsentrere deg om andre ting, vil du i lengden ikke få no god livsfølelse. Men det er viktig at du spiser nok, du sier du trener 4 ganger i uken, dette betyr at kroppen trenger mye næring for å holde seg oppegående, kroppen lurer deg da ikke når den gir uttrykk for å være sulten. (En aktiv kropp må ha nok mat.) Og hvis du da spiser sunn kost kan du i utgangspunktet spise deg god å mett uten å tenke på at du skal legge på deg. Spis ca 4 måltider om dagen hvor du spiser deg ordentlig mett, men spis sunt. Men en gang i uken kan du ta deg lov til å spise akkuratt hva du vil, pizza, burger eller noe liknende. Først og fremst for at det er godt, men også for at dette øker forbrenningen din. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ytra Skrevet 8. april 2001 Del Skrevet 8. april 2001 Hei Høres ut som du tar dette "slanke opplegget" veldig seriøst, syntes først og fremst at du skal slappe av litt og være fornøyd med kroppen din sånn som den er nå og ikke stresse fullt så mye med kostholdet ditt. Hvis du hele tiden skal gå rundt å tenke på mat, og ikke klarer å konsentrere deg om andre ting, vil du i lengden ikke få no god livsfølelse. Men det er viktig at du spiser nok, du sier du trener 4 ganger i uken, dette betyr at kroppen trenger mye næring for å holde seg oppegående, kroppen lurer deg da ikke når den gir uttrykk for å være sulten. (En aktiv kropp må ha nok mat.) Og hvis du da spiser sunn kost kan du i utgangspunktet spise deg god å mett uten å tenke på at du skal legge på deg. Spis ca 4 måltider om dagen hvor du spiser deg ordentlig mett, men spis sunt. Men en gang i uken kan du ta deg lov til å spise akkuratt hva du vil, pizza, burger eller noe liknende. Først og fremst for at det er godt, men også for at dette øker forbrenningen din. Hei og kjempe takk for at du svarte!! jeg lurte bare på hvorfor burger o.l vil øke forbrenningen min?? gjelder det smågodt og? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flip Skrevet 8. april 2001 Del Skrevet 8. april 2001 Hei og kjempe takk for at du svarte!! jeg lurte bare på hvorfor burger o.l vil øke forbrenningen min?? gjelder det smågodt og? Når du spsier sunt de 6 andre dagene i uken, vil forbrenningen din avta etterhvert. Derfor kan du tilføre kroppen noe som ikke er fult så sunt, som for eksempel burger eller godteri, for da vil kroppen "speede" opp forbrenningen igjen. Så sett gjerne av fredag eller lørdag til å kose deg litt ekstra, mens du spiser sunt resten av uka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Semafor Skrevet 9. april 2001 Del Skrevet 9. april 2001 Når du spsier sunt de 6 andre dagene i uken, vil forbrenningen din avta etterhvert. Derfor kan du tilføre kroppen noe som ikke er fult så sunt, som for eksempel burger eller godteri, for da vil kroppen "speede" opp forbrenningen igjen. Så sett gjerne av fredag eller lørdag til å kose deg litt ekstra, mens du spiser sunt resten av uka. Hmmm, har tar du nok feil, Flip. Altså - sulter du kroppen din, vil forbrenningen din gå ned. Dette har imidlertid INGENTING med hvor sunt man spiser, men det totale kalori-inntaket. Har du svært lavt kalori-inntak vil forbrenningen gå ned. At man skal spise sunt betyr på ingen måte å sulte. Jeg anbefaler at du spiser 5-6 små måltider/dag, og tilstreber at maks 15-20% av energien kommer fra fett. Ikke gå rundt og vær sulten, spis heller flere mellommåltider (frukt, grønnsaker, brød med magert pålegg). Det er fullt mulig å leve sunt uten å sulte. Selvfølgelig kan du unne deg en burger nå og da, men jeg gjentar - den vil ikke øke fettforbrenningen med mindre du har et FOR LAVT energiinntak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flip Skrevet 9. april 2001 Del Skrevet 9. april 2001 Hmmm, har tar du nok feil, Flip. Altså - sulter du kroppen din, vil forbrenningen din gå ned. Dette har imidlertid INGENTING med hvor sunt man spiser, men det totale kalori-inntaket. Har du svært lavt kalori-inntak vil forbrenningen gå ned. At man skal spise sunt betyr på ingen måte å sulte. Jeg anbefaler at du spiser 5-6 små måltider/dag, og tilstreber at maks 15-20% av energien kommer fra fett. Ikke gå rundt og vær sulten, spis heller flere mellommåltider (frukt, grønnsaker, brød med magert pålegg). Det er fullt mulig å leve sunt uten å sulte. Selvfølgelig kan du unne deg en burger nå og da, men jeg gjentar - den vil ikke øke fettforbrenningen med mindre du har et FOR LAVT energiinntak. Jeg sa aldri at hun skulle sulte, men jeg sa at hun skulle spise sunt, og at hun da kan spise så mye hun ville, kanskje best fordelt på 4-5 måltider. Og istede for å kjøre frem en leksjon i kjemi som hun sikkert ikke vil ha glede av, skrev jeg det på en enkel måte. Og menneskekroppen har en utrolig evne til å tilpasse seg rutiner og legge til seg vaner, noe som betyr at hvis man hele tiden kun spiser sunt vil forbrenningen avta ettersom kosten inneholder veldig lite fett og kalorier, derfor kan det være til fordel at man tar et måltid i uken hvor man kjører på med usunn mat slik at kroppen får et "sjokk" (samme prinsipp som i kroppsbygging)slik og at den må øke forbrenningen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 9. april 2001 Del Skrevet 9. april 2001 Hei, nei du trenger ikke å gå sulten. Spis vanlige måltider der du spiser deg tilfreds. Vent med neste måltid til du er sulten. Da stabiliserer kroppen seg på sin trivselsvekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Semafor Skrevet 9. april 2001 Del Skrevet 9. april 2001 Jeg sa aldri at hun skulle sulte, men jeg sa at hun skulle spise sunt, og at hun da kan spise så mye hun ville, kanskje best fordelt på 4-5 måltider. Og istede for å kjøre frem en leksjon i kjemi som hun sikkert ikke vil ha glede av, skrev jeg det på en enkel måte. Og menneskekroppen har en utrolig evne til å tilpasse seg rutiner og legge til seg vaner, noe som betyr at hvis man hele tiden kun spiser sunt vil forbrenningen avta ettersom kosten inneholder veldig lite fett og kalorier, derfor kan det være til fordel at man tar et måltid i uken hvor man kjører på med usunn mat slik at kroppen får et "sjokk" (samme prinsipp som i kroppsbygging)slik og at den må øke forbrenningen. Her må du skille mellom det du skriver... "sunn mat....kosten inneholder lite fett og kalorier". Altså: lite fett betyr ikke nødvendigvis lite kalorier. Jeg er enig i at et kosthold der du forbrenner flere kalorier enn du inntar, kan føre til at kroppen justerer ned forbrenningen. MEN - dette har ikke noe med å spise sunt eller ikke å gjøre. Det er fullt mulig å dekke sitt energibehov (nok kalorier) ved sunn mat, og da vil kroppens forbrenning ikke avta. Greit at man kan ta seg en burger, men Flip - vær så snill å ikke feilinformer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.